Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Jag tycker diskussionen om kemikalier i poolen är befriande fri från hälsoperspektivet på forumet. Tyvärr är jag ganska övertygad om att det är hälsosammare att röka och samtidigt äta tonfisk än att äga en pool där man kör fullt blås med bevisat hälsofarliga kemikalier typ klor, cya, algdräpare, flockningsmedel etc etc.I en offentlig miljö hade det under inga omständigheter varit tillåtet att bada under ett pooltak utan tillfredställande ventilation, men privat går det bra.
känner mig övertygad om att du är rökare.)
Jag visste det. Du är rökare som säkert gått livets hårda skola. Du har ingen aning om min ålder men vad du vet o läser är att jag behandla de som förtjänar det på rätt sätt och jag är väldigt tydlig i mina svar utan att dalta .de kommer jag att fortsätta med ; om nu forumet är så dåligt och bara jag skriver vad gör du här då?
Nej Nybörjare. Du har helt missförstått vad du sysslar med och hur folk uppfattar dig. Du är ett troll som sitter på poolforum hela dagarna och drygar dig. Du är ju anledningen till att forumet är tomt. Det vet du väl?
Hade inte tid att läsa allt, men rent generellt är väl det mesta som används i pooler samma som används i vattenreningsverk, och det vattnet dricker vi ju dagligen.Alltså kemikalier för att Ph-stabilisera, flocka och decinficera.Just Cya kanske inte behövs där, men å andra sidan verkar ju just Cya inte vara skadligt heller, inte så långt jag läste i alla fall.Varifrån skulle melaminet komma?
Jag undrar inte varifrån det kommer, utan varför det skulle hamna i en pool?Finns det i klor, i CYA, eller vad?Jag har i alla fall aldrig medvetet tillsatt melamin, eller sett någon nämna att det ingår som en del av något som tillsätts poolvattnet.
Tävlingssimmare borde vara en utsatt grupp, de tränar väl stenhårt i typ 4 timmar/dag.Så nog finns det grupper som skulle bli sjuka och dö om det vore stora risker med klorerat vatten.Vi dricker det ju dessutom varje dag, de flesta av oss i alla fall, även om det oftast är låga doser i dricksvatten.
Du ska inte skriva vad jag vet eller inte vet.Det jag gör är att använda så lite kemikalier som möjligt, CYA-fritt klor, och se till att ha höga halter (schocka) när vi inte badar.Bäst vatten hade vi på den tiden när jag använde flytande klor, hällde i ca 7 dl på kvällen, blev 10 ppm, men var klorfritt nästa dag.Jag har testat Baquasil också ett par år, men det var absolut ingen hit, och det är väl t.o.m förbjudet i vissa länder för att det är så farligt.I SPA-badet testade jag nåt annat förra sommaren, men det tyckte jag inte heller om.Många idrottare inom uthållighetssporter får astma, skidåkare inte minst, trots att de är ute i friska luften större delen av tiden.Jag skulle inte bada under pooltak om vi hade ett, och jag tycker att luftkvaliten i badhus kan upplevas påfrestande så det är väl inte heller en miljö jag skulle vilja arbeta i.Klart man ska vara försiktig med sånt som är skadligt, men det finns så oerhört mycket som det varnas för så om allt vore så farligt som det framställs skulle ingen människa bli äldre än 30 år.Det är mot den bakgrunden jag anser att det inte ska överdrivas med hur farligt det är att bada i klorerat vatten.Även renlevandsmänniskor som aldrig utsatt sig för något farligt dör i 80-årsåldern, inte sällan tidigare än så t.o.mMen för alla som nu läser denna tråd vore det kanske bra om du Plums som är så påläst kort kan sammanfatta vilka riskerna är, hur de uppstår och vad man kan göra för att minimera riskerna.Det skulle nog många vilja se.
det innebär i praktiken CYA-fritt klor, och PH plus,
Hej,Kör dagsklor och har bara pH- till hjälp här. backspolar inte för att sänka cya eller för att filtret är fullt. Bara en procedur för att spola ur kalk innan jag sänker pH. Gör jag inte det så slösar jag på sänk pH här.
dagsklor innehåller cya
Beståndsdel Klassificering KoncentrationKALCIUMHYPOKLORITCAS nr: 7778-54-3EG nr: 231-908-7Index nr: 017-012-00-7Ox Sol 2, Acute Tox 4oral, Skin Corr 1B, Aquatic Acute 1; M = 10; H272, H302,H314, EUH031, H400≥70 %KALCIUMHYDROXIDCAS nr: 1305-62-0EG nr: 215-137-3Skin Irrit 2, Eye Dam 1, STOT SE 3resp; H315, H318, H335 ≥1 - <10 %KALCIUMKLORIDCAS nr: 10043-52-4EG nr: 233-140-8Index nr: 017-013-00-2Eye Irrit 2; H319 ≥1 - <10 %
Du kör väl med kalciumhypoklorit som jag? Det höjer pH (så vitt jag vet) och jag behöver ibland pH minus.Veckopuckar (trichlor) sänker däremot pH.
HAr beställt en sån där pool lab 2 nu, men min erfarenhet är att stickorna fungerar helt OK när jag jämfört med tabletter, och när grannen varit här man sin proffsutrustning (jobbade tidigare med SPA-bad).Om ALLA påstår att Ph ska stiga och det trots det visar lågt för mig kan det väl ändå vara värt en slant att få lite säkrare mätvärden.På tal om det så är jag ju gammal, har fyllt 60 år, och har bestämt mig för att jag har tillräckligt mycket pengar på banken för att klara mig livet ut, har satt ett tak på hur mycket det får bli på Avanza-kontot, och när det går över så ska det köpas upp eller ges bort.Det kommer glädja både mig och andra.En testutrustning är bara ett exempel på allt jag kunnat köpa sedan jag tog beslutet.
Hej,Nu förstår jag här angående Rickards pool.Han har en öppen pool som utsätts för regn och snö. Det här är normalt sätt surt. Måste vara en hel del regn i Piteå. Annars hade du behövt sänkt pH. Eller så badar ingen i din pool längre? Kloret kommer då att sönderfalla och inte förbrukas.Så mycket regn och det badas sällan i denna pool är min slutsats.Håller med om att stickor inte ger rätt värden här. För att finlira lite så är detta instument bra.
Som KTD säger som snabblösande tabletter för klor att de visar ganska bra här. DE gröna DPD 1-tabletterna visar sällan fel.
Med ett pooltak kommer du se samma som KTD skriver om.Din kemi kommer att ändras här. Exakt som KTD beskriver.
Folkpool har lite bra videor osv här.
Jo, tabletterna var lite svåra att få sönder och lösa upp, men det följde med rätt bra spattlar som man kan rotera för att vispa runt i test-tuben.Första gången såg jag att det satt fast lite rester från tabletten för Ph på Spatteln, det var därför jag mätte två gånger, och det blev 0.2 högre med helt upplöst tablett.Alltså viktigt att man inte slarvar, förstås.Tror inte jag behöver DPD3 med tanke på att jag har Cyafritt klor och nästan 0 CYA i poolen.(Och ingen nämnvärd klorlukt i poolen)Men jag kanske provar någon gång när jag har lite att göra.
Mmm, det är faktiskt lite märkligt, jag har aldrig behövt använda PH-minus på de 24 år jag haft pool, bara höj pH, jag tror vi har lågt pH nu också, men drar mig lite för att pytsa i allt för mycket då det SKA vara tvärt om egentligen.Kan möjligen ha att göra med att vi aldrig har poolen täckt på vintern, så vi får ned all snö under hela säsongen i poolen, möjligen är nederbärden så pass sur att det krävs mycket ph plus för att komma till den nivå man bör ha.Ska kolla lite mer på det där framöver och se om jag kan köpa nåt bättre än stickorna att mäta med, men just ph ska väl stickorna kunna hantera rätt exakt kan man tycka, det är ju inte direkt rymdteknologi att mäta PH med lackmuspapper.