VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 403646 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #670 skrivet: juni 27, 2016, 22:42:21:21 »
Jag har bytt webhotell och dns och det ser ut som att jag inte gör en re-direct på mugglo.net, bara www.mugglo.net. Ska fixa till det snarast imorgon.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Tynell

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #671 skrivet: juni 28, 2016, 07:48:56:56 »
Jag har bytt webhotell och dns och det ser ut som att jag inte gör en re-direct på mugglo.net, bara www.mugglo.net. Ska fixa till det snarast imorgon.

Aha. Ja, det förklarar ju saken :-) men varför hostar du bilderna själv?
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #672 skrivet: juni 28, 2016, 07:56:51:51 »
Kontroll!

Andra forum är tydliga med att dom får en obegränsad rätt till bilmaterialet om jag laddar upp dom i forumet, så då har jag nöjt mig med att länka till bilderna istället.

Har iaf gjort ändringen nu, men det tar väl några timmar innan DNSerna är uppdaterade.

Du kan ju nå bilderna direkt också, via www.mugglo.net
« Senast ändrad: juni 28, 2016, 08:00:43:43 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #673 skrivet: juni 28, 2016, 08:26:44:44 »
Precis samma anledning som jag. Jag är med i en datorförening som heter ABC-klubben (från gamla ABC80/800) och där har vi eget webutrymme. Har full kontroll på dem med avseende på rättigheter m.m., förutom om någon vill kopiera dem själva.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #674 skrivet: juni 28, 2016, 09:37:35:35 »
Mina principer när det gäller bildmaterialet är att jag inte har för avsikt att sälja eller på annat sätt använda dem.
Om någon vill ha en eller ett antal bilder raderade av "giltigt skäl" så är det inte heller några problem.
Det enda jag i princip vägrar göra är att radera inlägg och bilder där det är uppenbart att medlemmen ifråga bara vill få det gjort för att sabotera för "forumet" som någon typ av straff för att de blivit orättvist behandlade av mig som moderator eller liknande.
Det är alltså ingen rättighet att få bilderna raderade om det sker av fel orsaker, men annars är jag öppen för att göra det om det finns skäl, t.ex. integritetsskäl, dödsfall, svår sjukdom eller liknande.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #675 skrivet: juni 28, 2016, 10:11:13:13 »
Mina principer när det gäller bildmaterialet är att jag inte har för avsikt att sälja eller på annat sätt använda dem.
Om någon vill ha en eller ett antal bilder raderade av "giltigt skäl" så är det inte heller några problem.
Det enda jag i princip vägrar göra är att radera inlägg och bilder där det är uppenbart att medlemmen ifråga bara vill få det gjort för att sabotera för "forumet" som någon typ av straff för att de blivit orättvist behandlade av mig som moderator eller liknande.
Det är alltså ingen rättighet att få bilderna raderade om det sker av fel orsaker, men annars är jag öppen för att göra det om det finns skäl, t.ex. integritetsskäl, dödsfall, svår sjukdom eller liknande.

Det är just det som är poängen Richard, även om mitt upplägg inte är drivet av vad du gör utan reglerna på ett helt annat forum, jag vill inte be dig ta bort mitt bildmaterial - vill jag verkligen ta bort något så vill jag kunna bestämma det själv. Jag vill inte ge bort licensrätten till mitt bildmaterial.

Det upplägg jag har kostar mig någon hundring om året i domänregistrering, i övrigt gratis. Flytt mellan webhotell/lagringsytor går på några minuter. => tillräckligt enkelt för att jag ska kunna se till att bilder lever kvar under överskådlig framtid.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #676 skrivet: juni 28, 2016, 10:16:01:01 »
Jag är med i en datorförening som heter ABC-klubben (från gamla ABC80/800)

....den är det fan lite nördvarning på....:) Jag hade också nån sådan dator ett tag men jag fattade aldrig vad jag skulle ha den till så det rann ut i sanden, lärde mig inte programera förrän långt senare och nu är även det glömt...:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #677 skrivet: juni 28, 2016, 11:35:46:46 »
Det är just det som är poängen Richard, även om mitt upplägg inte är drivet av vad du gör utan reglerna på ett helt annat forum, jag vill inte be dig ta bort mitt bildmaterial - vill jag verkligen ta bort något så vill jag kunna bestämma det själv. Jag vill inte ge bort licensrätten till mitt bildmaterial.

Det upplägg jag har kostar mig någon hundring om året i domänregistrering, i övrigt gratis. Flytt mellan webhotell/lagringsytor går på några minuter. => tillräckligt enkelt för att jag ska kunna se till att bilder lever kvar under överskådlig framtid.

Mmm, det tråkiga är för alla andra att "forumets största tråd" så snart du känner för det kan bli mer eller mindre värdelös.
(om du nu använder din server till alla bilder, vilket du inte verkar göra)
Sen frågar jag mig hur länge tror du att google sparar bilder även om du plockar bort dem?
Men det kanske du har kollat upp?

Jag vill tillägga att jag har full respekt för att man gör som man vill med sina bilder, om jag vill vägra att man gör som du gör kan jag ju stänga av möjligheten att länka till bilder.
Med denna diskussion vill jag bara klargöra att det kan påverka forumet negativt på sikt om många börjar lagra bilder på servrar som de inte säkert vet kommer att ha kvar bilderna, som t.ex. på forumbilder.se eller andra sajter.
För DETTA forum är det bäst om man bifogar bilderna, men som sagt, vill man göra på annata sätt är det OK också.
« Senast ändrad: juni 28, 2016, 11:41:03:03 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #678 skrivet: juni 28, 2016, 13:05:35:35 »
Nästan alla bilder ligger "hos mig". Det är bara extrabilder via mobilen på någon detalj som laddas upp direkt och så gör jag på andra forum också. Jag förstår att forumets bästa är något annat än mitt eget bästa, men där tycker jag att min prioritering är rimlig.

Du har rätt i att bilderna försvinner "när jag känner för det" men det gör ju även hela forumet "när DU känner för det". Ingen har ju några onda avsikter utan bidrar ju på forumet för att det är kul och lärorikt. För mig är det mer en principsak att ha den kontroll jag kan på mitt eget material - jag vill tex inte se en artikel om pooler på någon website där man använder mitt material utan mitt godkännande.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #679 skrivet: juni 28, 2016, 15:41:28:28 »
Mmm, det är klart, forumet skulle ju kunna försvinna om det helt slutar generera intäkter, jag vill sluta, och ingen annan vill ta över, men den risken är nog mindre än att du av någon anledning slutar betala för en egen server eller helt enkelt plockar bort bilderna.
Men som sagt, det är OK att göra som du gör, även om det inte är optimalt för forumet långsiktigt.
Sen är det väl också så att om du skulle plocka bort alla bilder så är du ju knappast aktiv i forumet heller, och då tappar ju bilderna fort i aktualitet, så det negativa skall inte heller överdrivas.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan