CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 405641 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

Hämtar klor på nytt ställe nu och tog två dunkar för att klara mig över sommaren. För att slippa problemet med att koncentrationen sjunker över tiden har jag spätt ut den ena dunken till 6%, på denna nivå är kloret iprincip helt stabilt över tiden.



Hur gör du när du mäter/späder för att få din procentsats?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #601 skrivet: januari 14, 2016, 12:48:52:52 »
Det är bara att hälla i vatten till önskad koncentration. Det är 12,5% kocentration av natriumhypoklorit från början och i detta fall så har jag helt enkelt hällt över hälften från en dunk till en annan och sedan fyllt på med vatten. Det blir förstås inte EXAKT 6% men nära nog.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Torbjörn Kristiansen

Mäter du klorhalten eller räknar du fram den volymmässigt menar jag?

Utloggad Erica

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #603 skrivet: januari 14, 2016, 15:04:07:07 »
Har du automatiksystem så behöver du ju inte räkna exakt på något sätt. Systemet mäter ju på poolvattnet och doserar därefter. Koncentrationen på kemikalierna saknar inom rimliga gränser betydelse. Att man späder natriumhypoklorit är endast för att minska dess självsönderfall och få den mera lagringstålig. På samma sätt kan saltsyrans koncentration variera. Först köpte vi koncentrerad saltsyra men den var för svår att hantera, ryker giftig rök, man måste ha andningsskydd vid påfyllning, större risk vid spill o.s.v. Numera köper vi 10%-ig och slipper de problemen. Du kan om du vill ha en "snällare" syra spå ut den ändå mera, t.ex. till 5 %. För doseringen i ett automatiksystem blir enda skillnaden att doseringpumpen får jobba lite oftare.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

Det är bara att hälla i vatten till önskad koncentration. Det är 12,5% kocentration av natriumhypoklorit från början och i detta fall så har jag helt enkelt hällt över hälften från en dunk till en annan och sedan fyllt på med vatten. Det blir förstås inte EXAKT 6% men nära nog.

Nu fattar jag. Såg inte allt i texten först ;)

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #605 skrivet: januari 14, 2016, 20:51:10:10 »
Ja det går bara på volym, inget mätande. Och som erika säger spelar det inger roll för doseringen, doserpumparna får bara gå lite mer vid lägre koncentration.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Olap

  • Gäst
Olap
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #606 skrivet: mars 06, 2016, 14:18:23:23 »
Dags att köra vidare. Jobbar iprincip varje kväll med poolen och farsan håller på på dagarna. Småfixet tar aldrig slut.

Taket är i alla fall på plats och skenorna ligger på gjutna balkar som inte kommer välta av sig själva. 800 liter betong i varje. När takbygget påbörjades kändes det viktigt att ha ett plant underlag att arbeta på. Det har jag bara på ett ställe utomhus.....



Kändes kanske inte som en jättebra ide först men det gick faktiskt bra att lyfta upp sektionerna.

Jag tror det får bli en längre avhandling om taket senare, finns en del bra tips och tricks tror jag.

Här kommer ett tips. Gör inte såhär:



Den som listar ut vad som är fel får en guldstjärna. Taket är iallafall på plats och det saknas bara lite lister och handtag. Skönt att ha rent och snyggt i poolen.

Hej Mathias

Fint jobb du har gjort.

En fråga, jag ser att du har monterat skenorna till pooltaket direkt på betongbalkarna, på senare bilder har du trollat bort balkarna så de inte syns och skenorna ligger direkt på plattorna.
Är det detta som är felet som du har gjort? Fick du lyfta av allt och lägga plattorna och montera tillbaka skenor och tak?

Jag planerar för mina balkar nu och funderar på om man ska göra de precis så breda som skenan och lägga plattorna mot kanten eller ska man lägga balken under plattorna? Vi ska ha 30mm granitplattor.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #607 skrivet: mars 06, 2016, 22:45:28:28 »
Tack,

Om du läser några hundra inlägg till så gömmer sig svaren där....:)

1. Felet jag gjorde var att montera bottenstyckena på vissa taksektioner på felställe, så jag fick ta isär ett par sektioner igen....
2. Balkar etc har funkat som planerat. Jag hade takets skenor temporärt direkt på balkarna och sedan har jag lagt stenmjöl och plattor ovanpå detta och lyft upp taket och skenor. Det var lite pyssel förstås men det gick egentligen utmärkt att göra en sida i taget och sedan lägga dit skenorna och tak igen. Anledningen till denna manöver var att jag inte ville lägga plattor första vintern, utan låta marken sätta sig lite. MEN, jag ville inte vara utan tak och böka med annan tillfällig pooltäckning.

Ja föreslår att du lägger balkarna på sådan nivå att du får plats med lite stenmjöl och plattor under skenorna, tror det blir snyggast med skenorna ovanpå plattorna (och mindre kapande av plattor)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Olap

  • Gäst
Olap
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #608 skrivet: mars 08, 2016, 18:49:17:17 »
Tack för tipset, får nog tänka om och göra som du rekommenderar.

Hur mycket stenmjöl tror du man behöver mellan balk och platta?

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #609 skrivet: mars 08, 2016, 19:47:57:57 »
Så lite som möjligt, men du vill ju inte riskera att balken är för hög för din plattsättning någonstans så lite marginal är ju bra....:) Några centimeter. Jag minns inte riktigt hur jag gjorde med höjderna, men färre än 5cm stenmjöl gissar jag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag