VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 403483 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #410 skrivet: maj 10, 2013, 07:55:22:22 »
Ja iofs kunde man ju använda detta till poolsarg men här är avsikten att lägga det på ytorna runt poolen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Nordman

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #411 skrivet: maj 10, 2013, 08:55:31:31 »
 ::)
Hehe... Jag är insnöad på poolsarg och kunde inte tänka på annan placering för tillfället...

Ja då blir det nog lite dyrare  ;)
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #412 skrivet: maj 10, 2013, 09:03:01:01 »
Nu pratar vi inte mer om det utan försöker bara lära av misstagen. Åk alltid själv till Stenaffären.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #413 skrivet: maj 11, 2013, 19:17:14:14 »
Har problem med att kalibrera Minimastern. PH funkar som det ska, men styrdonet för klor går inte att kalibrera.

Flödet är ok. Doseringen funkar när jag tvångsstyr den. Enligt manualen är det vanligaste problemet med kalibreringen att värdet man önskar kalibrera mot (dvs friklornivån i vattnet) inte ligger inom rätt intervall (0,5-1,0ppm). Men, värdet ligger inom detta intervall och det går ändå inte att kalibrera......wattehell gör man? Någon som meckat med MiniMastern förut? Även om anvisningen är krångligt skriven så är ju funktionen rätt enkel - inte mycket att göra fel på.

Jag mäter klornivån i vattnet med en Scuba+.

/M
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad monne81

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #414 skrivet: maj 14, 2013, 20:59:24:24 »
Har problem med att kalibrera Minimastern. PH funkar som det ska, men styrdonet för klor går inte att kalibrera.

Flödet är ok. Doseringen funkar när jag tvångsstyr den. Enligt manualen är det vanligaste problemet med kalibreringen att värdet man önskar kalibrera mot (dvs friklornivån i vattnet) inte ligger inom rätt intervall (0,5-1,0ppm). Men, värdet ligger inom detta intervall och det går ändå inte att kalibrera......wattehell gör man? Någon som meckat med MiniMastern förut? Även om anvisningen är krångligt skriven så är ju funktionen rätt enkel - inte mycket att göra fel på.

Jag mäter klornivån i vattnet med en Scuba+.

/M


Vad har du för elektroder?   Kan du bara göra kalibrering mot ett klorvärde. Eller kan du göra en nollkalibrering.?

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #415 skrivet: maj 14, 2013, 21:51:35:35 »
Minimastern mäter fritt klor enligt boken. Man mäter inte ett absolut värde utan kalibreringen innebär att man sparar aktuellt värde (vattnets halt av fritt klor) i minne och sedan doseras det så att detta upprätthålls. Detta gör ju att proberna kan få mäta fel bara dom mäter lika fel hela tiden. Listigt. Men lite meckigt att komma igång om man inte har stabila vattenvärden. Har man en vätska att med känd halt av fritt klor borde man ju kunna kalibrerar mot denna om nu inte proben i självaverket mäter redox.... För ph-proben är detta en alternativ metod för kalibrering och vätska med ph 7.3 medföljer.

Pahlens och Poolstore har föreslagit att första steget är att byta ut klorproben så imorgon dumpar jag den gamla och hämtar en ny, därefter ny utvärdering. Jag tror att det kommer börja funka då men det fanns ev en misstanke om att själva styrenheten hade ett problem med att lagra det kalibrerade värdet.

Fortsättning följer...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #416 skrivet: maj 20, 2013, 22:19:03:03 »
En liten re-cap på vårens äventyr....

Våruppstarten gick ju utan problem, men det var ju också dags att få fart på autodoseringen av kemikalier. Manuell dosering hann jag ärligt talat tröttna på redan i höstas efter några veckors drift....

Förvaringen av kemikalierna har det ju spekulerats en del i men jag valde tillslut en lösning där båda dunkarna förvaras på samma ställe, men ordentligt åtskillda så det inte kan stänka eller spillas på fel ställe.

Ärad vare gud i höjden, denna har jag gjort i slöjden:



Det fattas fortfarande lite lister för att dölja ändträ, men det för ordna sig senare.

Invallningskärl är bra och jag bestämde mig för att Julas murarbaljor är syrabeständiga. Passade perfekt.

Sugslang drogs genom locket på respektive dunk. Enkelt och minimal risk för blask och spill.

Lite syra:



...och lite klor:



Färgkodningen följer med på alla slangar, pumpar etc ändra fram till doserstället.



Slutgiltig dragning av slangarna är jag inte riktigt klar med ännu. Antagligen drar jag dom i separata kabellister längs med väggen. Gillar inte att ha slangarna hängandes löst.





7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #417 skrivet: maj 20, 2013, 22:32:48:48 »
Med slangar etc på plats var det dags att kalibrera Minimastern. En rätt enkel procedur egentligen, om allt fungerar.

1. Dosera till önskad nivå av klor och ph.
2. Justera flödet genom Minimastern
3. Tryck på knapparna för kaliberering för att spara aktuellt värde att reglera mot.

Klart.

Tyvärr var det något fel på den Minimaster jag köpte förra året men aldrig driftsatte. Vi provade först att byta ut klorproben men problemet att lagra nytt värde att reglera mot kvarstod. Poolstore tog då fram en ny Minimaster och hela enheten byttes ut - smidigt!

Att montera den nya enheten tog inte många minuter och nu fungerade kalibrering etc precis som man förväntar sig.

I och med bytet till en ny Minimaster blev jag också med ett extra förfilter som Pahlens infört sedan jag köpte min. Ska skaffa några extra kopplingar innan den monteras, återkommer med det...

Innan proberna monteras ska dom tvättas.....och om man vill kan man använda medföljande ph-referens-vätska för just ph-kalibreringen. Provade den varianten men 7.3 verkar vara lite lågt för mitt vatten som alltid verkar stabilisera sig på 7,4x så jag kör på det istället.



Tur att man tänkte på att bygga en hylla för referensvätskan på sådant avstånd att probens sladd räcker....



Inkopplingen av Minimastern är inte heller speciellt komplicerad. Med motorhuvarna uppfällda kopplar man in nätspänning samt ansluter doserpumparna.



Klart och igång:

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #418 skrivet: maj 20, 2013, 22:40:43:43 »
I maskinrummet är det finlir med förfilter och några lister som saknas, men annars är det mest utomhus som behöver lite omtanke...

Fem pallar marksten, två åt gången ger lite marginal på lastvikten....:



Kantstenen är lite jobbigare för dom väger 55 kilo stycket. Trist att lasta av...Tur att det bara är 40 stycken...



Har börjat gräva lite för kantstenen:



Gjuter 10 + armeringsstål , kilar kantstenen och sedan mer betong runt och under stenen. Ungefär som dom stora pojkarna som bygger vägar, fast i lite mindre skala....






7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #419 skrivet: maj 20, 2013, 22:45:59:59 »
ukpoolstore fick leverera några knarkpiller till Scuban. Känns som att man till en början vill göra rätt täta kontroller på Minimasterns arbete. Ungefär som vi sa i lumpen.... Förtroende är bra, kontroll är bättre.....



Nästa steg är att hämta ett par pallar sten till (de sista) samt att skaffa en diamantklinga till stora vinkelslipen. Kan tänka mig att köpa en beggad stensåg för detta jobb men hittar jag inte rätt pryl så får jag bygga en jigg till vinkelslipen eller använda kakelsågen. Kakelsågen funkar men det tar en fruktansvärd tid att längskapa 60cm plattor....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan