VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Placering av temperaturgivare  (läst 1500 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
Placering av temperaturgivare
« skrivet: augusti 02, 2021, 11:31:21:21 »
Hej forumet! Jag undrar lite om placering av temperaturgivare. Läste fel i manualen och placerade temperaturgivaren till Hayward’s Controllstation på den raka del som föregår pumpen och inte efter filtret som är korrekt placering enligt manualen till doseraren.
Jag använder limmade kopplingar pvcrör och pvcslang så det vore skönt att få bekräftat att det inte har betydelse, innan jag ger mig på att kapa och limma om för annan placering.

Någon som kan bidra med ett kvalificerat svar på detta?
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Placering av temperaturgivare
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2021, 11:55:13:13 »
Det händer väldigt lite med temperaturen mellan de två placeringarna. Jag förstår inte att det skulle kunna ha någon betydelse vilken av de två placeringarna som används. Vad använder Hayward temperaturen till?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Amica

SV: Placering av temperaturgivare
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2021, 12:52:17:17 »
Föreslagen placering efter filtret är väl just det att det ska vara ett filtrerat vatten, att inte smuts ska kunna påverka/fastna i tempgivaren. Men det sitter väl en sil före pumpen antar jag? Värmeregleringsmässigt spelar det ingen roll.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Placering av temperaturgivare
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2021, 15:24:21:21 »
Det händer väldigt lite med temperaturen mellan de två placeringarna. Jag förstår inte att det skulle kunna ha någon betydelse vilken av de två placeringarna som används. Vad använder Hayward temperaturen till?

Tack för svaret TommyC. Jag kan tänka mig att det är för att justera tillsatser av natriumhypoklorid och saltsyra. Högre temperatur skulle kunna innebära ökad tillförsel av natriumhypoklorid pga ökad reaktion vilket ofta är fallet med kemiska reaktioner. Skall forska vidare i det.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Placering av temperaturgivare
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2021, 15:28:18:18 »
Föreslagen placering efter filtret är väl just det att det ska vara ett filtrerat vatten, att inte smuts ska kunna påverka/fastna i tempgivaren. Men det sitter väl en sil före pumpen antar jag? Värmeregleringsmässigt spelar det ingen roll.

Det låter logiskt att placeringen är för att skydda mot att partiklarna skall fastna i sensorhuvudet. Sensorn sticker dock inte ner särskilt mycket i flödet, men innebär en liten förändring av geometrin i röret som kanske ger lite virvelbildning.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad MantaTIC

SV: Placering av temperaturgivare
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2021, 16:35:29:29 »
Har precis installerat Aseko automatik och där skulle tempgivaren placeras mellan pump och filter enligt manualen, jag satte den på inkommande till pumpen. Kan knappast ha någon betydelse då dess syfte lär vara att mäta temperaturen i poolen. Om den skulle sitta efter värmare så lär det dock bli fel.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Placering av temperaturgivare
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2021, 20:43:10:10 »
Nej det ända jag kan tänka mig är om det fastnar hårstrån eller någon större partikel i givarhuvudet som sticker ner ca 5 mm och att det då skulle kunna bygga upp ett stopp.

Jag har dock en buffertank med tre kammare före som säkerställer att inte något kommer in den vägen.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Placering av temperaturgivare
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2021, 16:23:02:02 »
Det kommer inte att skapa några problem för dig.

CS kör rX (ORP) och ett av värdena i den parametern är just temperaturen då temperaturen påverkar desinfektionsförmågan
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erica

SV: Placering av temperaturgivare
« Svar #8 skrivet: september 10, 2021, 01:48:12:12 »
Enda skillnaden blir väl att temperaturinställningen kan ändras något. Vattnet värms ju upp något när det går genom pumpen. På så vis så får du ett litet mätfel, men det bör inte göra någon avgörande skillnad - flödet är stort och då blir temperaturskillnaden liten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan