VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Projekt att bygga en egen rund träpool.  (läst 8063 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeSamuelsson

Projekt att bygga en egen rund träpool.
« skrivet: april 19, 2021, 20:11:04:04 »
Har under ett par år letat pool som dels är prisvärd och i hygglig kvalité utan att lyckas så det får väl bli som vanligt att man får göra det själv! :) Tanken med detta är att den som vill får hänga med på resan från prototyp till förhoppningsvis en färdig pool.

Upplägget som är för stunden är impregnerad stomme med invändiga skivor lagom tjocka att böja. Byggs på singelbädd och ev stenmjöl, markfrigolit under. Hålrummen mellan reglar och skiva täcks att vanlig frigolit. Då poolen delvis är nergrävd mer eller mindre pga sluttande tomt. Kommer sedan motfylla med makadam. Stommen kommer att spännas ihop med 3 wire i frästa spår. Ej med på prototypen.

Fick lite feeling idag och drog igång med en del av poolstommen. Kommer även att fräsa yttervarvet runt samt göra spår för wire. De stående kommer att bli 70 tjocka istället för 45. Kommer jacka ur dom på 3 ställen så de fixerar bättre. Tack för idag!

Poolgiganten

Utloggad joyride

SV: Projekt att bygga en egen rund träpool.
« Svar #1 skrivet: april 20, 2021, 12:07:24:24 »
Sjukt ambitiöst men du verkar ju definitivt ha handlaget!
Lycka till :-)

Utloggad JockeSamuelsson

SV: Projekt att bygga en egen rund träpool.
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2021, 09:30:45:45 »
Håller på som bäst o gräver ur hålet för poolen o vad hittar man där? Jo sten, sten och åter sten. Och en av bummlingarna mäter 150x160x110cm så där har jag lite o dela....

Utloggad JockeSamuelsson

SV: Projekt att bygga en egen rund träpool.
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2021, 06:05:35:35 »
Efter lite funderande så har jag fått till den slutliga formen på de runda reglarna. Hoppas jag på iallafall. Så nu är det bara vänta på bättre väder så jag kan fortsätta spräcka sten. Var tydligen utlovat risk för snö idag.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Projekt att bygga en egen rund träpool.
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2021, 07:55:18:18 »
Ser inte ut som impregnerat det där, lämnar du in stommen för impregnering innan montage?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad JockeSamuelsson

SV: Projekt att bygga en egen rund träpool.
« Svar #5 skrivet: maj 06, 2021, 08:00:54:54 »
Helt rätt. Det var en vanlig granbit jag hade närmast tillhands för o provköra i. Sen blir det impregnerat virke 👍

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Projekt att bygga en egen rund träpool.
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2021, 06:56:15:15 »
"problemet" med att såga och fräsa i impregnerat virke är att man frilägger delar av veden dit impregneringen inte nått, så du kanske skall utreda vad du kan komplettera med för att "reparera" skadorna i skyddet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad JockeSamuelsson

SV: Projekt att bygga en egen rund träpool.
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2021, 22:09:01:01 »
Skulle helst göra stormen av lite härligt fet fura med par lager med linolja o boracol då dagens impregnering är igentligen bara för att göra ytveden likvärdig kärnveden.
Men även fast jag har alla tänkbara inköpskanaler så är det jäkligt svårt o få tag i furureglar.
Ett alternativ hade varit o gjort stommen i accoya som har 50års garanti ovan mark och 25 år nersänkt i vatten men det är inte helt billigt tyvärr.
Så det får helt enkelt bli impade reglar o börjar det ruttna om 10 år så är det bara elda upp skiten o fylla hålet eller bygga en ny  ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Projekt att bygga en egen rund träpool.
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2021, 07:26:34:34 »
Min erfarenhet är att det inte händer så mycket med materialet "under mark", finns inget syre som kan få igång nedbrytningen.
Mest nedbrytning får man just i området runt marknivå där materialet är fuktigt och har tillgång till syre, så lägg lite krut på att behandla materialet just där, det är mitt råd.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad JockeSamuelsson

SV: Projekt att bygga en egen rund träpool.
« Svar #9 skrivet: maj 23, 2021, 19:55:37:37 »
I tisdagskväll så hade jag en kompis på besök med sin lastbil och grävmaskin så vi grävde ur hålet för poolen. Att vi hade mycket sten på tomten var inget nytt men här var det bara sten. Jag hade fått loss lite jord som jag skulle jämna till delar av gräsmattan med och hoppades på att vi skulle få loss lite till men i helvete heller.
Tyckte inte det var så mycket som skulle bort men det resulterade i 15 ton med sten. Inte en enda skopa med fint material. Så det räckte knappt för o jämna till schaktbotten.
Nu är det bara en större sten som ska naggas i kanten men den gör så mycket motstånd som den kan och spricker i tunna flagor. Mycket frustrerande är bara förnamnet! Lite nya borr så vinner jag nog den kampen med.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan