VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m  (läst 12276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #20 skrivet: november 27, 2020, 08:01:55:55 »
Jo, det där med "mycket jobb" har vi nog många fått känna på när vi byggt våra pooler, och just merjobbet med betongpooler jämfört med t.ex. stålpooler som byggs av färdiga sektioner på en dag, eller folkpools trästomme som kan byggas på 2-3 dagar är väl den största kritik jag har just mot "isolerpooler" av olika slag.
När de väl är på plats är det säkert en bra stomme, stadig och välisolerad, men som sagt - allt skall genom händerna om man bygger själv!
Vår pool byggdes från första spadtaget till färdigt bygge på 11 dagar, vi badade på dag 7 eller 8 i 28 grader varmt vatten.
Det är en enorm tidsskillnad jämfört med många andra projekt men ser komma till i detta forum.

Även att bygga ett uterum tror man skall gå rätt fort, men det är oerhört många saker som skall göras, och är man inte utbildad och erfaren snickare så går ju mycket tid åt för att projektera, och fundera under byggets gång...

Imponerad över den låga energiförbrukningen!

Gällande det gröna kommunvattnet - jo visst är det lite skrämmande att se hur skitigt det kan vara.
Samma sak när man byter vatten i SPA-badet, det nya vattnet ser inte så aptitligt ut...
Nu släpper det väl en del humus från ledningarna när man spolar för fullt ett längre tag, men själva grundkvaliten är nog inte alltid 100% heller.  <dontkn>

Snyggt bygge i alla fall!  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #21 skrivet: november 27, 2020, 18:58:34:34 »
Hej,
Åter igen ett mycket fint bygge. Helheten är grym.
Mycket lätt att spräcka sina tidsplaner.

Lite om kranvatten
Vatten från våra kranar kommer inom en snar framtid bli mycket dyrare. Anledningen är att vårat vattenledningsnät behövs bytas ut på många ställen. Vidare förändras ytvattnet med varmare klimat.
Alltså ytvattens- reningsverken får mer att ta hand om.

När vi pumpar upp grundvatten förändras vattnets kemi. Järn och mangan kan öka i vattnet. Ibland även humus.
Detta kräver också förändrad förädlingsprocess av råvattnet.
Det gröna vattnet har att göra med att kranvattnet innehåller järn. Våra kommunala bolag tillsätter lut (höjer pH) för att minska korrosionen i ledningsnätet som består av bla. segjärn och gjutgjärn.

Kombinationen järn-2-joner och lut bildar en järnhydroxid med syrerikt vatten som färgar vattnet grönt. Som du Rickard skriver är det nog så att detta sitter i rören och lossnar när uttaget av vatten ökar.

Men det fixar kloret och järnet hamnar i sandfiltret. Använder man klor kommer aldrig vattnet bli grönt pga. järn. Då är det koppar eller alger.

Med vänlig hälsning
Roger

Björn Poolman

  • Gäst
Björn Poolman
SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #22 skrivet: april 26, 2021, 19:06:19:19 »
Måste bara säga vilket riktigt snyggt bygge! Står inför exakt samma utmaning, med att få till taket över teknikrummet där bräddavloppet går ner. Din lösning ser jättebra ut! Nu kommer jag kopiera dig rakt av :-). Å snygg färg på det renade vattnet - ser ut som liner Persia Grey (?) /Björn   

Utloggad Torpalasse

SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #23 skrivet: juli 18, 2021, 20:01:45:45 »
Riktigt fint byggt
Du skulle inte vilja dela med dig av ritningen på uterummet?

Utloggad PeeWee

SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #24 skrivet: januari 15, 2022, 14:44:54:54 »
Riktigt fint byggt
Du skulle inte vilja dela med dig av ritningen på uterummet?

Sorry, jag hade missat att du skrev. Jag kan absolut dela med mig av ritningarna men jag har inte mer än "bygglovsritningarna", inga konstruktionsritningar finns. Stommen byggdes av snickare och vi fick lösa exakt hur det skulle se ut utefter bygget gick framåt. Det kluriga var hur det skulle sitta ihop med huset och taket, det blev väldigt bra tillslut men man fick ta det lite on the fly för att lösa detaljerna.

Utloggad PeeWee

SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #25 skrivet: januari 15, 2022, 14:52:29:29 »
En sommar till har gått och det fortsatte att snickras kring altanen, två trappor bla. Sedan har vi satt staket runt så nu börjar just poolmiljön bli rätt komplett och se ut som vi hade tänkt.

Utloggad PeeWee

SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #26 skrivet: januari 15, 2022, 15:14:49:49 »
Andra året vi hade pool så startade vi poolen 4 maj (kall vår) och körde värmen fram till slutet på augusti då prognosen inte såg så bra ut (det blev ingen varm september heller). Cirkulationen var på fram till 24 oktober då det var 8 grader i poolen. Totalt kostade driften 2651kWh detta år (runt 29-30 grader i vattnet hela tiden), med det årets elpriser 800kr (el) + 2500kr (elöverföring). Det är ingen av oss som tycker det är så skönt att bada i 30graders vatten om inte vädret är bra. Barnen badar ibland under tak men det är främst fina dagar som poolen används. Men poolen är ett smycke och något som vi ser fram emot när det är säsong  <love>

Det jag även gjorde inför årets badsäsong var att riva ut hela teknikrummet och den rördragning som gjorde av installatören. Den var inte vacker och inte heller så funktionell. Jag limmade nu rören och det blev tätt och SÅ mycket snyggare enligt mig. Det känns gediget och stadigt.

Jag har även förberett att utöka saltklorinatorn med automatik för pH och klorstyrning. Så till i vår ska jag installera den utökningen, då det var vääääldigt långa leveranstider 2021 på denna grej. Saltklorinatorn är i grunden helt "dum", den tillverkar klor i en given takt, oavsett om det behövs eller inte. Vi håller normalt klornivån runt 0,5-1ppm men med toppar och dalar men man måste hela tiden mäta för att veta och justera tillverkningstakten. Nu så tillkommer två delar, en del mäter "klornivån" och justerar efter ett börvärde. Den andra delen är pH justeringen som tillsätter svavel eller saltsyra för att sänka pH-värdet som höjs hela tiden i den processen som omvandlar salt till klor. Men med två säsongers erfarenhet så är jag sugen på att testa en automatisk justering av pH för det är något som man hela tiden behöver hålla efter med pH-, det är lite drygt när man är iväg på semester under de varmaste delarna av sommaren. Då behöver man någon som tillsätter pH- för att hålla värdet ok. Så det ska bli intressant att se hur bra det fungerar nästa är.

Det är denna utökning som jag har köpt till,

https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolvard/saltklorinatorer/saltklorinator-hayward-aquarite/tillbehorspaket-aquarite-styrning-och-wi-fi.html

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #27 skrivet: januari 19, 2022, 09:00:14:14 »
Kul med lite avrapportering, och snyggt blev det verkligen.
Kostar inte så mycket att ha pool om man har billig uppvärmning, tror många som inte har pool tror att det kostar mycket mer än det faktiskt gör.

På tal om elpriser så har jag haft dålig koll, men kollade faktiskt nu i helgen.
Med ALLT inräknat hade vi en elkostnad på 96 öre/kWh i november och 100.06 öre i December.
Alltså, elkostnad, moms, nätavgift, säkringsavgift, skatt (26 öre i elområde 1) och moms.
Har Piteå Energi som nätleverantör och Jämtkraft som elleverantör.
Abonnemanget är "Jämntel" någon form av terminshandel som Jämtkrafts egen personal håller på med så vitt jag förstår.
Själva elpriset vara ca 44 öre i November och 47 öre i December.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #28 skrivet: januari 19, 2022, 22:00:54:54 »
Grattis! Vi landade på 3,47 kr/kWh med alla j-a skatter och totalt 12600 kr för december. Det finns en lång tråd om eländet på Byggahus som avhandlar våra dysfunktionella politiker och mycket annat så jag rekommenderar alla sörjande att läsa där. Jag har pratat med bekanta som har landat på 16000, 18000 och 22000 som värst för endast december. Värmepumpar som gått sönder och bristande koll på både priser och annat förekommer såklart. Det räckte inte med världens högsta skattetryck, dom blåser oss på energipriserna också.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad PeeWee

SV: Folkpool - Durapool Classic 4 x 8m
« Svar #29 skrivet: november 19, 2022, 17:15:33:33 »
Då summerar vi 3:e året med pool i min byggtråd. Den stora förändringen detta år var utbyggnaden av saltklorinatorn för att hantera på ett intelligentare sätt klornivån och pH justeringen. Jag var lite fundersam innan hur framförallt klorregleringen skulle fungera, tycker många poolprylar utger sig för att fungera bättre än vad de gör  Givaren mäter redox och det finns ingen enkel översättning till fritt klor. Jag har märkt att det varierar främst av temperatur i vattnet. Men det har fungerat riktigt bra, vattnet har varit med utmärkta värden hela året  <sol> Jag kontrollmäter mina vattenvärden med en Poollab 1.0 och jag känner mig rätt säker på att de mäter hyfsat rätt. Men jag märkte under året att man efter ett tag slutar mäta, justeringen av klor och pH fungerar väldigt bra så efter ett tag litar man på systemet (så som det var tänkt...). Justeringen av pH görs med Folkpools stora dunk 28kg med 15%ig svavelsyra. Jag hade en del frågor kring hur mycket syra som går åt under en säsong och svaret blev ungefär 1,5st dunk a 799kr. Ingen stor kostnad i sammanhanget.
Nu har jag plockat in givarna och ställt i destillerat vatten under vintern. Jag har inte kalibrerat dem sedan jag installerade dem men det får kanske bli till våren men jag ser eg inte vitsen med kalibrering då det handlar om att ställa in en offset och så mycket koll tycker jag att man bör ha att följa upp inställt värde med uppmätt värde.

Energiförbrukningen landade på ungefär samma siffror som tidigare år 2700kWh, värmen (30grader) var på ungefär 3månader, slutet på maj till slutet på augusti. Cirkulationen går ungefär 12-14h per dag med full fart och styrs via hemautomationen och kan lätt justeras. Jag har sett att många med stigande elpriser har investerat i frekvensstyrning av pumpen genom tex iSaver. Kan tycka att det är en rätt dyr pryl för att minska flödet genom att sänka varvtalet på pumpen.

Det är fortsatt ingen i familjen som ser något nöje i att bada när inte vädret är varmt o skönt. Några gånger blev det bad under tak men när temperaturen sjunker så slutar alla bada rätt snabbt så blir det ingen skön eftersommar i september så har vi inga betänkligheter att fimpa värmen i augusti  ::)

Slut på året 2022  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan