CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolpump för trött...  (läst 1777 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Revilo

Poolpump för trött...
« skrivet: juli 19, 2019, 10:17:14:14 »
Hej!
Har precis fyllt min Intex framme pool, 549x279x132.
Märker att pumpen inte riktigt vill dra runt vattnet...
Har luftat ventilen men det hjälper inte.
Har använt den 4 säsonger konstant igång ca 2 månader.
Har den gjort sitt kanske eller går det att fixa på något sätt måntro?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Poolpump för trött...
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2019, 10:26:47:47 »
Nej en poolpump, inte ens en budgetvariant, bör inte kunna bli utsliten på så kort tid. Om en pump pumpar mindre vatten än den skall göra finns fyra möjligheter: 1. (vanligast) luftläckage - luft kommer in och pumpningen stoppar upp eftersom centrifugalpumpar inte kan pumpa luft. 2. hinder i cirkulationen - någon ventil, rörkrök eller passage har fått in något som har fastnat så att flödet stryps. 3. - Direkt skada på pumpen - om t.ex. pumpen har frusit vid något tillfälle eller om något fast föremål kommit in i pumpen så att t.ex. en bit slagits ur pumpens impeller eller pumphjul så minskar givetvis flödet. 4. lagerfel eller liknande så att pumpen inte roterar med det varvtal som den skall ha. Inte så troligt kanske med tanke på att den inte gått så många timmar, men man kan ju ha otur. Denna typ av fel brukar också ge ryckig gång och/eller oljud från pumpen.

Utloggad Revilo

SV: Poolpump för trött...
« Svar #2 skrivet: juli 19, 2019, 10:50:48:48 »
Tack för svar.

Konstant igång 2mån per säsong menade jag...inte totalt 2 mån.
Men det kanske fortfarande är för lite för att den ska vara sliten.

När jag startar den så kommer den igång ordentligt för att snabbt avstanna i sitt pumpande, bara 2-3sek senare.

Ska jag öppna den och kika på något sätt eller det är inget för en amatör?  <hmm>

Utloggad Erica

SV: Poolpump för trött...
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2019, 13:29:07:07 »
Om den pumpar bra först och sedan blir sämre så är sannolikt pumphjulet ok. Rotationen likaså. Troligaste felet är att det kommer in luft någonstans. Antingen finns någon liten läcka mellan poolen och pumpen (på sugsidan), t.ex. en sprucken eller otät slang. När luft kommer in slutar pumpen att pumpa ordentligt. Med tillräckligt mycket luft stoppar den helt, läcker det in lite luft så kan den pumpa med med kraftigt reducerad effekt. Titta också om det läcker något vatten från pumpen vid axeltätningen. Om det gör det har du ett fel på axeltätningen och luft kan då dras in den vägen.

Utloggad skarpö

SV: Poolpump för trött...
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2019, 23:01:06:06 »
Hej!
Hade precis samma fel på min poolanläggning, fixades till slut med följande procedur:
1. Rengöring av backventil på sugsidan
2. Kontroll av alla kopplingar på sugsidan, drog åt lite extra med rörtång.
3. Kontroll med vajer för att utesluta stopp i rören på sugsidan
4. Fyllde upp vatten i rören mha vattenslang med gummistos ned i breddavloppet
5. Starta pumpen kort INNAN (1-2 sekunder räcker) du öppnar ventilen på sugsidan.
6. Stäng ventilen INNAN du slår av pumpen.
7. Upprepa steg 5-6 ett antal gånger tills pumpen "orkar suga". Fyll på vatten i pumpen upp till locket innan du upprepar steg 5-6.

Lycka till! Jag var i kontakt med både återförsäljare och poolreparatörer som hade sina egna teorier, allt ifrån döda möss till läckage vid breddavlopp.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag