Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hel gaveltrappa för 4x8 pool fråga  (läst 5821 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad remsan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Picmov Media
Hel gaveltrappa för 4x8 pool fråga
« skrivet: juni 01, 2019, 12:34:57:57 »
Hej!

Vi har beställt helgaveltrappa Magnelis från Gullberg & Jansson (4m hel gaveltrappa). Idag när jag packade upp den såg att den var på 3.5 m. Borde inte trappan vara lika bred som poolen? Det verkar saknas en element till.
Om man läser produkt manualen står det:
 - 4 st; 120 cm, 120 cm, 120 cm och 36 cm. Detta ger en total på 396 cm.
Från pool leverantören har vi fått 7 block på 49,5 cm, vilket ger 346,5 cm totalt, alltså helt annat än det vi har beställt.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, mönstrad liner persia blå, vattenpump FloPro 100M Zodiac, poolvärmepump Gullberg & Jansson X20, saltklorinator Tri 10 expert Zodiac, UV-lampa
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15494.0

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Hel gaveltrappa för 4x8 pool fråga
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2019, 13:14:00:00 »
Den stora frågan är egentligen hur långa plåtarna är.
Är dom 4m så är allt gott. Är dom 3,5m hör av dig till leverantör och säg åt dom att göra om och göra rätt
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Swefredrik

SV: Hel gaveltrappa för 4x8 pool fråga
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2019, 13:26:48:48 »
Det bara måste vara fel, ditt block ligger säkert kvar på en pall i lagret :'(

En fråga, jag gissar att det är inloppen som man ser ovanför trappan? Kommer de inte kräva att vattennivån är väldigt hög och risken att de ”fräser” ut vattnet vid ytan? Endast reflektion bara då mina sitter någr DM lägre ner...

Utloggad remsan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Picmov Media
SV: Hel gaveltrappa för 4x8 pool fråga
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2019, 14:04:30:30 »
Vi har fått rätt längd på plåtarna, men det störde mig att vi fick annan trappa än G&J som det stod i offerter.


Den stora frågan är egentligen hur långa plåtarna är.
Är dom 4m så är allt gott. Är dom 3,5m hör av dig till leverantör och säg åt dom att göra om och göra rätt
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, mönstrad liner persia blå, vattenpump FloPro 100M Zodiac, poolvärmepump Gullberg & Jansson X20, saltklorinator Tri 10 expert Zodiac, UV-lampa
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15494.0

Utloggad remsan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Picmov Media
SV: Hel gaveltrappa för 4x8 pool fråga
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2019, 14:08:09:09 »
Jag åkte till leverantör och hittade en block till på 50cm.
Det borde räcka.

Det är inloppet som är där, japp. Vi har noll koll på hur det skulle ha varit, det är leverantörem som gjorde så.


Det bara måste vara fel, ditt block ligger säkert kvar på en pall i lagret :'(

En fråga, jag gissar att det är inloppen som man ser ovanför trappan? Kommer de inte kräva att vattennivån är väldigt hög och risken att de ”fräser” ut vattnet vid ytan? Endast reflektion bara då mina sitter någr DM lägre ner...
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, mönstrad liner persia blå, vattenpump FloPro 100M Zodiac, poolvärmepump Gullberg & Jansson X20, saltklorinator Tri 10 expert Zodiac, UV-lampa
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15494.0

Utloggad Thermopool

SV: Hel gaveltrappa för 4x8 pool fråga
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2019, 09:29:04:04 »
Håller med Swefredrik angående inloppen, de sitter lite väl högt uppe. Vattennivån brukar vara ca 7-10 ca under överkant pool och det ser ut som att inloppen sitter ca 20-22 cm ner från överkant, när vattennivån sjunker vid avdunstning, backspolning osv så finns risk att det sprutar och skvätter vid ytan.
Linern får en radie där trappsteget möter väggen, översta trappsteget har minst vattentryck och där blir radien större än vid övriga trappstegen. Inloppen sitter ca 8-10 cm ovanför översta trappsteget, det kan bli svårt att få linern bra vid inloppen samt att det kan bli så att täckbrickan till inloppen skaver på radien.
De borde sitta framför trappan på varsin sida eller båda på ena långsidan, inte ovanför trappan.
Jag skulle ändra på det där innan jag sätter dit linern, jag tror verkligen inte att det där blir bra.
« Senast ändrad: juni 03, 2019, 09:41:56:56 av Thermopool »

Utloggad remsan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Picmov Media
SV: Hel gaveltrappa för 4x8 pool fråga
« Svar #6 skrivet: juni 03, 2019, 09:40:14:14 »
Uschh... problemmet är att vi har anlitat poolleverantören som som byggde poolen på det sättet och de kommer även svetsa linern. Det är verkligen oroande.

Håller med Swefredrik angående inloppen, de sitter lite väl högt uppe. Vattennivån brukar vara ca 7-10 ca under överkant pool och det ser ut som att inloppen sitter ca 20-22 cm ner från överkant, när vattennivån sjunker vid avdunstning, backspolning osv så finns risk att det sprutar och skvätter vid ytan.
Linern får en radie där trappsteget möter väggen, översta trappsteget har minst vattentryck och där blir radien större än vid övriga trappstegen. Inloppen sitter ca 8-10 cm ovanför översta trappsteget, det kan bli svårt att få linern bra vid inloppen samt att det kan bli så att täckbrickan till inloppen skaver på radien.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, mönstrad liner persia blå, vattenpump FloPro 100M Zodiac, poolvärmepump Gullberg & Jansson X20, saltklorinator Tri 10 expert Zodiac, UV-lampa
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15494.0

Utloggad remsan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Picmov Media
SV: Hel gaveltrappa för 4x8 pool fråga
« Svar #7 skrivet: juni 03, 2019, 11:19:53:53 »
20 cm under kanten och 10 cm ovanpå trappan ligger centrum av inloppet. Det ser inte ljust ut.



Håller med Swefredrik angående inloppen, de sitter lite väl högt uppe. Vattennivån brukar vara ca 7-10 ca under överkant pool och det ser ut som att inloppen sitter ca 20-22 cm ner från överkant, när vattennivån sjunker vid avdunstning, backspolning osv så finns risk att det sprutar och skvätter vid ytan.
Linern får en radie där trappsteget möter väggen, översta trappsteget har minst vattentryck och där blir radien större än vid övriga trappstegen. Inloppen sitter ca 8-10 cm ovanför översta trappsteget, det kan bli svårt att få linern bra vid inloppen samt att det kan bli så att täckbrickan till inloppen skaver på radien.
De borde sitta framför trappan på varsin sida eller båda på ena långsidan, inte ovanför trappan.
Jag skulle ändra på det där innan jag sätter dit linern, jag tror verkligen inte att det där blir bra.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, mönstrad liner persia blå, vattenpump FloPro 100M Zodiac, poolvärmepump Gullberg & Jansson X20, saltklorinator Tri 10 expert Zodiac, UV-lampa
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15494.0

Utloggad Thermopool

SV: Hel gaveltrappa för 4x8 pool fråga
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2019, 14:26:08:08 »
Jag ser inga fördelar med att sätta inloppen ovanför trappan och jag tror inte jag sett någon annan göra så. Jag skulle ifrågasätta varför de valt den lösningen och kräva att de gör om det. Vill man ha inloppen där man kliver ner i poolen och om man sitter i trappan så har man strålen rätt i ryggen?

Utloggad remsan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Picmov Media
SV: Hel gaveltrappa för 4x8 pool fråga
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2019, 15:33:55:55 »
Jag förstår dig fullständigt och är super besviken på leverantören. Vi valde att anlita de för att vi trodde att de var proffs. Vi kunde ingenting om pool men vi har lärt oss en hel del på resans gång.

Hur kan man göra om när inloppen är gjutna i betong? Ramen till altan är redan byggd, marken återfylld.
Jag får ångest bara jag tänker på nonchalansen som leverantören visar mot oss som kunder. Arbetet har skjutits gång på gång med den ena eller andra ursäkten. Vi har fått andra produkter än vi beställt, vi har upptäckt att vi fått betala för arbete de inte gjort osv.


Jag ser inga fördelar med att sätta inloppen ovanför trappan och jag tror inte jag sett någon annan göra så. Jag skulle ifrågasätta varför de valt den lösningen och kräva att de gör om det. Vill man ha inloppen där man kliver ner i poolen och om man sitter i trappan så har man strålen rätt i ryggen?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, mönstrad liner persia blå, vattenpump FloPro 100M Zodiac, poolvärmepump Gullberg & Jansson X20, saltklorinator Tri 10 expert Zodiac, UV-lampa
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15494.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan