VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fästa poolsarg (trä) i Thermopool  (läst 7317 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxLast

Fästa poolsarg (trä) i Thermopool
« skrivet: januari 02, 2020, 22:28:35:35 »
Hej på er

Ny på forumet och snart ny med pool.

Poolen ska stå klar till våren, och jag ska själva snickra ihop trädäcket runt. Nu till frågan, hur får jag enklast till en snygg poolsarg av trall/regelvirke? Har sett lite bilder där det ser ut som man skruvat rakt ner i betongen? Men vi vill inte ha någon kant, utan att trallen ska liva med poolsargen utan någon form av upphöjning. Jag kommer sen även sänka ner pooltakets skenor på reglarna för att även dessa ska liva med trallen.

Någon som har bilder på hur ni gjort rent tekniskt? Tips mottages tacksamt!  <antman>

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Fästa poolsarg (trä) i Thermopool
« Svar #1 skrivet: januari 05, 2020, 22:04:26:26 »
Hej,
Jag har gjort så som jag tror du menar.
Bärlinan till trallen är i våg med poolväggen sedan fäste jag en sarg av trall som gersågades i hörnen och fästes direkt i betongen med plugg. Trallen kom då i nivå med sargen.
Gällande nedsänkt räls så fäste jag rälsen direkt i bärlinan. Sist av allt sätt jag trall.

Det var jättefint från början. Tänk på att sargen tar otroligt mycket stryk av all vattenlek. Jag tänker att min kommer hålla kanske två år till. Den här levt i två år hitintills. Men sen kommer jag byta till en stensarg.
Var och så väl medveten om att ett trädäck lever. Det rör på sig ganska mycket, hur du än bygger det. Ditt pooltak och räls lever inte. Resultatet är att det kommer gå lite kärvare på sargen efter ett tag, men sedan vandrar det tillbaka igen. Detta kommer även ske om du sätter sargen direkt på trallen  förstås.

Skulle jag bygga nytt idag skulle jag skippa träsarg. Men haft rälsen nedfälld.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Fästa poolsarg (trä) i Thermopool
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2020, 10:42:22:22 »
Har lite bilder i min byggtråd. Kolla gärna där.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Anna123

SV: Fästa poolsarg (trä) i Thermopool
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2020, 13:51:00:00 »
Hur blev det? Vi står inför samma utmaning nu. Jag vill ha trall hela vägen runt poolen men tycker det är knepigt att linerlisten är högre än betongsargen.

Oneill - din lösning ser något avancerad ut för en ickesnickare som aldrig har fräst men du verkar ju ha löst problemet med linerlisten.

Bifogar en bild av min målbild som jag nu försöker lista ut hur jag ska förverkliga.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan