VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kan man välja fjärrvärme istället för värmeväxlare??  (läst 6194 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AmeriSwede

Hej!

Jag är väldig oteknisk…och har nyss börjat sätta mig in i det här med ett poolbygge.

Men jag har förstått att:
 1. Värmeväxlare = en viss oljud.
Har uppfattat det som att:
 2. Man kan på något sätt värme poolen igenom att koppla ihop systemet med befintlig fjärrvärme. Vi har fjärrvärme. Slipper man oljudet från en värmeväxlare utomhus då? Blir det på något sätt ökad oljud inomhus?
Jag har alla frågor men inga svar! Så tacksam för hjälpen jag får här.

Poolgiganten

Utloggad MrBorn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kan man välja fjärrvärme istället för värmeväxlare??
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2015, 14:35:58:58 »
Vanlig värmepump som värmer poolen medför ett visst ljud. Går det så är det lämpligt att installera den en bit ifrån poolen och absolut inte på en husvägg där du har sovrummet.

Fjärrvärme är helt klart en värmekälla att rekommendera. Har själv den värmekällan på poolen som jag byggde förra året. Säker och tyst och inga problem att ha den värme som man önskar i poolen.
Driftkostnad beror ju lite på vilka avtal man har. Här i Linköping har vi ett speciellt poolavtal, maj-oktober, vilket gör uppvärmningen förmånlig.

Utloggad AmeriSwede

SV: Kan man välja fjärrvärme istället för värmeväxlare??
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2015, 15:07:25:25 »
Tack ska du ha!
Ska höra med Umeå Engergi om de har ett sådant avtal.
Har du någon ide om vad det kostar att koppla upp det till fjärrvärme, jämfört med att köpa in en värmepump?

Utloggad MrBorn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kan man välja fjärrvärme istället för värmeväxlare??
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2015, 15:27:54:54 »
Det var en sak som föll in i mängden av andra arbeten som gjordes kring poolen, men jag har för mig att vvs-fiman tog ca 20 kkr för att koppla in och dra alla rör som behövdes.

Utloggad AmeriSwede

SV: Kan man välja fjärrvärme istället för värmeväxlare??
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2015, 01:51:24:24 »
20,000kr
är inte det vad värme växlaren går på annars?
skitsamma egentligen...vill inte ha oljudet.

Utloggad TommyC

SV: Kan man välja fjärrvärme istället för värmeväxlare??
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2015, 10:27:59:59 »
Det finns inget på Umeå Energis hemsida om poolavtal. Ska du betala ordinarie pris på energin för att värma poolen så blir det drygt dubbelt så dyrt som med en poolvärmepump.

68,6 öre/kWh för fjärvärme.  Elpriset är en jävla röra där de jobbar hårt för att dölja vad slutpriset blir. Nätavgiften utgör nästan hälften av totalkostnaden. Vi har legat på 1,25 kr/kWh de senaste månaderna. Med COP på 4-5 så blir det mer än dubbelt så dyrt med fjärrvärme utan poolavtal (som Linköping har).

VP låter inte jättemycket. Kan man bara placera den vettigt så kommer ingen att störas av den.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad AmeriSwede

SV: Kan man välja fjärrvärme istället för värmeväxlare??
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2015, 03:25:38:38 »
Tusen tack för upplysningarna!
Hade ringt till Umeå Energi och fått höra priset. Har tänkt trycka på för att försöka få till ett poolavtal.
Sifforna sade mig inte så mycket...var väldigt nyttig info att få höra att det blir så pass mycket dyrare än VP. Och att VP inte låter så högt...
Men visst är man tvungen att ha det så nära poolen som möjligt för att inte tappa så mycket effekt?

Utloggad TommyC

SV: Kan man välja fjärrvärme istället för värmeväxlare??
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2015, 08:22:01:01 »
Fick du samma pris som för ”vanlig” fjärrvärme? De borde ha överskott på energi på sommaren. I så fall betalar du ju för att hjälpa till med att göra av med deras överskott. Hänvisa till Linköping.

Vad som låter högt eller inte är väldigt subjektivt. Jag skulle inte placera VP väldigt nära poolen men t ex bakom något uthus eller runt hörnet på huset eller motsvarande och inte för nära grannen.

Försök att få lyssna på en poolvärmepump. Känner du ingen som har så ta en promenad i något villaområde, det brukar brumma lite varstans.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MrBorn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kan man välja fjärrvärme istället för värmeväxlare??
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2015, 11:13:47:47 »
Värmepump är nog det bästa i ditt fall då fjärrvärmen är väldigt dyr i förhållande. men som sagt, hänvisa till Linköping så kanske dom börjar titta på ett poolalternativ.
I Linköping går resonemanget att dom ändå har en massa överskott på sommaren. Då tar man istället ut en lägre kostnad för poolägare.
Kostanden är 1500:- fast avgift + 10 öre/kwh.

Utloggad anflyg

SV: Kan man välja fjärrvärme istället för värmeväxlare??
« Svar #9 skrivet: juni 20, 2015, 22:50:38:38 »
Värmepump är nog det bästa i ditt fall då fjärrvärmen är väldigt dyr i förhållande. men som sagt, hänvisa till Linköping så kanske dom börjar titta på ett poolalternativ.
I Linköping går resonemanget att dom ändå har en massa överskott på sommaren. Då tar man istället ut en lägre kostnad för poolägare.
Kostanden är 1500:- fast avgift + 10 öre/kwh.

Eller till Jönköping som tar 12,5 öre/kW maj-september.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan