Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gul rand på liner  (läst 3266 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robdav

Gul rand på liner
« skrivet: juni 19, 2021, 08:28:58:58 »
Hej alla

Se bilder. Syns inte jättetydligt men jag har fått en gul kan precis ovanför vattenlinjen ca 10 cm i höjd runt hela poolen. Det blir oftast gult när vi badar så jag får simma runt med en svamp och torka bort. Men en del har fastnat i liner. Även badkläder och leksaker kan bli gula. Poolkemin är på rätt nivåer.

Tacksam för tips vad det kan vara .

Poolgiganten

Utloggad Delta2004

SV: Gul rand på liner
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2021, 08:49:35:35 »
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=16701.0
Kolla här, det diskuterades nyligen

Utloggad Robdav

SV: Gul rand på liner
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2021, 22:54:19:19 »
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=16701.0
Kolla här, det diskuterades nyligen

Känner igen det dem skriver men jag har inget gult i skimmern. Det går heller inte att gnugga bort...testat massa olika medel. Grannarna har inte detta problem....

Utloggad TomasJ

SV: Gul rand på liner
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2021, 09:44:30:30 »
Hej
Vi har haft vår pool i 4 år. Har exakt samma och tyvärr blir det bara värre varje år. Vi har exakt samma liner som ni. Blir även gul sörja på sidorna i brädavloppet och badkläder gulnar också. Tror det är barnens solkrämer tyvärr. Går inte få bort.
https://www.elmleisure.co.uk/images/pdf/Tech-1-Staining-of-Liners.pdf
/Tomas

Utloggad Widarsilje

SV: Gul rand på liner
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2021, 11:00:02:02 »
Kan det inte möjligtvis vara vilken typ av solkräm man använder sig av, finns en hel uppsjö av olika sorters solkrämer.

Vi är väldigt noga med att barnen inte får bada förrän solkrämen verkligen har torkat.

Tycker många solkrämer känns allmänt kletiga och rinniga och tar tid före de torkar in i huden.

Har provat en hel del olika genom åren och idag använder vi oss bara av Evy sunscreen mousse som finns att köpa på apoteket.

Det är ett vitt mousse/skum som torkar in på bara några sekunder, kletar inget heller.

Vissa solkrämer är ju även gulaktiga i färgen.

Kanske en kan vara en idé att kolla upp.




Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gul rand på liner
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2021, 10:29:22:22 »
Skulle vara intressant att veta familjesituationer i de här olika platserna. Ni har problem med gul rand, grannen inte.

- Barn/tonåringar?
- Pojkar/Flickor?
- Solkrämer/hudkrämer och mängd som nyttjas?
- Eventuellt smink, brun utan sol, hårspray?

Är genuint intresserad, då övriga teorier som kommit involverar kloraminer. Det kanske är en kombination också.

Vi har som sagt aldrig haft gul rand, och att vår pool skulle vara säkrad från att vara en ool (no P in the pool) är jag inte så säker på, så rent kloramin-problem tror jag inte att det är. Men vi nyttjar väldigt lite hudkräm/solkräm eller smink hos oss så det är något som aldrig tillförs. Inte heller är vi noga med att duscha innan bad, har man jobbat sig varm och svettas rikligt är det liksom skönare att kasta sig i poolen än att gå och duscha först.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Gul rand på liner
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2021, 13:26:58:58 »
Erik, vi har liknande användning av poolen som ni och har aldrig haft problem med gul rand.

Oftast är vi bara två vuxna som badar. Besök av barn några få gånger per säsong. Vi brukar be dom besöka toaletten före bad. Vi använder ingen solkräm men sparsamt med vanlig hudkräm som aldrig appliceras den närmsta timmen före bad. Vanlig hudkräm ska masseras in ordentligt. Har för mig att solkräm ska appliceras mer rikligt. Vi har uterum, stor markis och badar oftast under pooltaket så inget behov av solkräm.

Vi har samma vana att hoppa i poolen varma och svettiga efter trädgårdarbete eller promenad.

För några år sedan tvättade jag bort lite svart sörja från insidan av breddavloppet. Det var troligen kloraminer som suttit där länge. Vi får ibland en ganska tunn grå rand av smuts i vattenlinjen. Det är troligen hudrester i kombination med rester av hudkräm. Den smutsranden går ganska lätt att få bort med en mirakeltrasa. Vår polyesterplast/gelcoat/topcoat är mycket tålig mot mekanisk bearbetning så inget problem att nöta bort svårlöslig smuts men det är sällan det behövs. Vi hade tidigare lite problem med vad som misstänktes vara björkfrön som hade förenat sig med plasten i ett hörn på bottnen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul rand på liner
« Svar #7 skrivet: juli 23, 2021, 16:31:58:58 »
Hej,

Håller med både Erik och Tommy.

Det är samma råd oavsett badsituation. Kanske bör vara så?

Vi har aldrig duschat före bad. Inget problem med gul rand av detta. Har aldrig varit en orsak till gul rand. Ett av mina barn som nu är tonåring har erkänt att P i poolen var vanligt förekommande tidigare.

Vidare undviker vi solkrämer osv.

Vill fortfarande påstå att det är det sista steget av bundet klor/trikloramin som är gul och oljig som flyter på ytan som reagerar med sin omgivning. Kan vara solkrämer? Men det kräver många, många svettandets personer eller en som gör det man inte får göra.

Det finns statistik som inte är lätt att få tag i. 1 av 5 vuxna gör detta i offentliga pooler.

Även OS-simmare har medgett detta.

Så om grannen som har en lika dan pool och inte har problem med detta så kanske det här är orsaken?

Blev av med mitt problem då jag började köpa Folkpools fettabsorbator för spabad. Liknar en lotusblomma. La denna i skimmern. När klor tillsätts och det finns P i vattnet blir den oljigt gul. För mig var det en indikator på att trikloramin bildats. Behövde bara beskriva detta för barnen och deras kompisar. Problemet försvann.

Vidare finns det information om män, kvinnor och barn hur mycket vi utsöndrar som jag inte tänker skriva om.

Det finns en hel del frågetecken om liner och kalkhalt. Kalcium som läcker ut i poolen och skapar ett hålrum där vatten eller andra kemikalier kan ta sig in? Då sker kemiska reaktionen i linern. Alltså inte på ytan som oftast inte är ett problem att gnugga bort? Spekulation från min sida.

Därav svårigheten att få bort den gula randen?

Det finns en sak till som jag inte kommer berätta om.
Troligen går det att konservera en liner? Vilket skulle betyda att de blir okänslig för sin yttre kemiska påverkan?

Vilket betyder om en gul rand uppstår så är det inget problem med att få bort denna. Vidare minska risken för uttänjning av linern.

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul rand på liner
« Svar #8 skrivet: juli 23, 2021, 18:01:21:21 »
Hej Tommy,

Troligen är din svarta rand i skimmern en orsak av klor och fett. Ganska lätt att få bort.

Den grå linjen stämmer inte helt överens med din beskrivning.

Gissar på att det är metalljoner som reagerar/bildar fällningar med kloret.

MVH
Roger


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul rand på liner
« Svar #9 skrivet: juli 23, 2021, 18:06:58:58 »
Hej,

Har sett denna gråa fällning tidigare. Koppar, kalcium och högt pH.
Ett komplex av dessa. Orsaken kan vara veckopuckar samt kalciumhypoklorit.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul rand på liner
« Svar #10 skrivet: juli 23, 2021, 18:23:07:07 »
Hej,

Man kan alltid testa med att tillsätta 200g/10000liter kalciumhypoklorit. Maxa vattnet i breddavloppet. Rickard skrev om detta tidigare.

Har man tur så kanske det gula försvinner?

MVH
Roger

Utloggad TommyC

SV: Gul rand på liner
« Svar #11 skrivet: juli 25, 2021, 13:30:00:00 »
Tack Roger! Då var det nog inte kloramin eftersom det gick relativt lätt att få bort. Det svarta tror jag var ett "arv" från föregående ägare. Jag har inte sett något liknande sedan jag tvättade bort det. I år har vi ännu inte fått någon som helst smutsrand.
mvh Tommy 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan