Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gräver ner min INTEX  (läst 5734 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad plame

Gräver ner min INTEX
« skrivet: maj 29, 2021, 11:12:46:46 »
Hej.

Jag har haft en ovanmarkspool "intex 4,3 ultra frame" i 3 säsonger och nu har jag bestämt mig för att gräva ner den, bygga trädäck och installera värmepump.

Tänkte lägga upp lite bilder på hur det fortskrider om någon är intresserad, jag har satt igång med grävandet.

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2021, 12:25:24:24 »
Imponerande med grävning för hand(!)
Var rädd om ryggen.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad plame

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2021, 13:01:24:24 »
Imponerande med grävning för hand(!)
Var rädd om ryggen.

Tack!

Känner av det i ryggen, men är för dumsnål för att hyra grävmaskin :) och då hade jag säkert grävt av fjärrvärmeledningen som jag redan vart på med spaden (ligger precis i ytterkant ungefär vid måldjupet)

Utloggad henrik79

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #3 skrivet: maj 31, 2021, 14:47:14:14 »
Tack!

Känner av det i ryggen, men är för dumsnål för att hyra grävmaskin :) och då hade jag säkert grävt av fjärrvärmeledningen som jag redan vart på med spaden (ligger precis i ytterkant ungefär vid måldjupet)

Ska bli intressant att följa. Jag hade alla dagar hyrt en grävmaskin.

/H

Utloggad Fiffi79

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2021, 12:22:34:34 »
Hur har det gått med grävande? Funderar på att gräva ner en stålvägspool till ca hälften. Men står att man inte ska det. Hyr har du gjort med hålet? Har du öppet sidor eller tätt mot poolen?

Utloggad plame

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2021, 09:58:28:28 »
Hur har det gått med grävande? Funderar på att gräva ner en stålvägspool till ca hälften. Men står att man inte ska det. Hyr har du gjort med hålet? Har du öppet sidor eller tätt mot poolen?

Hej! Det går sakta framåt :) jag hade tänkt bygga en vägg av plywood och fylla i med singel eller makadam mot de gråvda väggarna och sen fästa cellplast melan plywood och pool, får se hur bra det går att måtta in det på ett bra sätt.

Utloggad plame

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #6 skrivet: juli 17, 2021, 23:49:17:17 »
Lite uppdaterade bilder:

Utloggad plame

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #7 skrivet: september 01, 2021, 20:08:20:20 »
Efter mycket svett och tårar har jag äntligen grävt klart och börjat med det roliga; att snickra.

Har nu slagit ner 14 jordankare runtom botten och sedan trätt i 70x70 impregnerade reglar.
Har valt 90x250 plywoodskivor som jag delat på mitten och sedan dränkt i träolja och sedan börjat skruva fast mellan reglarna.



« Senast ändrad: september 02, 2021, 19:59:34:34 av plame »

Utloggad henrik79

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #8 skrivet: september 02, 2021, 12:39:00:00 »
Bra jobbat! Undrar bara varför du bygger med plywood? Vi har tänkt sätta fast tjock markduk (med plastspikar typ tältpinnar) över våra grävkanter för att hålla borta allt isch och usch från så det inte rasar in eller kommer en massa ogräs och annat. Har du tänkt fylla upp, eller inte ha altan runt om poolen?

/H

Utloggad plame

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #9 skrivet: september 02, 2021, 13:12:22:22 »
Bra jobbat! Undrar bara varför du bygger med plywood? Vi har tänkt sätta fast tjock markduk (med plastspikar typ tältpinnar) över våra grävkanter för att hålla borta allt isch och usch från så det inte rasar in eller kommer en massa ogräs och annat. Har du tänkt fylla upp, eller inte ha altan runt om poolen?

/H


Hej.

Jag kommer också stoppa ner en markduk mot den grävda väggen och sen ösa ner grus mellan duken och plywooden.

Plywooden har jag valt för att få 90 graders släta rasfria väggar att fästa isolering på.

Sen ska jag bygga trädäck också som kommer vila på reglarna som jag ställt upp nu.

Tror inte du kan få 1m höga 90 graders väggar att hålla i längden, såvida du inte har vatten i polen året om, men till slut måste något bytas och då riskerar du att allt rasar in.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan