CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Renovering av glasfiberpool  (läst 3692 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torpet

Renovering av glasfiberpool
« skrivet: maj 21, 2011, 13:52:24:24 »
Vi har en 20 år gammal galsfiberpool vars ena långsida buktar in rejält, troligen efter att de tidigare ägarna skött tömningen på fel sätt. Vi vill nu räta upp denna så att poolen ser riktigt snygg ut igen. En idé är att tömma poolen på vatten och gräva upp den aktuella långsidan, sätta fästen där och dra sidan utåt samt förankra långsidan någon-några meter från poolen (allt enligt tips från ett poolföretag).

Men dessa råd fick vi på en mässa och vi minns inte riktigt detaljerna... Hur långt ut från poolen måste man gräva? Hur och när tömmer man, vad fyller man bäst upp med på poolens utsida och i vilken takt grus/vatten? Material? Vi tar tacksamt emot alla råd som kan hjälpa oss!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Renovering av glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2011, 20:23:21:21 »
Delvis kan ni nog trycka tillbaka sidan med rent vattentryck genom att försiktigt fylla upp en del vatten efter att ni grävt på utsidan. Vattentrycket kommer ju att pressa sidan utåt, mer ju mer som ni fyller. Sedan hur mycket ni måste gräva upp det beror ju på marken. Ni måste ju ha bort det tydligen alltför starka markmottryck som har klämt ihop poolen och hur stort det trycket blir beror ju på markförhållandena - vad för sorts mark det är och hur eventuell sluttning ligger.

Vad är problemet ? Har själva sargen trycks in mot mitten eller är det länge ned på väggen som det buktar in ?

Utloggad Torpet

SV: Renovering av glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2011, 23:21:23:23 »
Tack för svar Erica! Jag ska försöka ge dig mer att svara på... :-)

Det är nere i vattnet, alltså ca 50 cm under vattenytan, som det buktar in rejält. Nedåt bottnen ser det bra ut. Det är ganska lerig mark och de tycks inte ha blandat i sand eller grus när det fyllde. Vilken grovlek ska gruset/sanden ha? 0/8? 0/16?
« Senast ändrad: maj 22, 2011, 09:10:22:22 av Torpet »

Utloggad TeeOne

SV: Renovering av glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2011, 01:01:13:13 »
20 år rätt ner i backen?! Gott betyg till poolen tycker jag; grattis till kvalitet :)

För att, så långt möjligt, undvika t ex det du beskriver så har vi till att börja med gjuten bottenplatta. När poolen fylls så blir det i med omväxlande varv vatten ett par dm följt av torrbruk 1:4 (om jag minns rätt) till höjd med vattnet, därefter lättare vattning runt, alltså bygga en 'krage' upp runt. en bit i taget. Repetition tills man är uppe.

Det finns olika anvisningar, men jag har såvitt jag minns inte sett någon som rekommenderar grus, som ju är vasst och kan hamna fel. Mark alltid är i rörelse, och med otur kan något litet vandra helt fel med åren. Jag skulle, om jag inte fick fråga proffs först, satsa på att gräva upp runt hela och börja nerifrån. Möjligen försöka chansa lite med ett något högre vattenvarv just över buktet, i ett försök att få ut det.

Men - jag skulle först ringa och konsultera antingen en (fiber-)poolåterförsäljare, alternativt en eller flera välrenommerad-e anläggare. Om ingen hittar hit till tråden alldeles av sig sjäv!


Utloggad Erica

SV: Renovering av glasfiberpool
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2011, 01:18:10:10 »
Ja grus med stora korn (kross) kan nog bli lite vasst, även om väl glasfibern täl mera än en liner (i de fall liner läggs rätt emot mark, inte så vanligt i Sverige). Skulle nog säga att grov sand skulle vara bättre. Så länge som vattnet släpps igenom är allt ok. Lera och liknande fungerar ju inte, då kan ju vatten stanna var som helst i marken i princip.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag