CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luftbubblor i poolen...Vad och var är felet??  (läst 9546 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lisen

Luftbubblor i poolen...Vad och var är felet??
« skrivet: juni 04, 2010, 10:59:15:15 »
Hej!

Har fått igång min pool nu men pumpen går oregelbundet och tar in luft :-\  Hur hittar jag felet? Har backspolat..

Mvh Lisen :)

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Luftbubblor i poolen...Vad och var är felet??
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2010, 11:13:42:42 »
Att det kommer luft ur munstycket till poolen tyder på att du har ett läckage på sugsidan av pumpen. Kan också bero på låg vattennivå i poolen eller att luckan till skimmerna har fastnat.

Utloggad lisen

SV: Luftbubblor i poolen...Vad och var är felet??
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2010, 11:38:07:07 »
Att det kommer luft ur munstycket till poolen tyder på att du har ett läckage på sugsidan av pumpen. Kan också bero på låg vattennivå i poolen eller att luckan till skimmerna har fastnat.

Tack för svaret! Men allt ser tätt ut :-\ Vatten nivån är bra och luckan sitter inte fast..Hm blir inte klok på det.. :(

Utloggad Daphne

SV: Luftbubblor i poolen...Vad och var är felet??
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2010, 14:42:09:09 »
Vi hade samma "problem" förra året när vi startade vår pool. Det jag lärde mig då var att det går alltid att dra åt allting lite mer än man tror. När vi hade dragit åt alla kopplingar och "locket" på pumpen åtskilliga gånger så försvann bubblorna till slut.
Lycka till

Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad utopiazz

SV: Luftbubblor i poolen...Vad och var är felet??
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2010, 16:10:25:25 »
Om locket på pumpen är av typen "stooor mutter och lock" så kan det vara svårt att få det tätt. Lite matolja på muttern mellan den och locket underlättar åtdragningen. Sen är det inte helt ovanligt att det sitter något skräp ikläm som gör att det läcker. Som en liten test kan man prova med att ha pumpen igång medans man håller för inloppet i botten på skimmern några sekunder. Då brukar man kunna se om det är runt locket i pumpen det läcker.


Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luftbubblor i poolen...Vad och var är felet??
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2010, 18:21:42:42 »
Kolla din skimmerkorg. Om den är full av exempelvis löv så kan det fenomenet uppstå.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Erica

SV: Luftbubblor i poolen...Vad och var är felet??
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2010, 18:28:02:02 »
Som jag nämnde i en annan tråd här så hade vi detta problem en tid. Det visade sig att luften tydligen kom in genom pumpen, genom att tätningarna vid pumpaxeln var utslitna. Efter en tid stannade pumpen helt plötsligt. Efter att den varit på renovering och fått nya lager och tätningar så försvann även luftbubblorna.

Utloggad Brandman17

SV: Luftbubblor i poolen...Vad och var är felet??
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2010, 21:03:31:31 »
Ny pool?
Kolla i så fall åt vilket håll pumpen går (felvända faser).

Finns många trådar om det

Lycka till

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag