VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: SPA-kemi - vilken ordning  (läst 35478 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LQ

  • Gäst
LQ
SPA-kemi - vilken ordning
« skrivet: juli 15, 2015, 13:45:23:23 »
Hej!

Har läst på detta forum o på många SPA-sidor men blir ändå inte klok på vissa delar.

1. Ska jag börja med att fylla badet o hälla i rörrengöringsmedel? Tydligen så är det mindre rent vatten som SPA-tillverkarna använder för att testköra baden...
2. När jag sedan fyller badet första gången (andra gången om rörrengöring görs först), ska jag mäta TDS-värdet INNAN någon form av kemisk tillsats fylls på?
3. När vattnet sedan gnistrar vackert i mitt bad ska jag då mäta PH och ev justera det först innan jag har i klor? Eller börjar jag med klor och sedan kollar av PH-värdet?

Som nybliven SPA-ägare så ville jag läsa på o vara kunnig från början men eftersom det råder väldigt olika meningar om VAD jag ska börja med så tappade jag sugen lite. Ska jag dessutom tro på vad som skrivs här på forumet så är doseringen av de olika tillsatserna för att hålla vattnet rent o bakteriefritt endast en rekommendation och sådant som jag får prova mig fram till själv.

Har ni några kloka idéer på mina funderingar?




Poolgiganten

Utloggad nijo2

SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2015, 19:00:14:14 »
Hej,
Det finns förmodligen lika många svar som spaägare :) Men så här gjorde jag.

När jag fyllt på med vatten första gången justerade jag ph och sen chockklorerade jag.
Sen har jag regelbundet kollat ph och klorhalt.
Vattnet är kristallklart och jag har samma vatten som jag började med för 2.5månad sen.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2015, 12:01:15:15 »
Hej, för att få de bästa förutsättningarna i ditt nya bad så skulle jag rekommendera följande ordning.

1 Fyll badet med nytt vatten, kör en PipeClean för att säkerställa att det är minimalt med biofilm och rester från fabrikers testvatten. Töm badet och torka ur ev smuts..

2 Fyll på med nytt vatten igen och låt det värmas upp till runt 20 grader då de kemikalier du nu ska dosera med löses upp fortare i lite varmare vatten. Ta prov på TDS nu och notera detta värde.

3 Gör en KlorChock i badet, håll minst 10 ppm i minst 1 timma, kloret ska vara upplöst i jummet vatten innan du häller det i badet. Låt cirkulera med öppet lock i minst 2 timmar. Låt sedan klornivån sjunka ner till 0,5 - 1 ppm innan du går vidare.

4 Nu är det dags för att balansera vattnet, börja alltid med Alkaniteten, den ska ligga mellan 80-120 ppm, 100 är ett bra sikte. Sen ska PH värde justeras till 7,2-7,8 ppm där 7,5 är ett bra riktvärde. När du justerar Alkanitet och PH så är det viktigt att gå i små steg med doseringen samt att låta det få minst 30 minuter i vattnet innan du mäter igen, för annars så kan det Poppa till och du har alldeles för höga eller låga värden. Det blir då som att köra med en JoJo. Det finns en anledning till varför Spabadskemin kalla Teskedskemi, och det är därför att en tesked ofta gör stor påverkan i den lilla vattenmängd som är i ett spabad.  När Aklaniteten och PH värdet är stabilt så ska du justera hårdheten i ditt spavatten, det ska ligga på mellan 150-300 ppm, hårdheten justerar du för att vattnet inte ska börja dra mineraler ur de metalldelar som finns i badet som värmare pumpdelar, och högtalare mm, som kan börja att rosta eller få beläggningar beroende om Hårdheten är låg eller hög. När alla dessa värden är OK så kan du gå vidare till nästa steg.

5 Nu är det dags för att tillsätta den saneringskemikalie som du valt, Bromin, Klor , Aktivt Syre eller någon annan alternativ kemikalie behövs för att upprätthålla ett rent och klart badvatten. Här är det viktigt att hela tiden hålla koll på nivån i badet, och detta bör göras helst dagligen men minst var annan dag för att inte bli för låg eller hög. Dosera aldrig i någon kemikalie utan att först ha testat nivån på vattnet, för då vet du ju inte hur mycket som behövs för att hålla rätt nivå. Följ tillverkarens anvisningar på burken, de flesta kräver att man ska lösa upp granulatet i en hink vatten innan det hälls i badet, detta är för att undvika att granulatet bränner fast i Acrylytan i ditt bad, med små kratrar som resultat.

6 Varje vecka ska du göra en Chockning av ditt badvatten, detta är för att "bränna" bort de bundna kloraminerna , Bromaminerna och rensa vattnet från Svett, urin,och andra kroppsvätskor mm.  För att chocka ditt bad så rekommenderas det att du använder en Klorfri Chock i de flesta fall, Aktivt Syre är en effektiv sådan som inte tillför så mycket tillsatser som kan ge framtida problem med vattnet. Det har nu även dykt upp vissa Mixade chockprodukter som OxiBooster och liknande som är en blandning av klor och Aktivt Syre, dessa är lite snabbare och effektivare än Aktiva Syret men gör att du fortfarande kan bada i vattnet efter ca 20-30 minuter efter chockning. Klor som Chock ska användas endast i undantag och då det riktigt gått på tok. Kloret i sig är den bästa oxidizern men den är också den giftigaste och starkaste kemikalien som påverkar utrustning som kuddar, plaster och spalock mest. Dessutom så tillför kloret CYA i vattnet som vi minte vill ha och behöver i ett spabad med lock . Värdet på CYA är rekommenderat att inte gå högre än 60 ppm, och om du släpper upp det till 120-150 PPM så kommer kloret att helt sluta funka, och du måste byta vatten.

7 Testa vattnet ofta, rutiner för att testa vattnet är en viktig del för ett bra badvatten, vilket system du använder är givetvis upp till dig, det finns teststrips, tabletttester, dropptester och elektroniska apparater som kan göra jobbet. Jämför du teststrips och tabletter/dropptester  så är teststripsen enklare att använda medan tablett/dropp tester är betydligt säkrare i sina testvärden. Det samma gäller de elektroniska apparaterna, där de enkla teststripsläsarna är betydligt sämre och osäkrare än de dyrare photometer testarna.
Rekommendationerna för att testa ditt spavatten är följande.

Sanerings kemin Klor,Brom mm. Varje dag + efter varje bad.
Alkanitet och PH. 1 gång i veckan
TDS.  1 gång i månaden. TDS får stiga med 1500 ppm över det värde du tog då du fyllde badet.

TDS är värdet av allt som är upplöst i vattnet över tid och när TDS har stigit med 1500 PPM brukar det redan ha blivit grådaskigt och svårt att sköta då nivåerna på vattenbalansen brukar börja svänga okontrollerat. D.v.s det är dags för ett vattenbyte !

8 Det  finns vissa andra produkter som kan vara bra att ha lite beroende på vilket vatten man har, har du lite metaller som t.ex Järn i vattentest så är det bra att tillsätta en sk. Sequenser vid varje nypåfyllning, denna tar då hand om metallerna och ser till att de inte ställer till problem. Har du kalkhaltigt vatten så finns det en liknande produkt som hjälper till att binda in kalken så att det inte blir beläggningar på badet och i badets delar som t.ex värmaren.  Ibland kan det vara lite små simmiga mikropartiklar som filtret inte klarar av att ta hand om, då behöver du en dos Bright & Clear eller liknande som samlar ihop dessa små mikroskopiska partiklar till större enheter som kan fastna i filtret.

9 Glöm inte bort att underhålla ditt filter, filtret är den enskilt viktigaste delen i ditt bad för att hålla ett rent vatten, när badet är nytt så rekommenderas det att du sköljer av filtret var annan dag de första 2 veckorna då det är mycket orenheter i en nypåfyllt vatten som ska filtreras bort. Skölj bara av med vatten i början så håller du filtret i bra skick.
Sedan så rekommenderar filtertillverkarna att du rengör filtret var 14-21 dag med en enkel SprayOn rengöring för att ta bort hudrester, urin, svett mm som fastnar i filtret. Använd inga hushållsprodukter till detta då de inte är anpassade för den typen av smuts samt oftast skapar mycket skumning i badvattnet. Var annan månad så rekommenderas det att du gör en djuprengöring av ditt filter.
Här löser du upp en pulverbaserad Filterrengöring i en bunke och låter filtret ligga i lösningen över natten, denna rengöring är viktig för filtrets livslängd och effektivitet. Det rekommenderas därför att du alltid har 2 set filter till ditt bad då du då stoppar ner ett rent set filter i badet när du tar upp de smutsiga för djuprengöringen.  När filtret legat i rengöringslösningen i 12-24 timmar så sköljer man av filtret med rikligt med vatten och ställer sedan undan filtret så att det får torka helt, då får filtermediet en chans att återgå till sitt utsprungliga skick och gör då ett bättre jobb.

Nu hamnade vi lite utanför spakemin men med alla dessa rutiner så ska du kunna hålle ditt bad i ett bra skick med 1-5 minuters jobb per dag.  Viktigast att komma ihåg är att aldrig tillsätta någon spakemi på måfå, utan att alltid testa före dosering så att du kan dosera i rätt mängd.

Lycka till
« Senast ändrad: juli 18, 2015, 12:16:29:29 av janlun71 »
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

LQ

  • Gäst
LQ
SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2015, 16:30:43:43 »
Åhhh vilket bra och utförligt svar! Jag tackar så väldigt mycket för detta och tar genast tag i min spakemi med förnyat intresse  :)

LQ

  • Gäst
LQ
SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2015, 10:29:41:41 »
Hej igen!

Nu har badet varit igång i några dagar och till en början så var vattenvärdena toppenbra. Vi har badat 2 personer 2 gånger och båda gångerna duschade vi innan. För baden tillsatte vi 10 ml spachock och efter bad 1 så tillsatte vi 2 st sunwac 9 tabletter och efter bad 2 så tillsatte vi 3 st sunwac 9 tabletter.

Nu på morgon får vi följande värden:
Fritt klor: 0,96
Bundet klor:1,38
Totalt klor: 2,34
PH: 7,7
Alkalinitet: 87
Calsium: 218
CYA: 19

Vad vi inte blir kloka på är om det aktiva syret påverkar klorvärdet, hur ska man i så fall få riktiga klorvärden när man använder båda dessa kemikalier? Och det aktiva syret kan man endast mäta efter två timmar läse vi någonstans? Hur vet vi då när vi ska pytsa i mera?

Ska vi också höja alkalinet rejält o sedan sänka PH i små steg? Det verkar som om dessa hör ihop dvs går den ena upp så går den andra upp också och vise versa.

Är det bäst/enklast att bara använda en reningskemikalie (klor eller aktivt syre)? Är det enklare att hålla koll på värdena då? Anledningen till att vi använder båda är att jag inte tycker om när det luktar för starkt av klor. En svag doft är okej och det är det nu från vår balja.

Någon som har någon idé till ovanstående funderingar?



Eftersom

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #5 skrivet: augusti 03, 2015, 18:30:35:35 »
Hur ser dina värden ut före du doserar i kemin i vattnet?

Skulle nog sänka ner PH till ca 7,2 innan jag började öka Alkaniteten, då PH följer med och ökas lite med detta.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

LQ

  • Gäst
LQ
SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2015, 20:34:02:02 »
Värdena i går 2 augusti
Eftermiddag: Fritt klor 2,31, totalt klor 3,51 = bundet klor 1,2
Kväll: Fritt klor 1,90, totalt klor 5,92 = bundet klor 4,02

Värden nu den 3 augusti kl 20.15
Fritt klor 4,31, totalt klor 5,61 = bundet klor 1,3
Efter som PH var högt så sänkte vi det till 7.4 med PH down för några timmar sedan men nu är det återigen uppe på 7.8.
Övriga värden nu på kvällen: Alkaliniteten 84, Calsium 248, CYA 25

Ska man börja med att få ordning på PH och sedan alkaliniteten? Jag trodde det var tvärtom?!

Jag fattar verkligen inte hur allt hänger ihop men jag är väldigt nyfiken på att lära mig.

Otroligt tacksam för tips!



Utloggad falmarkspeter

SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2015, 20:48:13:13 »
När man syresätter vattnet med massagemunstyckena kan pH åka upp även vid måttlig alkalinitetsnivå. Mina erfarenheter är att Alkaliniteten kan behöva vara så låg som 50-60 PPM för att inte pH ska påverkas uppåt av syresättning när man kör massage.

LQ

  • Gäst
LQ
SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2015, 21:03:12:12 »
Falmarkspeter: Jag trodde alkaliniteten var viktig att den låg mellan 80-120 för att man just skulle få ett stabilt PH-värde. Men om du har erfarenhet av att syret som massagejetsen tillför höjer PH-värdet så stämmer inga råd som spabadssäljarna ger!

Har du erfarenheter av att även kloret påverkar de övriga värdena? Och i så fall hur?

Utloggad falmarkspeter

SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2015, 21:26:21:21 »
Just pH/Alka förhållandet är lätt att testa själv. Ta ett prov på pH och Alka.
Kör massagejetsen 15-30 min.
Mäta pH och Alka igen.
Om pH har åkt upp så bör du sänka Alkaliniteten.
Gör om proceduren.
När pH-värdet  stannar vid 7,5-7,6 EFTER  att man kört massagejetsen så ligger Alka bra.
Läs mitt inlägg här
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10407.msg79075#msg79075
och sen länken på poolspaforum där jag hittade instruktionerna
http://www.poolspaforum.com/forum/index.php?showtopic=13634&st=0
However, pH will have a tenancy to rise with aeration (i.e. use of jets and air), more so if your TA is high. Although, as long as you're not adding Acid (or anything with a lower pH) to your tub, the pH will not usually drop. Therefore, in hot tubs the problem is normally pH rise (or Drift), because of all the aeration. So the trick is to get the TA high enough to not create an unstable situation, and low enough to not allow pH to rise too much.

Faktum är att jag låtit Alkanivå komma ner till 50-60 ppm utan att pH-värdena blivit instabila.

För övrigt kan jag säga att jag är helt OENSE med Spa försäljarna ang Klorets påverkan på CYA-nivån och som en direkt följd av detta har man dålig effekt på kloret redan efter 1-2 månader beroende hur stor badbelastningen är... 
« Senast ändrad: augusti 03, 2015, 21:50:06:06 av falmarkspeter »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan