CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: SPA-kemi - vilken ordning  (läst 35603 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LQ

  • Gäst
LQ
SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #10 skrivet: augusti 03, 2015, 21:33:40:40 »
Okej, supertack för tipset! Ska prova det i morgon o återkommer med resultat.
Vatten,så enkelt...innan man har ett spabad  ;)

Poolgiganten

LQ

  • Gäst
LQ
SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #11 skrivet: augusti 05, 2015, 22:06:49:49 »
Testat metoden som du praktiserar och som står beskrivet på den amerikanska sidan och vad kan jag säga mer än att det verkar ju fungera  O0 Förstår dock inte ännu hur det aktiva syret påverkar balensen i vattnet och hur jag ska mäta om vi använder syret. Samt att klorvärdena verka sjunka väldigt fort i vårat spa (från ena dagen bra tills nästa dag inget klor alls).

Ni är väldigt skickliga på detta forum  :) <sol>

Utloggad IngelaL

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Molkom/Värmland
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Spa vill jag ha!
    • Visa profil
SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #12 skrivet: augusti 07, 2015, 08:34:10:10 »
Mycket informativ tråd detta, tack! Jag kommer förhoppningsvis sätta igång mitt eget spa nästa vecka!
Den stora frågan är dock: Vid vilken punkt kan vi börja bada?  <antman>
Lycklig ägare till Viska Ekerö!

Utloggad Slarvid

SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #13 skrivet: augusti 16, 2015, 20:52:50:50 »
Hallå allihopa

Dum fråga men vad är ett Tds prov? Och vad mäter man det med?
 Får skylla på att jag är ny på spabad.
Jag har lite erfarenhet av pool sedan tidigare och där börjar man i regel med att justera ph om man inte tar vattnet från egen brunn för då tar man ett prov på alkaliska först.
Har man fått ner ph till runt 7,2 så kan man börja klora.

Mvh
Martin

Utloggad danjan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool och Spa
    • Visa profil
    • Villa Farris
SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #14 skrivet: augusti 17, 2015, 11:32:47:47 »
TDS = Lösa ämnen,  mao allt som inte är vatten
Varje gång du badar eller tillsätter någon kem så ökar TDS
Och vid högt TDS så är det vatten byte som gäller

Jag har en digital mätare men ska finnas test stripes
TDS Ska max vara visa säger 2000 ppm och andra 3000 ppm
Vissa mäter start värde och när det ökat med 1500 ppm så byter man vattnet



Sverige:
SPA Hydropool 775  Pool J & F ca 3x6 med VP

Spanien:
SPA Caldera Martinique     Pool gjuten njurformad

Utloggad IngelaL

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Molkom/Värmland
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Spa vill jag ha!
    • Visa profil
SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #15 skrivet: september 07, 2015, 11:53:24:24 »
Hej!

Eftersom jag snart ska sätta igång mitt spabad så har jag läst den utförliga beskrivningen från 18/7 igen och blir nu lite fundersam.
I punkt 3 står det att man ska göra en KlorChock.
I punkt 5 står det att man inte ska använda klor för chock av vattnet.
Betyder det att man kan använda klorchock när man startar upp badet men inte sen?
Fundersam :)
Lycklig ägare till Viska Ekerö!

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #16 skrivet: september 13, 2015, 22:39:52:52 »
Man ska alltid starta med en klorchock efter man kört en pipeclean för att bränna bort alla rester av rörrengöringen och få ett rent vatten utan orenheter.

Det är därför man också ska låta klorvärdet sjunka ner till runt 1 PPM innan man går vidare med balanseringen av vattnet för att sedan kunna välja vilket system man ska köra för saneringen av sitt bad.

Janne
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Kenneth

SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #17 skrivet: oktober 03, 2015, 14:57:53:53 »
Hej, för att få de bästa förutsättningarna i ditt nya bad så skulle jag rekommendera följande ordning.

1 Fyll badet med nytt vatten, kör en PipeClean för att säkerställa att det är minimalt med biofilm och rester från fabrikers testvatten. Töm badet och torka ur ev smuts..

2 Fyll på med nytt vatten igen och låt det värmas upp till runt 20 grader då de kemikalier du nu ska dosera med löses upp fortare i lite varmare vatten. Ta prov på TDS nu och notera detta värde.

3 Gör en KlorChock i badet, håll minst 10 ppm i minst 1 timma, kloret ska vara upplöst i jummet vatten innan du häller det i badet. Låt cirkulera med öppet lock i minst 2 timmar. Låt sedan klornivån sjunka ner till 0,5 - 1 ppm innan du går vidare.

4 Nu är det dags för att balansera vattnet, börja alltid med Alkaniteten, den ska ligga mellan 80-120 ppm, 100 är ett bra sikte. Sen ska PH värde justeras till 7,2-7,8 ppm där 7,5 är ett bra riktvärde.

.....
Lycka till

Mycket bra instruktion!

En fråga ang turordningen dock. Bör man inte justera ph innan man kör en första klorchock? Kloret är ju ph-beroende och jag har ph 8,1 i det kommunala vattnet (dvs alldeles för högt för att kloret ska jobba optimalt). Är det inte bättre att först justera ph och sedan tillföra klor?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #18 skrivet: oktober 03, 2015, 19:19:14:14 »
???
Klor fungerar ju bara i ett rätt smalt område (pH) så jag tycker nog att man skall börja med alkalinitet och pH, och sedan klor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: SPA-kemi - vilken ordning
« Svar #19 skrivet: oktober 04, 2015, 13:43:38:38 »
Jag kör numer med bromtabletter i dispenser och chockar badet ungefär 1 ggr/veckan. Senast var jag med om att bromnivån var väldigt låg s, 0-1 ppm, så jag skruvade upp öppningen på dispensern en aning. Har den dock inte öppen så mycket som manualen beskriver. Ungefär samtidigt (igår) chockade jag med 40 gr aktivt syre. Idag är bromnivån tokhög, 20 ppm. Jag gissar att det är aktiva syret som återaktiverar bromet. Ska jag göra något ått det eller bara vänta? För att få ner bromnivån är det ju bara vänta. Men hur ska jag göra nästa ggn för att slippa den höga bromnivån?

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag