VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Erfarenheter från Tjälldénbygge 3x6m med utfälld trapp  (läst 3073 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik / Linköping

  • Gäst
Fredrik / Linköping
Erfarenheter från Tjälldénbygge 3x6m med utfälld trapp
« skrivet: augusti 17, 2019, 11:18:14:14 »
Hej!

Först tack till alla fantastiska byggtrådar som lagts upp, jag har haft ovärderlig nytta av dessa när jag byggde min pool.

Som ett tack försöker jag lägga till lite egna erfarenheter. Då så mycket redan finns tänker jag ta med lite udda delar, så om du inte läst andra Tjälldén trådar börja med dessa  :)  Sedan kanske jag kan bidra med något extra.

Jag vet att bilder hade varit bra, förlåt har inte så mycket som ni duktiga haft  <dontkn>



Tid för bygget: 1 April grävare en vecka kostade ca 90 tkr med dränering och bortforsling av jord. Häck fick lyftas upp och en stor sten fick sprängas.



Byggde gjutformen själv, använde som andra Byggmax Ilbruck vinterskum (kostnaden för hela poolbyget av dessa var nog 900:-!) Tänk på att de taggiga plåtarna som skickas med även är tänkta för att fixera/hålla ihop väggblocken. Jag missade detta men det går ändå. Bra om du inte bara har 8-16 grus (den som jag hade för dränering) utan även ber grävarn lämna av lite mindre typ 4-8 grus annars är det svårt att väga av gjutformen. stenarna är så stora att det blir för stora steg.

Jag ville inte ha cellplastsmulor över allt så jag skar cellplasten med en varmtråd. Byggde själv med en sk kanthaltråd (Ebay) och använde 12 V för att driva den. Man får labba lite med längd på tråden för lagom temp. Detta fungerade suveränt. Om man hade haft hjälp att skära de stora S100 skivorna hade det varit ännu lättare med en på varje sida, men det gick nu med.

Jag sparade all överbliven Tjällden cellplast och köpte lite 30 mm skivor på Byggmax. Men dessa och de "svarta" Tjälldén plastspikar jag fick massor utav byggde jag dels en 11 m lång isolerad kulvert under gräsmattan till Värmepumpen och dels isolerade röret till inloppen.


Bottenplatta kostade 27 tkr (ja ni har rätt på forumet, betongare är alltid sura dessutom var dessa dåliga...)
Tänk på att räta upp L-armeringen ur betongen så fort betongen är uthälld. Jag fick lite knölar av detta.
Hade varit bättre att ha L-järnen rakt upp hela tiden. Tex säkrat dessa med de långa armeringsjärnen som sedan skall ner i krönbalken. Nästa gång beställer jag en bil betong och gjuter själv!

Att ställa väggblocken på plats tog flera kvällar under våren. Betongen var varierade +/- 5 mm minst. Om jag vetat vad jag vet nu när jag är klar hade jag brytt mig mindre om det på jag valde Platssvetsad liner pga en speciell trapp. Som någon skrivit så är väggblocken inte särskilt jämna på de stora sidorna. Det är därför inte lätt att exakt passa in dessa. men som sagt med platssvetsad liner och helspacklad vägg kunde jag slarvat mer här.

Jag blandade själv betong till krönbalk och "stolparna"  gick åt ca 90 säckar finbetong från byggmax. Tänkte först blanda egen med cement men blev feg och ville ha stark betong då ena sidan inte riktigt motfyller helt. Efter att försökt stöta med en 45x45 mm regel och packa i första hålet gav jag upp och hyrde en minivibrator Inte läst om så många som vibbat betongen på forumet. Tycker själv att detta var super. Tyvärr kostar vibrator kke 200:/dag och en vecka drygt tog det mig att bli klar. Här kan man diskutera om risker att vibrera sönder betong och cellplast. Men så mycket luft som bubblade upp och glädjen att se lite betong sippra fram i skarvarna och säga att nu är det fullt  :) Jag klippte även till lite av Byggmax smalaste armering (Biltema bultsax, började med vinkelslip men tröttnade) och släppte ner i stolparna innan gjutning. Även kortbitar som jag insåg kommer bli över från krönet åkte ner.  Japp jag vibbade även krönbalken. Täckte allt med Gladpack som ju har en lagom bredd under brinntiden.

Helputsad insida krävdes då linersvetsaren vill ha det. Min (TFA) ville även ha en tryckt 45 mm regel på toppen. Detta ihop med att gjutformen vägdes av från ett dräneringslager med rätt höjd gjorde att jag hamnade med poolöverkant ca 7 cm (2-3cm + 45mm) för högt mot vad jag ville. Putsningen fick jag hjälp med. Använde T-skenor som sattes tillfälligt med 60 mm spik i väggblocken. Tillräckligt låga skenor (tror mina var 6mm) hittade jag på XL-bygg men de visste knappt vad det var. Sedan slänga på puts (Tjälldens rek var bra - blanda absolut så länge det står så blir konsistensen toppen) det går åt rätt mycket då blocken är ojämna som sagt. Jag satte tryckt trä för linern efter puts. Det hade varit bättre att göra innan men jag hann inte. De sitter med betongexpander i krönlisten. Ta kort på armeringen i denna innan gjutning så ökar chansen att inte behöva borra så bycket för all armering  ;)

Linersvets ca 50 tkr carrera Alkorplan Jag hade tur och hade ringt i mars så han kom i juni. Just i år 2019 verkar linersvetsning varit en väldigt trång sektor. Jag hade byggt ett provisoriskt tak av presenning om det skulle regna. Innan han kom kollade jag alla skruv hål för inlopp utlopp och lampa att de gick att skruva i. Det blir jobbigt senare om de inte gör det. jag var (onödigt?) noga med att ha allt i liv med putsen. Tror linern hade fixat en hel del. Tyvärr sitte täcklocken på inloppen några millimeter från linern. Detta förstår jag inte riktigt, men stör mig inte. Tänk på att svetsad liner ser lite hemvävd ut. Det är inte fabrikssvetsad så fogar syns tydligt. Linern ligger omlott, inte som på en golvmatta inomhus med stumsvets. Det är tätt o bra men om du inte gillar det estetiskt så...

Var noga med packning till lampan, den sitter rätt djupt där vattentrycket är högt. Ett tag tänkte jag hoppa över lampa med tanke på ev problem men satte dit en. Linersvetsaren sa också att det oftast var strul där. I min (astral) ligger ju vattnet i denna alkov och det gör ju att både packning bakom liner och framför måste vara tät.

Pooltak G&J visste att det var mycket att bygga, men det var tufft, tog 4 dagar. Behövde hjälp av frum ibland när skivor skulle i. Här kan man inte vara själv. Som någon skrev - det är inte din vanliga IKEA byggsats. Jag är rätt händig med mekanik men trots att jag smorde de rostfria skruven som håller ihop ställningen så drog jag av två st  >:( Dålig kvalité. Jag drog dessutom sakta och inte s hårt. Men tipset är väl dra mindre hårt. popnittången fungerar men jag körde egen bättre och skulle rekommendera att köpa en riktigt bra då det är rätt mycket RF-nitar att dra, de är rätt tunga. Tips för att få i skivorna är att lossa skruvarna (till de sektioner med hjulen) så denna vinkel blir mindre kraftig, sätt i och skruva sedan åt. Se till att inte gummilisterna för skivorna blockerar när skivor skall i. Jag tog de småbitar av skivor som var packmaterial för att hålla undan listerna när jag skruvade ihop innan skivor skulle i.

Maskinrum och maskiner Murat med leca bredvid poolen, det gick rätt lätt.Tänkte först Pahlén maskiner men det blev Folkpool i Norrköping och det var nog det trevligaste inköpen till hela poolen! Köpte deras billigaste filterpaket inklusive glaskross (ca 7 tkr). Fungerar verkligen toppen Hayward pump. Köpte där också Värmepump M70 plus (ca 21 tkr). Värmepumpen är så tyst att jag nog inte behövt 11 m kulvert för att få bort den. Inga problem med flödet med denna lösning. Har knackat ur första "ringen" på båda inloppen. Har 50 mm Pel slang överallt och en blandning av limmad och klämd mjukslang i poolrummet. Jag har flera 90 graders böjar  >:D men också mjuka böjar i slang. Framförallt lutar allt nedåt till en punkt med kran för vinteravtappning.

Badar i poolen sedan 30 Juni men är inte helt klar med däck och poolkantsten.
Gissar att jag lagt minst 400h och ca 370 tkr på poolen.

Poolgiganten

Utloggad Skinkan

SV: Erfarenheter från Tjälldénbygge 3x6m med utfälld trapp
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2019, 15:42:23:23 »
Tjena Fredrik , tänkte höra med detta om sarg runt stommen , men tanke är att ha trall enda ut till poolstomme , men känns att det blir knasigt att fösta det typ?  Håller på för fullt o planerar för en tjälldens 6*3 nu så många lösa knutar 😂

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Erfarenheter från Tjälldénbygge 3x6m med utfälld trapp
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2019, 21:04:13:13 »
Skär bort frigoliten och bulta fast en bärlina i krönbalken.

Utloggad Skinkan

SV: Erfarenheter från Tjälldénbygge 3x6m med utfälld trapp
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2019, 11:40:21:21 »
Skär bort frigoliten och bulta fast en bärlina i krönbalken.

Så långt är ja med , tänker sen uppe på balken , är det betongskruv rätt igenom trallen då antar ja ?

Utloggad m_kalmar

SV: Erfarenheter från Tjälldénbygge 3x6m med utfälld trapp
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2019, 15:00:43:43 »
Även jag är mycket nyfiken på hur du löste det med att ha trallen ända ut mot poolen.

Utloggad fordos

SV: Erfarenheter från Tjälldénbygge 3x6m med utfälld trapp
« Svar #5 skrivet: september 07, 2019, 14:29:49:49 »
Hej!

Jag satte en bärlina (i mitt fall 34x140 mm, tryckt trä) med expanderande bult i krönlisten efter att jag skurit bort en bit av cellplasten. Det är precis så som Tjälldén själva beskriver på sin hemsida. Men jag tog mindre dimension. Jag har även dragit i lite vanlig skruv i bärlinan som kommer att gjutas in och få den att sitta ännu bättre (orkade inte sätta betongexpander så tätt) när jag gjuter mellan den tryckta jag har till platssvetsade linern och denna bärlina. Denna betong blir bra stöd till poolkantstenen jag skall ha men ej är klar med. Det går ju redan att bada  ;D

Tjälldén 3x6 med romersk trapp, platssvetsad liner, Folkpools maskiner och värmepump. G&J pooltak.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan