VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckande pump.....  (läst 3323 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tony77

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Lessebo
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Läckande pump.....
« skrivet: juli 13, 2014, 11:54:16:16 »
Hej
Undrar om någon har varit med om något liknande?
Tyckte att pumpen lät lite högre än den brukar, så jag öppnade till teknikrummet. Sprutade rätt ut ur pumpen stod en kraftig stråle rätt ut och 30 cm vatten på golvet. I panik stängde av strömmen och stängde alla ventiler. Tömde allt vatten i teknikrummet, skruvade loss pumpen och tog upp den och skulle kolla om jag hittade något fel, hittade lite skit i filtret vid siktglaset inget mer..... provar väl den igen tänkte jag och skruvade dit den igen....
Gick som en klocka inte en droppe vatten läkte.
Går hur fint som helst idag.
Är det någon som har ett hum om vad som hände eller varit med om något liknande?
Fyllde poolen i förrgår och glömde den och fyllde över breddavloppet, kan det har påverkat???
MVH Tony
PP pool pooldream 3.5 x 7.0 ,hydro-pro 10kwh, pooltak dallas melini klarglas, sharkvac poolrobbot.

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Läckande pump.....
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2014, 12:34:40:40 »
Varifrån läckte det? Var det locket till siktglaset som lossnat? Kanske inte fått på det riktigt?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad tony77

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Lessebo
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Läckande pump.....
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2014, 14:14:00:00 »
Tyckte det läckte från bakänden, typ vid fläkten med där är ju inte ens något vatten... men de var så högt vatten i teknikrummet så det var så svårt att se... eller om de var fläkten som gjorde så att det stod en stråle rakt upp.....
Men nu när du säger det, så bubblade det nog inte i siktglaset när det läkte. Men de var typ kaos när jag såg det....
PP pool pooldream 3.5 x 7.0 ,hydro-pro 10kwh, pooltak dallas melini klarglas, sharkvac poolrobbot.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Läckande pump.....
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2014, 14:24:56:56 »
Att vattnet var över breddavloppet ska inte ha påverkat, det enda som händer är att den inte drar ner ytvattnet till filtret.
Om det fungerar nu så känns det som att locket inte satt på riktigt. Du får testköra och ha lite koll i början och se om det upprepar sig.
Locket flög av för mig en gång, gissar att jag fått på den snett. Hände dock direkt jag satte igång pumpen efter rengöring så det hann inte bli så mycket vatten innan jag fick av flödet. Nu har jag ringen som man öppnar/drar åt locket med sittandes över hela tiden för att göra locket lite stabilare.

Alla pumpar ser dock inte ut som min utan locket fäst på lite olika sätt, vet ej hur ditt ser ut.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad tony77

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Lessebo
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Läckande pump.....
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2014, 15:32:56:56 »
Kan mycket väl har dragit dit locket snett... Ring???? Jag har ingen ring. Drar mitt lock med handkraft.... knappt jag orkar dra det fullt stängt. Brukar det följa med en ring.....
PP pool pooldream 3.5 x 7.0 ,hydro-pro 10kwh, pooltak dallas melini klarglas, sharkvac poolrobbot.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Läckande pump.....
« Svar #5 skrivet: juli 13, 2014, 17:43:53:53 »
Hittade ingen bild på min sida men Erik N hade en bild på en sådan ring på sin sida. Den hänger på en ventil.
Den underlättar lite när man ska dra åt eller framför allt lossa på locket. Kan sitta ganska hårt ibland.

J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckande pump.....
« Svar #6 skrivet: juli 13, 2014, 21:08:04:04 »
Jag drar alltid åt för hand, har problem att få loss den med verktyget i alla fall. Är jag för stark?  Vet inte. :)

Principen är samma som för oljefiltret när man servar bilen (ni som gör det själva precis som jag), man lossar med verktyg men drar dit det för hand.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad tony77

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Lessebo
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Läckande pump.....
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2014, 23:02:38:38 »
Hej
Nej nån sån ring har jag inte.
MEn jag tror jag har hittat läckan.... Klämringen på sandfiltret var inte tillräckligt dragen, så det rann längs med det. Så inga droppar, bara blött på golvet.... Sen blev det så mycket vatten att fläkten på pumpen sprutade vattnet fram över poolen, så det såg ut som pumpen läckte.
Tony
PP pool pooldream 3.5 x 7.0 ,hydro-pro 10kwh, pooltak dallas melini klarglas, sharkvac poolrobbot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan