VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolrobot, varför?  (läst 4041 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stompen

Poolrobot, varför?
« skrivet: april 17, 2020, 08:50:57:57 »
Då jag gillar prylar och gärna elektriska så har jag som  de flesta kikat på poolrobot. Men, har haft poolen i 2 säsonger och går in i den tredje och har dammsugit poolen på sin höjd 10ggr under 2 år och har lite svårt att motivera inköp.
Vart tar mitt skit vägen? Har barn som beter sig som barn gör. Dock har vi pool och altan upphöjd från övrig trädgård och har försökt lära barnen att skölja fötterna om de varit och vänt på nyklippta gräsmattan. De gånger jag behöver dammsuga ligger oftast skiten fint i något hörn.
Så mitt tips, vänta lite med inköp och se vilka behov ni har.

Ps och det här med att roboten ska tvätta väggarna förstår jag inte alls

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolrobot, varför?
« Svar #1 skrivet: april 17, 2020, 11:48:58:58 »
Kan delvis hålla med ditt resonemang.
Skiten som hamnar i min pool är lite sand från filtret som ibland kommer ut genom munstyckerna. Det kan också bli lätt smutsig vattenlinje.
Vi har en poolrobot från Zodiac som även rengör väggarna. Jag kan inte påstå att man räknar hem priset i form av tidsbesparing. Men jag gillar leksaker och automation. Jag använder den en gång i månaden och den städar det lilla som behövs utmärkt.
Jag kan bara motivera inköpet med att jag gillar prylar, hade egentligen kunnat skrubba vattenlinjen med en vanlig tvättsvamp en gång i månaden men det är ju inte lika kul.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Poolrobot, varför?
« Svar #2 skrivet: april 17, 2020, 13:20:47:47 »
Störst nytta tycker jag att den gör vid uppstarten, det är mycket maskar och annan skit som skall städas bort efter vinterns nedstängning. Dock helt klart en (ytterligare) överprissatt pryl i poovärlden... :)
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad TommyC

SV: Poolrobot, varför?
« Svar #3 skrivet: april 17, 2020, 17:52:36:36 »
Då jag gillar prylar och gärna elektriska så har jag som  de flesta kikat på poolrobot. Men, har haft poolen i 2 säsonger och går in i den tredje och har dammsugit poolen på sin höjd 10ggr under 2 år och har lite svårt att motivera inköp.
Jag är tvärtom. Jag ogillar onödiga prylar. Poolrobot hade varit befogat innan vi skaffade pooltak. Efter att ha läst här om alla problem med dyra robotar så strök vi det. Alla tekniska prylar har en felintensitet d v s de går sönder med varierande frekvens vilket orsakar irritation och kostnad. En pryl mindre betyder färre problem.

Om ni inte har något behov av att bottensuga så förstår jag inte varför ni vill ha en poolrobot.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stompen

SV: Poolrobot, varför?
« Svar #4 skrivet: april 17, 2020, 19:54:30:30 »
Jag är tvärtom. Jag ogillar onödiga prylar. Poolrobot hade varit befogat innan vi skaffade pooltak. Efter att ha läst här om alla problem med dyra robotar så strök vi det. Alla tekniska prylar har en felintensitet d v s de går sönder med varierande frekvens vilket orsakar irritation och kostnad. En pryl mindre betyder färre problem.

Om ni inte har något behov av att bottensuga så förstår jag inte varför ni vill ha en poolrobot.  <hmm>
Jo, onödiga prylar ogillar även jag. Det var just det som har förvånat mig i poolägandet, jag trodde det skulle vara mycket jobb med städandet och att det motiverade det höga priset på robotarna.

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 81
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Poolrobot, varför?
« Svar #5 skrivet: april 19, 2020, 09:20:34:34 »
Olika förutsättningar ger olika behov, det handlar inte alltid om att få lova att köpa en ny och dyr leksak.
Vi har mkt träd runtomkring och framförallt björkarna och ekarna släpper ifrån sig mkt skit. Vi har inget tak, utan endast walu övertäckning. Utan robot hade jag troligtvis fyllt igen poolen. :)
Nu slänger man bara ner den och sen sköter den resten. Vår pool är stor så att dammsuga den tar sin lilla tid.
Hade gärna haft en nyare variant dock. Denna har en påse där skiten samlas och att få rent den är onödigt jobbigt. Priset för en ny avskräcker dock men när väl denna ger upp så blir det en ny med korgfilter garanterat. Med tanke på hur vi backspolar (via pumpgrop i källaren) är det dessutom skönt att få bort det mesta innan det når filtret.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Utloggad Stompen

SV: Poolrobot, varför?
« Svar #6 skrivet: april 19, 2020, 10:57:13:13 »
Olika förutsättningar ger olika behov, det handlar inte alltid om att få lova att köpa en ny och dyr leksak.
Vi har mkt träd runtomkring och framförallt björkarna och ekarna släpper ifrån sig mkt skit. Vi har inget tak, utan endast walu övertäckning. Utan robot hade jag troligtvis fyllt igen poolen. :)
Nu slänger man bara ner den och sen sköter den resten. Vår pool är stor så att dammsuga den tar sin lilla tid.
Hade gärna haft en nyare variant dock. Denna har en påse där skiten samlas och att få rent den är onödigt jobbigt. Priset för en ny avskräcker dock men när väl denna ger upp så blir det en ny med korgfilter garanterat. Med tanke på hur vi backspolar (via pumpgrop i källaren) är det dessutom skönt att få bort det mesta innan det når filtret.
Meningen var absolut inte att klanka ned på er robotägare. Mest förvåning och nyfikenhet på varför jag i princip aldrig städar poolen. Jag har inga träd i direkt närhet men visst märks det när tallarna pollenerar som värst, men det åker i bräddavloppet och visst fastnar lite i vattenlinjen men det är ett varv runt med handen så är det borta.
Dock tycker jag andra nya poolägare kan avvakta lite med inköp och se sina faktiska behov först

Utloggad daniels

SV: Poolrobot, varför?
« Svar #7 skrivet: april 19, 2020, 11:53:49:49 »
Vi skaffade robot då vi tyckte det var allmänt bökigt att plugga en skimmer (vi har två). Släpa fram den där slangen, fylla slangen börja dammsuga. Det var svårt att veta om man fått med allt.
Med roboten rullar vi bara fram den, släpper ned den i vattnet o startar och sen kan man gå och göra något roligare.
8x4x1,5 m gaveltrapp från Tjälldén
G&J - Nova Comfort - Klarglas - Antricit grå
G&J - V20
Minimaster - Klor och Syra
BADU Prime eco VS
Maytronics Dolphin Supreme M400
Exact idip Micro 20

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot, varför?
« Svar #8 skrivet: april 20, 2020, 14:27:44:44 »
Jag städar när jag drar igång poolen, sedan kanske 2-3 ggr till under säsongen. Städningen tar ca 15 min inkl att plocka fram slang och rulla undan den igen. Hade en robot ett tag, men den fick ett bättre liv hos någon annan.

Tror att det är olika beoende på om man har tak eller inte, vi har tak.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad henrik79

SV: Poolrobot, varför?
« Svar #9 skrivet: april 22, 2020, 07:52:52:52 »
Vi skaffade poolrobot för att vi hittade en till ett bra pris (2600), och för att det kändes enklare, plugga i kontakten, släng i roboten och vänta nån timme. En elektrisk pooldammsugare med teleskop hade dock funkat lika bra och gått snabbare. Familjen röstade dock för en robot, och så fick det bli. Grannen har en robot till deras pool och tyckte att det funkat bra.

Hade absolut inte velat hålla på med nåt man kopplar till en skimmer. En pool innebär tillräckligt mycket krångel ändå haha

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag