VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Erfarenhet av "vattensprängning"?  (läst 11043 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mica

Erfarenhet av "vattensprängning"?
« skrivet: augusti 17, 2005, 21:56:59:59 »
Äntligen!!!!!

Nu har vi grävt klart poolhålet, 7,5 x 4,4 meter och 1,7 djupt - för hand!!! Puh, suck och stön. Än så länge har vi kört 217 skottkärror till tippen och det är säkert tre ggr så mycket fyllnadsmassa kvar. Tänk, gräva i det gyttjekladd som har varit. Tungt så in i bomben!

Problemet är nu bara att vi har hittat:
- oljeledning
- oljetank med tillhörande rostiga ledningar
- berg

Tyvärr ingen guldskatt......

Oljeledningen tillhör ett bolag i Enskede som har försett alla radhus i området med olja, men som tyvärr (för deras skull) inte har servitut att ha ledningen på min mark. Så den får de flytta på eller så kapar jag av den (eller rättare sagt rörmokaren får göra det.).

Oljetanken är fornhistorisk och placerades på baksidan av huset i samband med att huset byggdes -62. Den är inte i bruk och fylld med sand så där är det bara att kapa toppen så är det löst. Tillhörande rören hoppas jag är kapade vid husväggen i samband med dräneringen på 80-talet (annars ligger jag illa till, när jag kapar dem och det rinner in dräneringsvatten mot väggen....*blupp*

Såå.... kvar är bergeländet.
Vi bor på en sluttningstomt och vi vill karva bort delar av berget (det upptar ca 1/5 del av poolytan). Vi tänkte använda oss av vattenspräckning, dvs när man spräcker sten med vattentryck. Det ger ju snabbare effekt än snigeldynamit (som tar 24 h på sig att expandera) och vanlig sprängning som är himla dyrt och kräver besiktning före/efter sprängning av alla fastigheter inom 250m avstånd samt sprängtillstånd från polisen.

Är det någon som har erfarenhet av vattenspräckning?
Tar tacksamt emot alla tips!

Nu är vi ju sååå nära, vill bara få bort det sista och så i med poolen. :)
« Senast ändrad: augusti 17, 2005, 21:58:54:54 av Mica »
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Erfarenhet av "vattensprängning"?
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2005, 22:54:37:37 »
Bra gjort!! Men herregud, att ni orka gräva så mycket :o :o
Kan inte hjälpa med sprängningen, tyvärr.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Omara

Re:Erfarenhet av "vattensprängning"?
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2005, 18:09:58:58 »
Jag har användt mig av vattensprängningsmetoden en gång och det fungerade bra. Jag skulle inte så djupt och berget var inte av "bästa" kvalite men för mig fungera det ganska bra, men det bli ju en hel del borrande med cobran.
Ska man djupt (1 - 2 meter) så ska det gå att hänga upp flera patroner i ett snöre nere i hålet så det får mer sprängkraft. Testa, klara du att gräva så mycket för hand så blir nog detta en baggis.

Utloggad Mica

Re:Erfarenhet av "vattensprängning"?
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2005, 16:33:06:06 »
Tack Omara!

I detta fall tänker jag inte försöka mig på det själv. Det är på tok för mycket. Det kommer en karl i morgon och en på måndag som ska lämna offerter. Hoppas bara det inte blir allt för dyrt!

Sen är det "bara" att ta bort oljeledningen och beställa poolen!
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Mica

Re:Erfarenhet av "vattensprängning"?
« Svar #4 skrivet: september 01, 2005, 18:34:11:11 »
Jaha, då hade de stadiga karlarna varit här och lämnat offert....

Det blev ju tyvärr betydligt dyrare än vad jag kunde tro.

I runda slängar rör det sig om 40 - 50 TKR!! Gulp, där rök min trädgårdsbudget all världens väg!

Ev. kommer vi att göra ett försök med snigeldynamit under helgen. Fast då har vi särbons barn också och då hinner vi inte så mycket (fast att vara storfamilj är inte illa heller.... *ler*).

Har i en halvtimme försökt slänga in en bild av hur det ser ut nu, men inte lyckats... tyvärr.

Enda glädjen i allt smolk är att Folkpool äntligen startat sin höstrabatt så solvärmen blir 6 tusen kr. billigare än den offert vi fått tidigare så poolen landar på "bara" 110 TKR inkl. allt lull-lull.

Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Annie

Re:Erfarenhet av "vattensprängning"?
« Svar #5 skrivet: september 02, 2005, 11:17:56:56 »
Hej Mica!

Trodde inte att jag skulle skriva detta då vårt poolprojekt blev dyrare än beräknat, men det är faktiskt värt varenda krona när man väl badar i poolen och ser hur kul barnen tycker det är.

Vi såg det som en prioriteringsfråga och med tanke på att vi varken har stuga, husvagn, båt, eller dyra bilar blev det en pool istället. Man får även tänka på att husets värde stiger och inte minst att man förlänger sommaren rejält. Tänk att kunna bada i 25-gradigt vatten i september i norra Sverige, det är i alla fall för oss livskvalitet. Lycka till vidare med ert projekt!

Mvh/ Annie  
Svenska Poolfabriken 7x4 meter, värms upp med värmepump.

Utloggad Poolnicke

Re:Erfarenhet av "vattensprängning"?
« Svar #6 skrivet: september 02, 2005, 18:32:35:35 »
Annie! Har några bilder från ditt projekt. (Pool)Nicke Nyfiken  :)
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan