VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur många minus klarar poolen med pumpen igång?  (läst 5581 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

Hur många minus klarar poolen med pumpen igång?
« skrivet: november 07, 2016, 14:23:21:21 »
Hej!

Förra vintern tog jag in pump och vvx men en plugg började läcka på vårkanten och pooltäcket hade pajat om jag inte turligt nog hann se att nivån hade sjunkt!

Jag har tänkt isolera pumphus och slangar men har extremt lite tid. Så nu går pumpen 24/7. Funderar på hur länge detta kan tänka fungera? Det är en cellblockspool som är ovan mark. Blev kanske 20-30cm is förra vintern utan cirkulation. Inloppen sitter kanske 40cm under nu och vattennivån kan höjas 10-15 till. Är manometern på filtret spritfyllt tro?

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Hur många minus klarar poolen med pumpen igång?
« Svar #1 skrivet: november 07, 2016, 22:05:40:40 »
Går det inte att göra som förra vintern men hålla kolla på pluggarna mer regelbundet? Det funkar ju för de flesta andra som använder pluggar så du kanske hade ett måndagsex eller otur?
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad putte82

SV: Hur många minus klarar poolen med pumpen igång?
« Svar #2 skrivet: november 08, 2016, 10:33:29:29 »
Känns som ett osäkert system med plugg. Lossnar den ordentligt handlar det bara om timmar innan pooltäcket för 30kkr är paj och risken är att den sliter ner skenorna med dess skruvar och förstör linern också.

Och skulle det börja läcka mitt i vintern så kan jag ju inte bara stänga ventilerna som jag gjorde i våras för då fryser dom sönder. Så känns som en stor risk.

Och ja pluggarna var av dålig kvalite. Bytte ut plastmuttern som paja direkt mot en rostfri. Men även om jag byter mot en bättre variant så känns det som att konsekvensen är för stor även om risken är liten. Sedan är planen att isolera för att slippa bära bort pump, etc. Då behöver jag inte göra något alls inför vintern.

Utloggad putte82

SV: Hur många minus klarar poolen med pumpen igång?
« Svar #3 skrivet: november 09, 2016, 15:21:31:31 »
Kom på att systemet med cirkpumpen är också väldigt osäker. Blir strömavbrott här ibland. Förra vintern på årets kallaste dag..

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur många minus klarar poolen med pumpen igång?
« Svar #4 skrivet: november 10, 2016, 16:24:37:37 »
Köp pluggar och plugga i ändarna av PEM-slangarna efter att du plockat bort filter och pump.
art nr. 35-115050000 (borde kunna passa)
http://www.ostorpsbevattning.se/parts/pricelist.asp?From=370000&To=370999
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Hur många minus klarar poolen med pumpen igång?
« Svar #5 skrivet: november 11, 2016, 10:47:04:04 »
Isolering ger ju bara mycket kortvarigt skydd om inte man även tillför värme. Visserligen kommer eleffekten som du tillför genom pumpen att värma vattnet, men det låter väldigt osäkert. Med tanke på hur mycket is du hade förra gången så bor du ju någonstans där vintern inte är alltför snäll.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur många minus klarar poolen med pumpen igång?
« Svar #6 skrivet: november 11, 2016, 11:27:54:54 »
Om du kör med pluggarna jag rekommenderade så kan du säkra upp dem mot sönderfrysning genom att sätta lite hoprullat "liggunderlag" inuti innan du drar fast dem i kopplingen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Hur många minus klarar poolen med pumpen igång?
« Svar #7 skrivet: maj 07, 2017, 07:54:00:00 »
Jag kör med pem kulventiler. Funkar fint.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan