VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sandfilter  (läst 24154 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Sandfilter
« Svar #10 skrivet: januari 21, 2009, 22:21:10:10 »
Japp, det första man blir blind på är ögonen ;D

Efter att ha läst ditt första inlägg igen så skulle jag nog säga att sandfilter/pump som harald nyborg sålde i somras skulle fungera alldeles utmärkt till din badtunna (max volym 20m2, flöde 3m2).

Håller med Fia angående Basic från primastar, sedan skall det tilläggas att till primastars filter så ingår det skimmer+inlopp (kostar löst ca 800kr). Har du bestämt dig för att inte köpa filter från H&N så skulle jag också rekommendera sandfiltret popular från primastar.

Sandfilter kit45 från poolmans är inte komplett, sand o montagedetaljer behövs för ca 900kr behövs.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad tess

SV: Sandfilter
« Svar #11 skrivet: januari 22, 2009, 21:15:51:51 »
Jag skulle gärna köpa från H&N men det finns inte i deras sortiment nu.Dessutom bor jag i Övik och vad jag vet finns inte den butiken här omkring..
Inget annat tips på något billigt filter?tycker att popular från primastar blir lite för dyrt

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Sandfilter
« Svar #12 skrivet: januari 22, 2009, 21:41:48:48 »
tess, tror nog du får mycket svårt att hitta något mer prisvärd sandfilterpump än vad primastar har att erbjuda.

de flesta sandfilterpumpar ligger runt 3000kr.

kanske kan du vänta till sommaren o se ifall någon stormarknad säljer sandfilterpumpar, då kan man nog hitta något betydligt billigare.

skall du låta den gå dygnet runt eller i intervaller för att förhindra isbildning?

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Fia

SV: Sandfilter
« Svar #13 skrivet: januari 22, 2009, 22:11:19:19 »
Ring o fråga eller maila H&N, det kan ju finnas fast de inte har det på hemsidan. Jag vet att de skickar mot postförskott, bara man godkänner fraktpriset först.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad tess

SV: Sandfilter
« Svar #14 skrivet: januari 24, 2009, 13:56:48:48 »
Vi hade väl tänkt att den ska gå mest hela tiden för att förhindra att vattnet fryser och att pumpen fryser sönder.Det kan vara upp mot -25 här ibland..

Utloggad tess

SV: Sandfilter
« Svar #15 skrivet: mars 05, 2009, 19:33:57:57 »
hej igen

Nu har jag köpt mig ett sandfilter från harald nyborg :)
Nu funderar jag på hur mkt kyla den klarar av?här i Norrland kan det vara upp mot -25 om man har otur..Kollade upp Primastars "popular" och den skulle klara så mkt kyla om man hade den igång hela tiden.
Nån som vet?man kan ju bygga nån slags låda med isolering men det bästa  (och enklaste..)vore om den kunde klara sig med en enkel låda som skydd för väta.

Tacksam för svar

max

  • Gäst
max
SV: Sandfilter
« Svar #16 skrivet: maj 04, 2013, 18:14:51:51 »
Hej!
Har ett sandfilter till salu.
/max

hannahannahanna

  • Gäst
hannahannahanna
SV: Sandfilter
« Svar #17 skrivet: juni 14, 2013, 13:36:25:25 »
Hej tess!

På poltec har de jättebra information om hur du kan underhålla din badtunna i plast på vintern. Kolla in deras hemsida på : www.poltec.se

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Sandfilter
« Svar #18 skrivet: juni 14, 2013, 14:33:43:43 »
Det verkar finnas en hel del olika lösningar här.
http://www.spadealers.se/category/13-filtrering--rengoring

En annan sak jag funderar på är hur är det egentligen med Sandfilter och höga temperaturer.
Jag har för mig att vissa rekommenderar patronfilter för höga temperaturer och för att inte få bakterietillväxt. Samtidigt ser jag ofta spa/ badtunnor och sandfilter i samma mening.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan