Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kemiska produkter  (läst 7386 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders_A

Kemiska produkter
« skrivet: maj 24, 2005, 15:43:55:55 »
Vad rekomenderar ni för typ av rening av vattnet. Klor klorfritt .... samt varför?
Har tidigare haft utomhuspool men efter tillbyggnad så blev det en ny inne. Utomhus använde jag Folkpools klor vilket jag inte är så imponerat av.

Poolgiganten

Utloggad Beppo

Re:Kemiska produkter
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2005, 20:08:14:14 »
Jag använder Nitors klor, men får minska doseringen kraftigt, då det inte förbrukas i ngn större mängd.

Vad var det med folkpools klor du inte gillade?
Viskan spa Lindö

Utloggad Anders_A

Re:Kemiska produkter
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2005, 21:45:11:11 »
I utomhuspoolen började jag använda nitors, utan några som helst problem. Sen köpte min svåger in ett stort parti av klor mm från folkpool som vi sedan delade på. Det var då jag fick problem, hade svårt med klorbalansen veckopuckarna hade kvalitetsskiftningar en puck varade ca en vecka nästa löstes upp på ett dygn med föjld att klorbalansen blev fel. Gick sedan tillbaka till Nitor igen och allt fungerade fint.
Nu med bygget av inomhuspoolen så funderar jag på klorfrittalternativ. Då jag inte har någon erfarenhet av dessa så tog jag chansen att fråga här.

Utloggad Beppo

Re:Kemiska produkter
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2005, 22:20:37:37 »
Första året (2003)använde jag folkpools veckoklor, utan att dela de problem du hade.
Den tidigare ägaren till mitt hus använde baquacil första säsongen efter att poolen stod klar att använda, men det var "bara skit" sade han och övergick till klor. Men jag skulle kunna tänka mig att prova ändå, då jag nu vet att hans problem berodde på felkopplat filter.....
Viskan spa Lindö

Utloggad Bije

Re:Kemiska produkter
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2005, 11:24:52:52 »
Hej.
Jag har använt Bacacid ett flertal år. För inomhuspol är det överlägset klor då man slipper klorlukten och man behöver dosera mycket sällan. Kan inte tänka mej gå tillbaka till klor. Backacid är dock mycket dyrt,kostar 460 kr för 3 liter. Vid övergång måste man ta bort allt klor med
särskild kemikalie.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Kemiska produkter
« Svar #5 skrivet: juni 08, 2005, 23:11:26:26 »
Baquacil är underbart, ej korrosivt, bleker ej, luktar ej, går att vattna blommor och gräs med, mindre risk för allergier och det är inte speciellt dyrt i underhåll, uppstart kostar förstås några kronor extra.

Och notera att Baquacil INTE förbrukas vid höga temeraturer som klor gör! Och det går att slarva kraftigt med doseringen, jag vet.....

Vår pool är på ca 45 m3 och nu vid våruppstarten slog jag i 0,5 liter för att hamna på rätt nivå, jag är rätt säker på att jag inte kommer att förbruka mer än max 5 liter totalt under året! (150 kr/liter).

så då kommer väl frågan varför inte alla använder Baquacil? Taskig marknadsföring är nog en stor orsak men också att det är bara en av de stora poolleverantörerna som rekomenderar medlet (Miami pool) Dom är dessutom generalagent så de andra pooltillverkarna har litet intresse av att hjälpa en konkurrent! Utomlands är det dock vanligare.

Alla mina bekanta med pool använder klor och dom har mera jobb med sina, dom som dessutom fått problem har faktiskt använt klor från Folkpool som någon tidigare antydde! Dom byter snart till Baquacil.. ;)

Nej! jag säljer inte medlet men är så nöjd att jag inte kan låta bli och informera poolmarknaden...  :D
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Kemiska produkter
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2005, 18:50:00:00 »
Vad är de verksamma beståndsdelarna i basscasillium (fy fxx vad svårt ord  >:(, nu vet jag varför de inte säljer mer än de gör) är det väteperoxid? och nåt mer? Eller står det inget?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Kemiska produkter
« Svar #7 skrivet: juni 09, 2005, 19:30:41:41 »
basscasillium är inte bara ofarligt, man behöver inget lyse vid sängen heller.... 8)

I alla fall så så finns mera info på http://www.baquacil.com/default.asp

På min dunk står det bl.a Polyhexametylen och Biguanidhydroklorid och det var t.o.m svårt att stava till... :P

basscasillium utalas däremot enkelt som "backacil"
« Senast ändrad: juni 09, 2005, 19:34:29:29 av RLA »
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan