CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dosering för chockklorering ?  (läst 8162 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

Dosering för chockklorering ?
« skrivet: januari 10, 2010, 19:17:40:40 »
Hej !

Vi använder flytande klor (natriumhypokloritlösning) och syra (saltsyra) som poolautomatiken själv pumpar in efter behov. Poolen sköter sig jättefint. Vi har hittills aldrig behövt chockklorera poolen men nu kan det nog vara aktuellt. Vi har över helgerna haft en ovanligt hög badfrekvens och vattnet har börjat lukta lite simhallsaktigt. Enklaste sättet borde ju vara att hälla i en rejäl dos av kloret manuellt. Men hur mycket lösning kan det gå åt ? Jag vet att när vi startklorerade efter första fyllning så testade vi med ca 3 liter lösning (till ca 50 m3 poolvatten) och då slog alla klormätare i taket, både den på doserutrustningen och den manuella testningen med tabletter i rör (det gick alltså inte att avläsa några värden). Skulle den storleken vara lämplig dos ochså för att knäcka klorlukten eller är det överdos kanske ? Det finns ju nu till skillnad från vid uppstarten en del klor i vattnet.Värdena f.n. är fritt klor 1,0 . pH 7,6 , övriga parametrar har vi ingen mätutrustning för.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dosering för chockklorering ?
« Svar #1 skrivet: januari 13, 2010, 19:10:33:33 »
Jag brukade hälla i ca 5-7 dl 40% flytande klor i vår pool när vi körde med det, teststickan visade över 10 även med den dosen...
Jag tror det räcker med 1 liter för er.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Dosering för chockklorering ?
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2010, 00:41:42:42 »
Tack ! Jag skall testa med en liter och se vad som händer. Vår klorlösning är 12% aktivt klor enligt etiketten och verkar fungera utmärkt.  Det behövs nog inte så mycket chock denna gången, klorlukten har redan börjat avta avsevärt nu när badbelastningen återgått till mera normala värdenn.

Eftersom vi har ett doseringssystem så funkar ju endast flytande kemikalier. Två små pumpar pumpar in efter behov, så allt vi behöver göra är att kolla så dunkarna inte tar slut och så förstås kolla någon gång med testset att pH och klor ligger ok. Tyvärr kan jag inte mäta bundet klor, alkalalitet och liknande.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dosering för chockklorering ?
« Svar #3 skrivet: januari 17, 2010, 09:59:44:44 »
Det finns stickor som mäter både fritt och bundet klor, pH och alkalinitet.

Jag använde 40% flytande klor, så ni kanske behöver tillsätta lite mer om ni bara har 12%.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag