Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Illaluktande vatten.  (läst 8208 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke F

Illaluktande vatten.
« skrivet: juni 28, 2009, 11:44:58:58 »
Vattnet i våran pool luktar avlopp. Vi har testat med att chockbehandla poolen med algmedel men det har inte hjälpt. Måste jag byta ut vattnet i poolen eller finns det något annat som jag kan göra?

Vi har använt samma pool i 3 år och har aldrig haft det här problemet tidigare.

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Tack på förhand.

Jocke

Poolgiganten

Utloggad Sonka

SV: Illaluktande vatten.
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2009, 14:33:44:44 »
Vi hade samma sak förra sommaren.
Och det berodde på att vi provade klorfritt chock. Men efter att vi gick tillbaka till klor igen så försvann lukten efter några dagar.
Palmyra oval 7,30 X 3,70. PrimaStar Solfångare. Shott 85 pump.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Illaluktande vatten.
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2009, 20:11:52:52 »
Vattnet i våran pool luktar avlopp. Vi har testat med att chockbehandla poolen med algmedel men det har inte hjälpt. Måste jag byta ut vattnet i poolen eller finns det något annat som jag kan göra?

Vi har använt samma pool i 3 år och har aldrig haft det här problemet tidigare.

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Tack på förhand.

Jocke
Låter som "Sonka" har en bra point i sitt svar ("klorfritt chock") men här vill vi veta hur det gick sen - försvann "avloppslukten" och hur/med vilken "behandling"....?  <hmm>
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Jocke F

SV: Illaluktande vatten.
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2009, 12:12:55:55 »
När vi tömde poolen så märkte vi att det stank något fruktansvärt under den. Vi hade använt en vanlig pressenning under poolen istället för det poolunderlägg som man ska använda och det gjorde att vattnet började lukta.

Nu har vi köpt nytt poolunderlägg så får vi se om det funkar.

Mvh
Jocke

Utloggad Fia

SV: Illaluktande vatten.
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2009, 20:15:44:44 »
Har du gräsmattan kvar under? Om du har det så är det den som luktar ruttet.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Illaluktande vatten.
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2009, 23:42:49:49 »
När vi tömde poolen så märkte vi att det stank något fruktansvärt under den. Vi hade använt en vanlig pressenning under poolen istället för det poolunderlägg som man ska använda och det gjorde att vattnet började lukta.

Nu har vi köpt nytt poolunderlägg så får vi se om det funkar.

Mvh
Jocke
Det går att använda vanlig pressening men hela markunderlaget i sig avgör troligen mer vilket resultatet blir när bottnen/underlaget blir vått/genomsurt.
Som Fia också påpekar hänger det på vad som finns under/dräneringsmöjlighet etc. - står vattnet still i "lerhårt" underlag där vattnet inte kan försvinna och "gottar" sig med dyngsurt gräs så blir det säkert "pytonlukt" efter ett tag och speciellt i denna pågående värme...  :P
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Jocke F

SV: Illaluktande vatten.
« Svar #6 skrivet: juli 08, 2009, 21:04:59:59 »
Nu har stanken kommit tillbaka och vi har tömt poolen och när jag gjorde det så kände jag att hela poolbotten stank ruttet. Jag tror att följande är felet. När vi gjorde iordning poolen för denna säsong så använde vi en pressenning som inte var tillräckligt tät. När gräset under poolen ruttnade så gick stanken igenom presseningen och även poolen vilket fick vattnet att stinka. Sedan tömde vi poolen, bytte ut presseningen mot ett poolunderlägg och gjorde även rent poolen på insidan och undersidan innan vi fyllde på den igen. Tyvärr så var det nog för sent för att nu satt stanken i själva poolmaterialet.

Grejjen är den att vi har använt oss av likadana pooler i 5 år, på samma underlag och har aldrig haft detta problem förrän denna sommar.

Så nu är det nog bara att köpa en ny pool och hoppas på det bästa.

Tack för hjälpen

Utloggad Badpojken

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Staffanstorp/Skåne
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Illaluktande vatten.
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2009, 07:13:14:14 »
Gräv bort gräset och lägg 5 cm grus som du paddar då borde problemet vara löst.
Bestway steel pro frame pool.
Sandfilter från Harald Nyborg.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag