Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gjorde min första backspolning idag!  (läst 8031 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PederD

Gjorde min första backspolning idag!
« skrivet: juli 03, 2007, 22:25:05:05 »
Idag var det premiär.  ;D
Äntligen hade manometern stigit så mycket så att jag skulle få backspola!  <antman>

Slog av pumpen, kopplade slang till gräsmattan & ställde om filtret till Back Wash.
Spolade i 2 minuter, stoppade och sedan 1 min Rinse.
Stoppade och vred om till Filter läge och startade, Klart!

Jippi det fungerade och vilket drag det blev i filtret igen  :D

Även fast jag har en liten Intexpool (3,66 x 76) så rekommenderar jag alla att köpa ett sandfilter.
Det är mycket enklare, man får en väldigt bra vattenkvalitet. Samt att man slipper skura patroner varje kväll.

Ha de alla poolare!

/ Peder
Intex 3,66 x 0,76, Bali sanfilter. 14,4 m2 El Niño solfångare med automatik från Conrad. Separat pump för solfångare.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Gjorde min första backspolning idag!
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2007, 22:56:44:44 »
Vilken styrka har du på pumpen i hk?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad PederD

SV: Gjorde min första backspolning idag!
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2007, 08:19:49:49 »
Vilken styrka har du på pumpen i hk?

Jag har ett standard Bali filter från primastar med standardpump, 0.33 hk
Filtret är anslutet med 15meter 32 mm slang och i poolen har jag en Intex ytvattenskimmer.

En väldigt nöjd småpoolare :)

/ Peder
 
Intex 3,66 x 0,76, Bali sanfilter. 14,4 m2 El Niño solfångare med automatik från Conrad. Separat pump för solfångare.

Utloggad Laika

SV: Gjorde min första backspolning idag!
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2008, 18:17:33:33 »
Sand Rules! har ett 25kilos Haraldnyborg på 3000l/tim! Funkar kanon. patronfiltren som medföljer är ju rena skämten! Dom skulle jag inte ens använda till vinterbaljan för mina Koi-karpar och guldfiskar som jag har i dammen!  :)

Utloggad PederD

SV: Gjorde min första backspolning idag!
« Svar #4 skrivet: juni 23, 2008, 21:33:16:16 »
Kul att det funkar bra för dig!
Kan bara instämma att filtren som följer med poolerna är rena skämten!
Plus att man blir less på att skura patroner.

/ Peder
Intex 3,66 x 0,76, Bali sanfilter. 14,4 m2 El Niño solfångare med automatik från Conrad. Separat pump för solfångare.

Utloggad Gogunners

SV: Gjorde min första backspolning idag!
« Svar #5 skrivet: maj 27, 2009, 13:00:42:42 »
Märkte att trycket hade minskat även för mig,så jag skruvade isär pumpen och gjorde rent "pumphjulet" i den och vilken skillnad det vart...som nytt

Utloggad 855

SV: Gjorde min första backspolning idag!
« Svar #6 skrivet: juni 03, 2009, 11:36:07:07 »
Hej. Lånar denna tråd då jag inte vill starta en nyi samma ämne.

Är ny här, då vi köpt hus med pool från poolkungen, en "åtta".
Har startat upp den inför sommaren och chock klorat.

såg på nanometern att den står på slutet av grönt, sen blir det gult och sen rött.

Tänkte att det kanske är dags att göra en backspolning?
Men hur mycket vatten försvinner?
Har nu en nivå strax ovanför miniminivån, kanske jag bör fylla till max sträcket och sen spola?  Vad tycker ni proffs, då detta är min första erfarenhet ang pool ägande.

Tack för ett grymt forum också.  O0

Mvh.

Innehar en "åtta" från poolkungen, 4,2*6,5*1,5.

Utloggad Fia

SV: Gjorde min första backspolning idag!
« Svar #7 skrivet: juni 03, 2009, 12:39:28:28 »
Hej o välkommen 855.  :)

Höj nivån till max o sen är det bara att backspola. Kolla sen i siktglaset när vattnet blir klart, då är det färdigt.
Glöm inte att du före varje vridning på ventilhandtaget alltid måste stänga av pumpen!!!
Först "Backspolning" tills vattnet ser klart ut o sen "Rinse" ca: 30 sekunder, så sanden lägger sig tillrätta, sen tillbaka till "Filter"
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad 855

SV: Gjorde min första backspolning idag!
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2009, 13:25:34:34 »
Hej o välkommen 855.  :)

Höj nivån till max o sen är det bara att backspola. Kolla sen i siktglaset när vattnet blir klart, då är det färdigt.
Glöm inte att du före varje vridning på ventilhandtaget alltid måste stänga av pumpen!!!
Först "Backspolning" tills vattnet ser klart ut o sen "Rinse" ca: 30 sekunder, så sanden lägger sig tillrätta, sen tillbaka till "Filter"

Hej & tack för svaret.

låter bra det, då fyller jag lite till och kör på.  <sol>

Mvh.

Innehar en "åtta" från poolkungen, 4,2*6,5*1,5.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag