VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: PEM/tubolit i mark  (läst 2991 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

PEM/tubolit i mark
« skrivet: juni 16, 2017, 22:08:40:40 »
Hej!

Undrar hur ni har gjort med nedgrävad PEM-slang.
Tänkte klä 50 mm PEM-slang med tubolit (20 mm tjock) och gräva ner. Jag hade tänkt att bara fylla igen schaktet utan att skydda det på något sätt. Jag talade med en firma som säljer tubolit och enligt dom är det OK. Vad säger ni som har grävt ner isolerade rör i marken.


\TK

Poolgiganten

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PEM/tubolit i mark
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2017, 08:52:23:23 »
Inga problem gör det var och varannan dag i jobbet om du vill vara extra noga så kan du tejpa skarvarna med silvertejp

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: PEM/tubolit i mark
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2017, 10:46:14:14 »
Inga problem gör det var och varannan dag i jobbet om du vill vara extra noga så kan du tejpa skarvarna med silvertejp

Tack!
 
Då kanske du kan svara på en annan fråga, jag kommer gå igenom bottenplattan i hus (pool-vvx skall stå där) och bottenplattan i uthus (poolpump skall stå där), jag vill helst inte använda vinkelkopplingar under bottenplattorna utan böja PEM-slangen. Är det problem att böja en 50 mm PEM? Eller skulle man kunna tänka sig att använda kopplingar? Hur ser du på detta som jobbar med det?

Utloggad TommyC

SV: PEM/tubolit i mark
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2017, 10:54:37:37 »
Den frågan var nyligen uppe här. Tillåten böjradie står i specen på slangen. Den jag tittade på då sade 22*Dy där Dy är slangens ytterdiameter vilket blir 1100mm för 50mm PEM. Läs specen på slangen du tänker använda. Jag skulle anstränga mig en hel del för att slippa dolda koplingar och ansträngande lär det vara att böja 50mm PEM.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: PEM/tubolit i mark
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2017, 12:15:23:23 »
Från -20 °C till -6 °C: 28 x dy
Från -5 °C till 10 °C: 25 x dy
Från 11 °C till 35 °C: 22 x dy

Så det blir ju 22 x dy när jag skall göra detta, för jag antar att det är utetemperatur som dom menar!
Jag vill ju inte gräva ner kopplingar under plattan egentligen, så viss lutar det åt att böja. Förutom varmluftpistol, finns det några andra verktyg som är bra?

Utloggad TommyC

SV: PEM/tubolit i mark
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2017, 12:36:31:31 »
När slangen levereras så ligger den rullad så den är ju redan förböjd i ungefär rätt radie. Minst en medhjälpare ska man nog ha. Varmluft skulle jag ta det väldigt försiktigt med eller skippa helt.

Jag använde kedjerörtång att dra klämkopplingarna på PEM med. Någon här tipsade om ett verktyg från Biltema som var till för att öppna burklock. Stor polygrip fungerar också om man har en sån och kopplingarna inte sitter för nära en vägg.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PEM/tubolit i mark
« Svar #6 skrivet: juni 17, 2017, 12:45:00:00 »
Man ska inte använda någon värme typ varmluftpistol eller gasol.
Man kan värma slangen med varmt vatten det bästa är om den får ligga i solen en dag. Om du gräver tillräckligt djupt under plattan och kärnborrar ett större hål så ska du nog få in den man kan borra lite snett ut. Vi elektrosvetsar skarvar för det mesta. Men plast kopplingar håller det enda man ska tänka på är att inte bygga in dom olyckan kan ju vara framme och då vill man komma åt dom jag har haft AHs kopplingar till mina solfångare liggande på taket i 18 år utsatta för sol inga problem och det finns dom som använder dom till tryckavlopp ibland.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: PEM/tubolit i mark
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2017, 17:28:53:53 »
Bilder på PEM och Tubolit:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12451.msg95749#msg95749

här kan du också se när jag elektrosvetsar kopplingarna:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11675.msg87808#msg87808

Ja, att böja 50 mm PEM slang är inte lätt och att den ens får heta slang när det borde vara rör..... :-)
 
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: PEM/tubolit i mark
« Svar #8 skrivet: juli 25, 2017, 21:52:01:01 »

Här kan du också se när jag elektrosvetsar kopplingarna:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11675.msg87808#msg87808


Det verkar inte "svårt" men är utrustningen dyr? Är det för dyrt så får jag lägga mödan på att böja själv :)

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: PEM/tubolit i mark
« Svar #9 skrivet: juli 26, 2017, 17:06:31:31 »
Det vanligaste är nog att hyra maskinen eftersom den kostar minst 10.000 + moms att köpa.... Ja, det är lätt att svetsa  O0

Varje svetskoppling kostar sen ett par hundra kr styck:
https://www.gpa.se/sv-SE/produkter-sv-se/Industri/PE/Rordelar/Elsvetsmuffdelar
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan