VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga pool BILLIGT  (läst 17112 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GiZZmo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Vårgårda
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Bygga pool BILLIGT
« skrivet: april 09, 2005, 11:31:44:44 »
Hej, jag har tänkt att bygga mig en pool LOW price

Jag har fått betong element som är 5*2,5m och lite svängda(Sitter i tunnlar i norge) , tänkte gräva ett hål, ställa ner dom, dra ihop dom med vajer, sedan armera i hop allitng och gjuta botten.. Elementer är helt vatten tätat och fina i ytan behöver jag ha Liner endå eller räcker det att typ måla cementen eller kalka eller vaD?

1,5m pool djup lagom? har inga barn är för ung för det

sedan vad ska man ha för rening 50kg sandfiter och pump till det vart köper man bra grejer billigt eller finns det andra grejer som gör jobbet lika bra typ en hydrofon pump?


har ett pris på ett rengingsverk på 5190kr men 50kgs sandfilter och 1kh pump

känns som jag borde hamna under 15 000 eller har jag fel? isoleringen är gratis grävare har jag. Cemtent och tombolan sedan jag gjutit grunden har jag.. Vad mer lite armeringsjärn, grus och solfångare.

Då har jag en pool på ca 30m2 gjuten  :-\

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Bygga pool BILLIGT
« Svar #1 skrivet: april 09, 2005, 15:44:14:14 »
Jag har varit en flitig utlandsresenär och badat i många
olika pooler och för mig är det idealiska badjupet 1,35.
Jag är ca: 1,70 lång. Vid det djupet kan t ex. den som är 1.60 även ha "huvudet över ytan". Det är även lättare att t.ex. spela vollyboll om det ej är för djupt. Vår poolram är 1,53 djup så vi lade i mer sand och på så vis höjde botten till 1,35. Bad djupet skulle ha varit 1,43. Vi och våra bekanta tycker att det är perfekt. Men vi är alla olika. Ett tips, gå till närmaste badhus och testa. De brukar ligga på ett djup mellan 1,20 och 1,35.
Lycka till
M.V.H Fia.
 
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

Re:Bygga pool BILLIGT
« Svar #2 skrivet: april 09, 2005, 16:56:09:09 »
Hej!

Precis som Fia rekomendrar.
Bygg en mindre djup ca: 1.3m, den är mer lekvänlig.
Dessutom får du den varmare.

50kg ... "tror" jag inte räcker, 100kg är bättre.

Du bör också tänka på att kunna pumpa runt volymen vattnet 4 gånger per dygn.

//Janne
« Senast ändrad: april 09, 2005, 18:39:14:14 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad GiZZmo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Vårgårda
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Re:Bygga pool BILLIGT
« Svar #3 skrivet: april 14, 2005, 08:25:50:50 »
ok du var djupet löst, hur verkar det med liner e det någon man behöver?

Utloggad Pool Doktorn

Re:Bygga pool BILLIGT
« Svar #4 skrivet: april 14, 2005, 18:55:15:15 »
Hej
Håller med dom andra som svarat att ca:1.40 vattendjup är helt ok...........de e ju viktigt att man ska kunna leka och spela i poolen. När det gäller sanfiltret så är inte vikten på sand avgörande utan ytan på sanden, men ett filter med 50kg sand verkar helt ok, då handlar det om ett filter på ca:400 mm. omkrets och det är helt ok till en pool på ca:15-20m2. En hydroforpump kan du antagligen inte använda eftersom poolvattnet är rätt så aggresivt.......klor och sånt ska ju tillföras
Lycka till!!!*L*

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan