Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m  (läst 59897 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Phyxius

Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« skrivet: juni 05, 2007, 22:57:11:11 »
Då startar ännu ett poolbygge! Har länge vart en "silent member" här på poolforum. Har läst åtskilliga timmar här och verkligen sonderat terrängen och nu är det funderat färdigt. Poolen är beställd idag och det blev en Storpool från J&F 5,5m i diameter och 1,32m djup. Skall delvis grävas ner och sedan däckas in i ca 100kvm trädäck med tillhörande uterum. Hade tänkt att dokumentera mitt bygge med bilder och beskrivning i denna tråd allt eftersom bygget fortlöper. Planerar att göra allt själv inklusive grävning och markarbete. Får ta och damma av lite kunskaper inom ämnet då jag jobbat i markbranschen för LÄNGE sen och även konsultera min bror då och då, som fortfarande jobbar där. Får hem grävaren på fredag om allt går som det ska (ska man låna gratis så får man va lite flexibel med tidpunkten) så då tar jag första spadtaget för sommaren roligaste och förmodligen jobbigaste projekt. Ska ta lite före-bilder och lägga ut imorgon hade jag tänkt så ni får se hur det ser ut.  ;)
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Poolgiganten

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2007, 06:24:52:52 »
 O0 Bilder e alltid roligt  O0

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2007, 10:53:36:36 »
Då är det väl bäst att jag lägger ut lite bilder då. Har börjat ta ner häcken som är ivägen för hela projektet. Kom bara halvvägs igår för sen kom min sambo och sa att vi skulle gå över till grannen. Aldrig får man då jobba   ;)


Halvfärdig SketchUp model men det ger kanske en liten uppfattning om hur det är tänkt







Idag så ska jag ta bort häcken samt försöka lista ut var min fiberkabel ligger på tomten. Den går nämligen in i huset precis där jag har tänkt ha poolen. Är inte så sugen på att gräva av den.  :-\
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2007, 16:36:27:27 »
Bilder vill vi se från hela bygget. Håller själv på med en likadan pool som Er.
Det är så skönt att bada nu.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2007, 23:22:27:27 »
Ja då var dag ett av bygget avverkad. Eller... dag å dag... det blev väl mer en kväll eftersom jag jobbade hela dagen och inte kom hem förrän vid 16-tiden. Fick grävaren levererad ca 16:30 så då var det bara att köra igång. Svärfar rattade grävaren och jag sprang med skottkärran och fyllde ut lite mot bäcken som rinner vid tomtgränsen. Upptäckte nämligen att jag hade ett vädligt tjockt lager matjord på poolplatsen som jag tyckte var onödigt att slänga bort. Imorgon bitti kommer en hjullastare och hjälper till och bär bort resterande massor som jag bara vill bli av med. Finns dock mer matjord kvar att ta bort men den behöver jag inte själv men en granne var snabbt framme och anmälde sig som frivillig.  ;D Här kommer lite bilder från dagens aktiviteter.


Svärfar rattar grävaren med "van" hand. Fick vara lite på min vakt när han svinga skopan  ;)




Skrapat ihop all resterande matjord som skall köras bort imorgon. Under matjorden finns blålera  :-\


Fick låna laser av min bror. Ovärdeligt hjälpmedel! Sovrumsfönstret på vid gavel för att vädra ut lite värme. Det är varmt i Norrland nu!
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Fia

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2007, 22:47:27:27 »
Vilken underbar baksida ni har att anlägga pool på!!! Öppet o fritt. O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2007, 23:18:46:46 »
Fia: Ja, den är verkligen kanonfin! Har väl sol mot långsidan på huset från 10 på morgonen och i stort sett resten av dagen. På andra sidan bäcken är det bara åkrar och ängar så insyn är det inte att tala om  O0

Och nu är dag två av bygget avklarad. Fick som sagt hit en hjullastare idag och då gick arbetet VÄLDIGT mycket fortare. Lärpenning nummer ett är alltså: Använd inte små maskiner för att dom förstör din tomt mindre och ger mindre arbete i form av återställning. Använd riktiga maskiner så går det fortare totalt sett även om du får återställa en del gräsmatta. Idag fick jag hjälp av svärfar, Mattias och Mats. Väldigt mycket värt och dom är definitivt välkommen att bada när dom vill. En annan av dagens hjältar är lastbilschauffören som kom med 13 ton makadam och 13 ton stenmjöl idag. Frågade honom lite skämtsamt om han inte vill kastbyta det mot typ 30 ton lera. "Vill du bara bli av med det eller?" var svaret. Absolut svarade jag snabbt så han fick låna hjullastaren och lastade både bil och släp full med lera och andra "skrotmassor". Helt otroligt bussigt. Nu är i alla fall gropen och avloppen ner till bäcken grävt färdigt och imorgon är tanken att dränering, makadam, isolering och stenmjöl ska på plats. Har tyvärr inga bilder från dagens bygge då min sambo hade kameran på möhippa idag, men svärmor tog lite bilder som jag ska ta och lägga in när jag får dom.

Hoppas att ni tycker bygget är intressant att följa. Jag har följt många fina byggen här på Poolforum och dom har gett mig mycket inspiration och en hel del lärdom. O0
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2007, 23:54:10:10 »
........Hoppas att ni tycker bygget är intressant att följa......

Vi henger med..... 8)

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #8 skrivet: juni 11, 2007, 05:45:02:02 »
Ja då har första poolbyggarhelgen klarats av. Är riktigt nöjd med hur mycket vi fick gjort i helgen. Underarbetet är i det närmaste klart. Bara stenmjölet som ska paddas ihop och jämnas av till rätt höjd som återstår innan poolen kan börja monteras. Om allt fungerar som det ska så blir det förmodligen poolmontage nästa helg. Blir inte något jobb gjort dom närmaste dagarna heller då jag befinner mig på resande fot med jobbet. Här kommer lite bilder från söndagens aktiviteter.


Mattias hjälp med hjullastaren var verkligen ovärderlig. Måste nog hitta någon Singel Malt till honom på Taxfreen i veckan  O0




J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #9 skrivet: juni 11, 2007, 08:02:42:42 »
 O0 ....hvordan gikk det med fiberkabelen ble den uskadet?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan