Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur mycket kör man reningsverket?  (läst 5112 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #10 skrivet: augusti 02, 2019, 10:26:17:17 »
Timern styr och kör just nu:
09.00 - 22.00
03-00 - 06-00
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #11 skrivet: augusti 03, 2019, 17:12:04:04 »
varför inte ha en rätt dimensionerad pump istället kan jag tycka, tror pumpen slits mer av start och stopp, men alla sätt är bra utom dom dåliga.

Vi använder samma cirkulationspump och sandfilter som fanns här när vi köpte fastigheten. När det blir dags för utbyte så blir det troligen ett eller två steg mindre.

Det kan vara bra att ha marginaler. Det är svårt att dimensionera exakt rätt p g a många parametrar som är lite svåra att bestämma. Bättre med lite för stor än lite för liten pump och filter. Därmed kan man spara lite el med tidur. Elpriset idag är nära 2 kr/kWh men de flesta tror att det är under 1 kr/kWh.

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2019, 12:08:48:48 »
Jag inbillar mig att det kan vara bra att ha lite extrakräm i pumpen vid backspolning. Men bäst av allt är nog ändå att ha en frekvensomvandlare som är rätt ställd och låta den gå 24/7.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad TommyC

SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #13 skrivet: augusti 05, 2019, 10:24:50:50 »
Det är backspolning som är dimensionerande för pumpen. Vill man krångla till det kan man ha två pumpar, en större för backspolning och en mindre för normal drift.

Frekvensomriktare är nog ingen bra idé om man inte har mycket pengar över som inte har någon bättre användning.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10767.msg81216#msg81216
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #14 skrivet: augusti 05, 2019, 11:19:45:45 »
Det är sant att en sådan pump kostar mer i inköp. Men i övrigt tycker jag inte att tråden du hänvisar till styrker ditt argument. De som har en frekvensstyrd pump säger att det fungerar bra med jordfelsbrytare. De som har en traditionell pump hävdar att det inte fungerar eller att det inte är bra. Mitt summerade intryck efter att ha snabbläst tråden är att det finns två läger, de som har en frekvensstyrd pump och de som inte har, båda tycker att sin är bäst. Jag har ingen själv men har svårt att tro att etablerade firmor skulle sälja produkter som strider mot svensk elsäkerhetsstandard.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad TommyC

SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #15 skrivet: augusti 05, 2019, 11:51:04:04 »
Ja, det finns säkert sådana lösningar som fungerar men till en hög kostnad och med sämre tillförlitlighet. Vad som är bäst varierar från person till person beroende på vilka egenskaper man prioriterar. Jag värderar enkla lösningar som fungerar samt funktion i förhållande till pris. Enkla lösningar ger hög tillförlitlighet och låg felfrekvens vilket oftast är min högsta prioritet. Lågt pris följer ofta med enkelhet.

Andra gillar avancerade lösningar och hög grad av automatisering. Ofta blir dom förvånade när saker går sönder eller krånglar efter inte alls så många år. Det som var tänkt att sköta sig självt och minimera arbetsinsatsen blir sällan så i praktiken sett över en längre tid.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad salle40

SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #16 skrivet: augusti 05, 2019, 16:05:15:15 »
Min är alltid på. Måste ha den för att bergvärme ska inte larma vid hög temperatur. Måste även ha alltid flöde då jag har automatisk dosering.
Hade från början en pump på 750w men det var alldeles för stor för min lilla pool på 21kbm så istället för att köra på timer valde jag en mindre pump på 300w och flöde på 7 kbm/h

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #17 skrivet: augusti 05, 2019, 16:23:50:50 »
Vi körde vår 1 hk pump på timer, ca 15 timmar/dygn, nu med en mindre pump (0.75 hk) så måste den gå hela tiden om vattnet skall hålla sig fräscht.
Reningen fungerar nog bäst om man kör den när det badas, mycket skit från botten virvlar ju upp och följer med ut i filtret om man kör reningen vid bad.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #18 skrivet: augusti 05, 2019, 17:06:30:30 »
@TommyC
Det håller jag med om till 100%.
Har man avancerade prylar ex automation. Behöver man ha det som hobby. Man får räkna med att saker man köper går sönder, det gör allt förr eller senare, och ju fler saker man har desto oftare går något sönder.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad MathiasS

SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #19 skrivet: augusti 06, 2019, 12:33:48:48 »
Det är sant att en sådan pump kostar mer i inköp. Men i övrigt tycker jag inte att tråden du hänvisar till styrker ditt argument. De som har en frekvensstyrd pump säger att det fungerar bra med jordfelsbrytare. De som har en traditionell pump hävdar att det inte fungerar eller att det inte är bra. Mitt summerade intryck efter att ha snabbläst tråden är att det finns två läger, de som har en frekvensstyrd pump och de som inte har, båda tycker att sin är bäst. Jag har ingen själv men har svårt att tro att etablerade firmor skulle sälja produkter som strider mot svensk elsäkerhetsstandard.

Tror det är lite förvirring som skapar otydligheten. Trefaspumpar är svåra att frekvensutrymme med vanlig jfb för personskydd. Enfaspumpar är inte det.

Jag har förövrigt en traditionell pump och är inte nöjd med det, vill sänka farten....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan