Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nybyggare  (läst 1166 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_O

Nybyggare
« skrivet: april 25, 2018, 10:41:39:39 »
Halloj

För ett år sedan skaffade vi spabad men nu är suget igång efter en pool, egentligen främst för ungarnas skull som inte uppskattar att vara i 39gradigt vatten allt för länge och dessutom behöva sitta still  :)
Har kikat runt en del på massvis med pooler, allt mellan himlen och jord, både billiga och svindyra. Storlek som vi tänkt är ca 3*6m (någon halvmeters avvikande uppåt gör inget men inte mindre) och gärna med en trappa.
Idag har vi altan som är ca 60-70cm ovanför gräsmattan och tanken är att gräva ner poolen delvis så att den livar med altanen.
Tycker det är en jungel med olika typer av hur man bygger stommarna och återfyllning osv.
Jag har inte tummen mitt i näven men jag vill ha det enkelt och då har jag tittat på folkpool classic ovanmarkpool (~72000kr) eller deras gardenpool om man vill tinga lite på baddjupet och komma rätt mycket billigare undan i pris (skiljer i runda slängar 20000kr till fördel för gardenvarianten). Fördelen som jag ser det med classic är att man inte behöver fylla med betong eller gjuta stödmurar runt stommen osv som hos många andra tillverkare. Skulle man tänka sig att köpa folkpools thermopool så är den stommen ca hälften så dyr som garden varianten men då tillkommer gjutning av plattas och betong till stommen. Då frågan är vilken folket rekommenderar av dessa eller har ni tips och förslag på andra varianter? Vad rekommenderar ni?

Poolgiganten

Utloggad justus

SV: Nybyggare
« Svar #1 skrivet: april 25, 2018, 22:27:22:22 »
Aldrig lätt att säga vad som är bäst, men mina erfarenheter är följande.
Titta inte enbart på kostnaden på stomme, det är oftast det runt i kring som kostar mer än man tror.

Vid val av stomme kan man tänka på följande
  • Hur ser tomten ut? Hur lätt kommer man åt med stora maskiner? Går det med vanlig betongbil eller måste man ha en med pump?
  • Vill du ha en trappa eller räcker stege?
  • Vilken pooltäckning har du tänkt?

Rent allmänt kan man ju säga att minimera så mycket markarbete som möjligt kommer att ge dig den lägsta totalkostnaden.

Utloggad Fredrik_O

SV: Nybyggare
« Svar #2 skrivet: april 26, 2018, 08:30:35:35 »
Aldrig lätt att säga vad som är bäst, men mina erfarenheter är följande.
Titta inte enbart på kostnaden på stomme, det är oftast det runt i kring som kostar mer än man tror.

Vid val av stomme kan man tänka på följande
  • Hur ser tomten ut? Hur lätt kommer man åt med stora maskiner? Går det med vanlig betongbil eller måste man ha en med pump?
  • Vill du ha en trappa eller räcker stege?
  • Vilken pooltäckning har du tänkt?
Rent allmänt kan man ju säga att minimera så mycket markarbete som möjligt kommer att ge dig den lägsta totalkostnaden.

Nepp tittar inte bara på stomme. Men jag anser att folkpool classic verkar vara en väldigt enkel lösning utan att behöva fylla med betong runt stommen eller gjuta stödmurar. Såg att det var någon här på forumet som hade satt typ pordränskivor på utsidan av den stommen. Både isolerande och håller fukten borta.
Grannen har en grävmaskin på 5,7ton och den kommer in utan problem och den klarar biffen galant och han jobbar på för lite diesel, mat och pilsner :).
Betongbil med pump behövs nog, tror inte rännan räcker så långt ut om man behöver gjuta platta t ex.



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan