VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rengöring av filter med saltsyra  (läst 5505 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trelletomas

Rengöring av filter med saltsyra
« skrivet: februari 12, 2010, 18:22:38:38 »
hörde att man kan använda saltsyra för att få bort kalk från filtern som sitter i SPA-karet.
Någon som har erfarenhet och tips på dosering?
Har sett att Nitor har Saltsyra 30%

Trelletomas

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Rengöring av filter med saltsyra
« Svar #1 skrivet: februari 13, 2010, 08:56:53:53 »
Ingen aning vad gäller saltsyra. Jag fick tipset att lösa upp några msk diskmaskinspulver i en vattenhink och låta filtret stå och dra över natten. Jag har provat detta, men har svårt att avgöra om det har någon effekt. Visst blir vattnet skitigt, men frågan är hur effektivt det är. Har även provat snordyra filterrengöringsvätskor från spahandeln som luktar bittermandel (blåsyra?) men inte heller då kan jag avgöra om filtret blivit rent. Man får nog räkna med att köpa nya filter tämligen ofta om man vill ha fräscha. Men jag blir gärna motbevisad om någon hittat en bra metod att tvätta filter....

Ziggy

Utloggad LUS

SV: Rengöring av filter med saltsyra
« Svar #2 skrivet: februari 13, 2010, 10:05:49:49 »
  Är det inte samma sak, Saltsyra och maskindiskmedel? Det absolut farligaste man kan ha hemma faktiskt. Fungerar nog utmärkt till filtertvätt, värmer du vattnet så får du bra resultat!
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag