CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kan man köpa klor utan cyanic acid?  (läst 7932 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emira

Kan man köpa klor utan cyanic acid?
« skrivet: december 30, 2012, 08:06:41:41 »
Hej

Börjar få bättre koll nu på det här med vattenkemin. Ställer mig därför nu frågan varför använder man klor cyanic acid till ett SPA. Badar man ofta som vi gör så får man byta vatten en gång i månaden. Nu har det gått ganska precis en månad sen jag bytte vatten och cyanic acid värdet är nu uppe på 87. detta gör att kloret tappar rejält i effektivitet.
Det borde ju vara bättre att använda klor utan cyanic acid.

Någon som vet om detta säljs överhuvudtaget?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kan man köpa klor utan cyanic acid?
« Svar #1 skrivet: december 30, 2012, 08:44:28:28 »
Du ska köpa Kalciumhypoklorit. Det som heter Aktionchock hos Folkpool, finns säkert hos andra också. Cyanursyra används för att kloret inte ska brytas ner så snabbt av UV från solen, blir väl inte så mycket solljus i ett spa.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Emira

SV: Kan man köpa klor utan cyanic acid?
« Svar #2 skrivet: december 30, 2012, 09:00:36:36 »
Hej

Super tack Erik.  Jag har surfat runt en del utan att hitta denna info.

Då skall jag åka dit och byta ut vårt klor. 

Ove

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kan man köpa klor utan cyanic acid?
« Svar #3 skrivet: december 30, 2012, 13:02:02:02 »
Sök på forumet vad gäller diklor, triklor, klorblockering, kalciumhypoklorit m.m. så kommer du få mycket att läsa. Medan du läser hittar du nya uttryck som du vill googla på. Färdiglärd blir man aldrig, och tyvärr glömmer man vad man lär sig också så man måste lära sig igen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Kan man köpa klor utan cyanic acid?
« Svar #4 skrivet: december 30, 2012, 21:34:42:42 »
Även natriumhypoklorit (flytande) är ju fritt från cyanursyra. Vi använder det till vår inomhuspool. Den finns att köpa i 30 kg dunkar, men man får vara lite försiktig så det inte stänker i ögon eller på kläder (ger blekfläckar direkt) om man hanterar den.

Utloggad Emira

SV: Kan man köpa klor utan cyanic acid?
« Svar #5 skrivet: december 30, 2012, 23:49:14:14 »
Hej och tack Erika.

Var köper du natriumhypoklorit någonstans?

Ove

Utloggad Erica

SV: Kan man köpa klor utan cyanic acid?
« Svar #6 skrivet: januari 17, 2013, 22:42:06:06 »
Hej och tack Erika.

Var köper du natriumhypoklorit någonstans?

Ove

Vi har köpt på ett par olika ställen. Om vi vill ha den till det lägsta priset så är det en industrikemikaliegrossit som gäller, men då får vi åka lite längre. En poolfirma (som mest sysslar med kommersiella pooler) har också sådan, vi har handlat av ett par olika. Lite högre pris men betydligt kortare avstånd...  Den säljs normalt i 30 kg plastdunkar (ja det finns större förpackningar också). Som nämnts i en annan tråd så sönderfaller den delvis av sig själv, något som man i princip kan få stopp på genom att spä ut den från början.

Utloggad Emira

SV: Kan man köpa klor utan cyanic acid?
« Svar #7 skrivet: januari 20, 2013, 22:04:03:03 »
Tänkte berätta hur det gick. Jag var ute hos Folkpool för att köpa deras  Aktionchock. När dom fick höra att jag tänkte använda den till ett SPA bad så avrådde de bestämt. De sa att SPA badet kan ta skada och att Aktionchock dessutom blir svårhanterlig då den påverkar PH starkt.

Så egentligen är jag tillbaka på ruta ett. Alla som säljer klor till SPAbad har Cyansyra i kloret. Jag förstår fortfarande inte riktigt varför. Det borde finnas någon förklaring då alla gör så.  Men har väl gett upp nu. Vi badar rätt mycket och det är nog bara till att byta vatten någon gång per månad

Ove

Utloggad monne81

SV: Kan man köpa klor utan cyanic acid?
« Svar #8 skrivet: januari 20, 2013, 22:27:30:30 »
det var i princip samma jag fick höra när jag skulle köpa natriumhypoklorid flytande klor till våran inomhuspool. Svaren jag fick var att det var svårt att få tag i, svårt att hantera, varför vill du ha det när det finns veckopuckar mm.

Både natriumhypoklorid och saltsyra (för att hålla nere PH) finns att köpa hos en vanlig färgbutik, natriumhypokloriden brukar vara beställningsvara.
Personligen tror jag att detta är perfekta ingridienser i ett spabad. Men är ni tveksamma är det bäst att kolla med tillverkaren eller fler pool/spa företag.

Här finns mycket bra att veta om klor mm . http://www.poolwater.se/assets/files/Trikloraminer%20Poolwater%20AB.pdf

Utloggad Erica

SV: Kan man köpa klor utan cyanic acid?
« Svar #9 skrivet: januari 21, 2013, 12:20:04:04 »
det var i princip samma jag fick höra när jag skulle köpa natriumhypoklorid flytande klor till våran inomhuspool. Svaren jag fick var att det var svårt att få tag i, svårt att hantera, varför vill du ha det när det finns veckopuckar mm.

Både natriumhypoklorid och saltsyra (för att hålla nere PH) finns att köpa hos en vanlig färgbutik, natriumhypokloriden brukar vara beställningsvara.
Personligen tror jag att detta är perfekta ingridienser i ett spabad. Men är ni tveksamma är det bäst att kolla med tillverkaren eller fler pool/spa företag.

Här finns mycket bra att veta om klor mm . http://www.poolwater.se/assets/files/Trikloraminer%20Poolwater%20AB.pdf

Nej de som bara säljer till privata pooler verkar måttligt intresserade av natriumhypoklorit. De som säljer till simhallar m.m. är nog ett bättre tips. Visst, man får vara försiktig med det men det är effektivt och innehåller inte t.ex. cyanursyra. Och om man som vi har kemikalieautomatik där kemikalierna pumpas in efter behov så är ju natriumhypoklorit och saltsyra det som gäller. Vattnet håller sig lugnt och jämnt på bra kem-värden. Spill det inte på kläderna bara, det ger en fläck direkt. Skyddsglasögon bör man ju ha om man häller t.ex. natriumhypoklorit eller saltsyra till ett annat kärl. Plus att man ju absolut inte får blanda de två kemikalierna - då får man giftig klorgas !

Vi har använt det här systemet i åtskilliga år nu är har inte haft några olyckor eller problem, förutom en gång då det blev en läcka på en klorslang och lite kom ut i maskinrummet. Man bör nog se över slangarna någon gång när de börjar bli några år gamla.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag