VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 3 mån filter  (läst 2483 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elvings

3 mån filter
« skrivet: augusti 07, 2013, 00:28:53:53 »
Jag har provat tremånadersfilter i mitt spa. Jag är inte nöjd.
Mitt vatten blir vitt, mjölkigt, efter någon vecka. Dvs väldigt fort.
Har aldrig fått "mjölkigt" vatten av filterbyte innan. Enbart av dåligt ph som lätt korrigerats.

Jag har alltså bytt vatten och kört pipeclean och även kört vattenbyte utan pipeclean innan byte till nytt tremånadersfilter.

Blir alltid mjölkigt vatten.

Min teori är att de renar för bra.
Dessa filter tar finare partiklar och därför funderar jag på om filterfunktionen slås ut iom att de blir "täta" i sina porer fort och därför åker skiten runt filtret och kvarstannar i badet.

Förutsättningar
jag duschar innan bad
har ingen smink eller annat på mig. (ej annan heller)
jag har aldrig fått samma problem med andra filter
jag har inte bytt kemikalier
jag har inte förändrat mitt badmönster
jag har ingen annan temperatur
jag har inga yttre föroreningar
jag badar ej var dag utan kanske 2-3 ggr i veckan när jag badar som mest och kanske en gång i veckan under normala veckor.
normalt byter jag "normala"filter var tredje vecka. Mjölkproblem med tremånadersfilter kommer inom två veckor.
jag klorerar efter varje bad och korrigerar ph.

som tillägg kan nämnas att jag mellan tremånadersfiltren provade jag ett vanligt filter och problemet uppstod ej. Därefter satte jag in tremånadersfilter (nytt) och problemet kom tillbaka.

Förslag på varför detta fenomen uppstår?
Någon annan som har erfarenhet av tremånadersfilter?
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Poolgiganten

Utloggad Matt_S

SV: 3 mån filter
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2013, 08:34:09:09 »
På cirkulationspumpen har jag ett 3-månaders micron filter, funkar hur bra som helst. På pumparna sitter däremot vanliga filter som jag byter ut/tvättar varannan vecka.

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: 3 mån filter
« Svar #2 skrivet: februari 03, 2014, 09:26:43:43 »
Har nu kört engångsfilter i lite över två veckor utan problem (sitter dubbla filter i mitt Massimo)  O0

Finns där fler som kör engångsfilter där ute?  <hmm>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan