Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: ovanmarkpool  (läst 4199 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

millo

  • Gäst
millo
ovanmarkpool
« skrivet: maj 30, 2018, 11:37:45:45 »
hej vi ska köpa pool men inte i 100.000 kr klassen så funderar på en trå ovanmarkspool eller en typ rubin plåtpool vad rekomenderar ni? och hur sjutton rengör man en ovanmarkpool man kan ju knappas vända upp och ner på den... hur håller man botten ren? vilken pump bör man använda? många frågor....  >rulla<

Poolgiganten

Utloggad pollyester

SV: ovanmarkpool
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2018, 11:45:26:26 »
De flesta ovanmarkspooler säljs nog ofta som ett paket där pumputrustning som är dimensionerad för poolens storlek och rengöringsutrustning ingår.
Du rengör en sån pool precis som en nergrävd pool - håvar upp skräp och dammsuger vid behov med "vattendammsugare" som också oftast ingår, i a f en enklare modell.
Vi hade en Intex rampool på 26 kbm i sex säsonger utan problem med skötsel. Tappade ur vattnet på vintern och torkade av poolduken bara. Under badsäsongen håvade vi skräp, dammsög ibland, hade i klortabletter nån gång i veckan och backspolade filtret ibland. Väldigt enkel skötsel.
En "plåtpool" tappar du inte ur på vintern, du sänker bara nivån till under bräddavloppet och startar upp den igen på våren med erforderliga kemtillsatser.

millo

  • Gäst
millo
SV: ovanmarkpool
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2018, 11:54:59:59 »
De flesta ovanmarkspooler säljs nog ofta som ett paket där pumputrustning som är dimensionerad för poolens storlek och rengöringsutrustning ingår.
Du rengör en sån pool precis som en nergrävd pool - håvar upp skräp och dammsuger vid behov med "vattendammsugare" som också oftast ingår, i a f en enklare modell.
Vi hade en Intex rampool på 26 kbm i sex säsonger utan problem med skötsel. Tappade ur vattnet på vintern och torkade av poolduken bara. Under badsäsongen håvade vi skräp, dammsög ibland, hade i klortabletter nån gång i veckan och backspolade filtret ibland. Väldigt enkel skötsel.
En "plåtpool" tappar du inte ur på vintern, du sänker bara nivån till under bräddavloppet och startar upp den igen på våren med erforderliga kemtillsatser.
tack för svar! vi vet inte än om vi ska ha nergrävd plåt eller ovanmark men vi är sugna på en oval träpool vad tror du blir bäst? vi vill ha en som håller flera år och mått ca 8 meter L och 3-4 m b
kan du rekomendera en bra dammsugare  <sol>

Utloggad pollyester

SV: ovanmarkpool
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2018, 12:16:30:30 »
Det är omöjligt att svara på vad som passar er bäst - det är så många frågor man måste svara på själv innan man vet vad man vill ha :)

Ekonomi, markförhållanden, vad som passar på tomten, hur djup poolen ska vara o s v.

Vi har beställt en JoF Storpool som är 7,3 x 3,6 och 1.32 djup. Det baddjupet hade vi på vår Intexpool och det känns som minimum för vår del. Poolen kommer placeras så den kommer sticka upp ett eller två trappsteg över altangolvet som är i nivå med uterummet. Den kommer stå i en stenig sluttning med berg under så det är inte tal om för vår del att sänka ner den ::)
Det är fortfarande en budgetpool men vi har tusen andra saker att lägga pengar på så vi chansar på att den blir tillräckligt bra och uppfyller våra krav.
Ni får nog börja med att göra en kravlista och en önskelista och se var ni hamnar. Glöm inte att poolvärmepump och säkerhetstäcke är ganska stora poster i förhållande till vad en billig pool kostar.

millos

  • Gäst
millos
SV: ovanmarkpool
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2018, 15:46:00:00 »
Det är omöjligt att svara på vad som passar er bäst - det är så många frågor man måste svara på själv innan man vet vad man vill ha :)

Ekonomi, markförhållanden, vad som passar på tomten, hur djup poolen ska vara o s v.

Vi har beställt en JoF Storpool som är 7,3 x 3,6 och 1.32 djup. Det baddjupet hade vi på vår Intexpool och det känns som minimum för vår del. Poolen kommer placeras så den kommer sticka upp ett eller två trappsteg över altangolvet som är i nivå med uterummet. Den kommer stå i en stenig sluttning med berg under så det är inte tal om för vår del att sänka ner den ::)
Det är fortfarande en budgetpool men vi har tusen andra saker att lägga pengar på så vi chansar på att den blir tillräckligt bra och uppfyller våra krav.
Ni får nog börja med att göra en kravlista och en önskelista och se var ni hamnar. Glöm inte att poolvärmepump och säkerhetstäcke är ganska stora poster i förhållande till vad en billig pool kostar.
  <sol> tusen tack!!  du hade inget dammsugartips? letade efter JOf hittade inget länk? :)

Utloggad Coolg8

SV: ovanmarkpool
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2018, 08:14:51:51 »
Hej

Jag stod i samma tankar som ni när vi skulle införskaffa pool. Vi tittade på JF en oval modell och även några andra leverantörer. Priset på JF är ganska svårt att slå och de har funnits så länge i branchen att de har reservdelar som behövs.

Vi kom fram till att vi ville ha poolen nedsänkt och tog in priser på grävning. När priserna kom in så upptäckte vi att stödbenen som poolerna hade oavsett leverantör ökade priset enormt, man måste ta med i beräkningarna att materialet ska bort också.

Vi tog beslutet att gå på coralpool, en stålpool där man murar med leca eller gjuter upp stödväggar på sidorna, nu ligger vårt hus på gammal sjöbotten så jag gjorde en överkurs och gjöt en platta också vilket man inte behöver.

Fördelarna med det här konceptet var att jag kunde använda stödmurarna till pooldäcket så jag slapp att gräva för plintar där.

Poolen som sådan är helt ok, något tjockare liner än jf  ca 30% baddjupet stiger med 18 cm då den är 1,50 djup och materialet i pumpar och filter är lite högre kvalitet.

Om du kan tänka dig en lite större modell så har poolsidan en till bra pris.
https://poolsidan.se/sv/pooler/pooler/coralpool/coralpool-617wd-oval-pool-11x5m.html




Utloggad millo

SV: ovanmarkpool
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2018, 12:37:18:18 »
Hej

Jag stod i samma tankar som ni när vi skulle införskaffa pool. Vi tittade på JF en oval modell och även några andra leverantörer. Priset på JF är ganska svårt att slå och de har funnits så länge i branchen att de har reservdelar som behövs. :) tack!!! <sol>

Vi kom fram till att vi ville ha poolen nedsänkt och tog in priser på grävning. När priserna kom in så upptäckte vi att stödbenen som poolerna hade oavsett leverantör ökade priset enormt, man måste ta med i beräkningarna att materialet ska bort också.

Vi tog beslutet att gå på coralpool, en stålpool där man murar med leca eller gjuter upp stödväggar på sidorna, nu ligger vårt hus på gammal sjöbotten så jag gjorde en överkurs och gjöt en platta också vilket man inte behöver.

Fördelarna med det här konceptet var att jag kunde använda stödmurarna till pooldäcket så jag slapp att gräva för plintar där.

Poolen som sådan är helt ok, något tjockare liner än jf  ca 30% baddjupet stiger med 18 cm då den är 1,50 djup och materialet i pumpar och filter är lite högre kvalitet.

Om du kan tänka dig en lite större modell så har poolsidan en till bra pris.
https://poolsidan.se/sv/pooler/pooler/coralpool/coralpool-617wd-oval-pool-11x5m.html

Utloggad millo

SV: ovanmarkpool
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2018, 12:43:30:30 »
Hej

Jag stod i samma tankar som ni när vi skulle införskaffa pool. Vi tittade på JF en oval modell och även några andra leverantörer. Priset på JF är ganska svårt att slå och de har funnits så länge i branchen att de har reservdelar som behövs.

Vi kom fram till att vi ville ha poolen nedsänkt och tog in priser på grävning. När priserna kom in så upptäckte vi att stödbenen som poolerna hade oavsett leverantör ökade priset enormt, man måste ta med i beräkningarna att materialet ska bort också.

Vi tog beslutet att gå på coralpool, en stålpool där man murar med leca eller gjuter upp stödväggar på sidorna, nu ligger vårt hus på gammal sjöbotten så jag gjorde en överkurs och gjöt en platta också vilket man inte behöver.

Fördelarna med det här konceptet var att jag kunde använda stödmurarna till pooldäcket så jag slapp att gräva för plintar där.

Poolen som sådan är helt ok, något tjockare liner än jf  ca 30% baddjupet stiger med 18 cm då den är 1,50 djup och materialet i pumpar och filter är lite högre kvalitet.

Om du kan tänka dig en lite större modell så har poolsidan en till bra pris.
https://poolsidan.se/sv/pooler/pooler/coralpool/coralpool-617wd-oval-pool-11x5m.html
grävde ni ner den eller murade lecablock runt den ovanmark? nyfiken på hur ni gjorde  ::)

Utloggad Coolg8

SV: ovanmarkpool
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2018, 14:28:13:13 »
Nedgrävd, vi ansåg att eftersom vi ville ha däck runtom så vill vi inte att poolen skulle täcka allt.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12623.0

Lite byggbilder

Jag byggde muren med webers nya lecablock som är ihåliga,gick riktigt fort och rätt så kul. observera att muren är 6meter och inte 4,2 som manualen säger, orsaken var att jag köpte blocken till halva priset och jag då kunde använda den delen till altanstommen.

Dessa block använde jag https://www.weber.se/leca-registred-produkter/produkter/leca-registred-block/leca-registred-block-200.html

sen fyllde jag hålrummet med tunn betong så den stående armeringen täcktes.

Utloggad Coolg8

SV: ovanmarkpool
« Svar #9 skrivet: maj 31, 2018, 14:42:07:07 »
Här finns en länk till manualen
http://www.svenskapoolspa.se/static/files/1024/coralpool_manual_oval.pdf

Poolen byggs av tyska Hobbypool sen tar welldana och lägger till pump,filter och utrustning. Sen säljs de i sverige av pool & spa, svenska pool & spa (tidigare LJ-tunnan)

http://www.welldana.dk/pool/pools/toscana-oval.html

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan