Allt om pool, Poolforum!

PoolForum - swimmingpooler => Markpooler. => Ämnet startat av: martinelof skrivet maj 21, 2012, 11:02:24:24

Titel: SVPP
Skrivet av: martinelof skrivet maj 21, 2012, 11:02:24:24
Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet och kunskap av hur SVPP fungerar och om det är en seriös organisation som även vi konsumenter har stöd i eller om den fokuserar på att enbart ta tillvarata sina medlemmars intressen. Varför jag frågar beror på att vi har drabbats väldigt mycket av en av SVPP' s medlemsföretags bristande leverans och framförallt deras väldigt låga intresse av att rätta till alla fel som de orsakat.
Jag har fått information av andra att den leverantören och framförallt återförsäljaren i Upplands Väsby har varit i blåsväder förut med väldigt missnöjda kunder.
Vi köpte vår pool för snart ett år sedan och fortfarande har den flera allvarliga fel och delar av poolanläggningen som ej blivit levererad enligt överenskommelse. Listan över fel är lång!! Om medelemsföretag kan bete sig så mot sina kunder som de gjort och fortsatt vara medlemmar i SVPP tycker jag organisationen tappar sin trovärdighet.
Så min fråga är till alla vilken  erfarenhet ni har av SVPP? Är det någon som fått stöd och hjälp från dom när deras medlemsföretag brister i ansvar och leverans? Själv har jag ingen erfarenhet ännu av dom men hoppas givetvis på ett stöd eftersom det borde vara viktigt för en sådan organisation att alla deras medlemmar är seriösa och levererar vad som är utlovat och tar hand om garantiåtgärder inom rimlig tid.

Med vänlig hälsning

Leif Granqvist
 
Titel: SV: SVPP
Skrivet av: Rickard skrivet maj 22, 2012, 08:01:21:21
Så vitt jag kan se från deras hemsida så har de ingen funktion för att jaga på medlemsföretag som inte sköter sig.
Det de erbjuder är väl främst utbildningar och kontaktvägar mellan myndigheter och branschen som helhet.
När det gäller reklamationer som inte får gehör borde det kanske ändå ha effekt att kontakta någon ur styrelsen, för att höra med dem om det är acceptabelt att vissa medlemmar inte hanterar leveranser och reklamationer på ett bra sätt.

När det gäller företag som misssköter sig så är det nog ofta så att uppstickare som växer fort inte alltid hinner med att agera på ett bra sätt mot kunderna, vare sig med leveranser eller med reklamationer, dessa uppstickare ses även ofta med "oblida" ögon på, av sedan länge etablerade aktörer, då de ofta tappar marknadsandelar när nya aktörer etablerar sig.

Aggresiv marknadsföring och låga priser brukar lätt kunna resultera i dålig kundsupport och brister i leveranser.
Att som kund handla det billigast möjliga ökar ofta risken för att drabbas av mindre seriösa aktörer.

Rätt väg att gå om man är missnöjd är:

Klaga till leverantören.
Om det inte hjälper, kontakta kommunens konsumentvägledare.
Om det inte hjälper, kontakta ARN
Om det inte hjälper, driv en civilrättslig process mot företaget.
Om det itne hjälper, eller inte känns värt pengarna/risken så är nog det bästa för själen att helt enkelt acceptera att man blivit blåst på pengarna och fortsätta leva livet på ett så positivt sätt som möjligt.
Titel: SV: SVPP
Skrivet av: POOLRIKET skrivet juni 04, 2012, 17:27:50:50
Som många säger en förening för inbördes beundran. Vi hade ett intresse tidigare att vara med men då Ic gick med och underleverantörer började använda Svpp loggan för att de handlade av ett anslutet företag tycker jag att konceptet brast, om alla bensin bolagen gjort samma sak så hade man kallat det för kartell. Det är knappasna någon trygghet för att den loggan är där fs nog inte. Det är ju nästan bara de stora poolföretagen i styrelsen.