VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Flytta glasfiberpool  (läst 8060 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niillis

Flytta glasfiberpool
« skrivet: november 11, 2015, 13:15:21:21 »
Goddag är ny här och har en fråga angående vår glasfiberpool
När vi flyttade In så fanns redan poolen där på baksidan av huset vi bor i radhus. Har staket och låst grind ca 2meter högt där bak.
Problemet är att solen når aldrig poolen. Har vi tur får vi sol på halva poolen runt 17-18 på kvällen vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Varmt har vi ju i poolen då vi använder en värmepump men saknar alltså solen. Då tänkte jag hur bra hade de inte varit om man flyttat poolen till framsidan istället där solen är där hela dagen.
Problemet är att jag vet inte hur jag ska börja kan man göra detta? Finns staket på 180cm på framsidan med och låst grind utanför finns tyvärr en gångväg som tillhör samfälligheten dock. Kommer detta bli bra och kan de bli dyrt? Kan man återanvända de mesta runt poolen där bak? Och kan man ta det man gräver upp där framme och täcka hålet där bak?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Flytta glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: november 11, 2015, 18:41:57:57 »
Visst kan du göra så! En kranbil med rejält utlägg så är ju saken biff.....

Återsnvända schvaktmassorna är realistiskt, men du får ju räkna med att tomten tar lite stryk. En maskin som gräver upp och en kompaktlastare som flyttar massorna.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Flytta glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: november 11, 2015, 22:02:48:48 »
Det gäller ju att du lyckas gräva loss poolen så den inte sitter fastsugen i lera eller liknande och att du lyckas ge den stöd vid lyftet så att den inte knäcks. Manövern verkar långt ifrån riskfri. Glasfiberpooler finns i olika utföranden och med olika stabilitet/styrka, men riktigt starka är de först när de ligger på plats och har stöd av marken som de är beräknade för.

Schaktmassorna är nog inget problem att flytta, men som sagt, att få upp poolen utan att riskera att knäcka den kanske inte blir så enkelt.

Utloggad Niillis

SV: Flytta glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: november 12, 2015, 09:17:03:03 »
Så att flytta den själv med en massa personer är inte att rekommendera då? Har fått svar att den väger 250kg torr men med lite vatten och frigolit runt ca 100kg till de verkar inte så tungt

Utloggad MathiasS

SV: Flytta glasfiberpool
« Svar #4 skrivet: november 12, 2015, 20:08:25:25 »
Hur liten är poolen egentligen, 250 Kg låter ju som en stor badtunna? Jag såg en stor 8x4m framför mig men det kanske var min fantasi som skenade iväg lite..... :)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Niillis

SV: Flytta glasfiberpool
« Svar #5 skrivet: november 13, 2015, 18:33:03:03 »
den är 2,5x5 meter så de e ingen mega stor men den duger vi har nog varit typ 10 pers som Max i den man kan ta ett sim tag sen är man på andra sidan  ;D

Utloggad MathiasS

SV: Flytta glasfiberpool
« Svar #6 skrivet: november 13, 2015, 20:01:55:55 »
..kan en sådan verkligen väga 250kg? Jmf med vad en badtunna i plast väger.

Oavsett, tycker det låter som ett genomförbart projekt även om jag kanske tvekar till lyft med handkraft.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Niillis

SV: Flytta glasfiberpool
« Svar #7 skrivet: februari 17, 2016, 17:50:02:02 »
Nu börjar det närma sig men det finns massor sv frågetecken från mig då vad jag förstår så måste vi gräva med en minigrävare då tomten är rätt liten, ingen av oss har någon aning om vad det kan ta för tid att gräva ett hål på 6x3x1,5 meter djup vad tror ni? Är det bättre för oss att hyra in en gubbe som gör jobbet till oss? Vi har bestämt att en kranbil faktiskt ska komma hit och lyfta poolen... Men jag mailade poolteam om de hade kontakter som kan hjälpa oss med bygget men han sa att han inte hade vågat flytta en pool 🤔 Undrar varför

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Flytta glasfiberpool
« Svar #8 skrivet: februari 19, 2016, 08:10:22:22 »
Troligen är han rädd att plasten blivit skör av ålder.
Eller att den "sitter fast" som tidigare talats om.

Jag skulle gräva bort ordentligt med massor runt om, och sedan om den inte lossade från marken relativt lätt försöka spola bort massorna med hjälp av vatten (och en dränkbar pump som pumpar bort överskottet) tills den lossade ordentligt, först då skulle jag våga lyfta.
En rejäl träkonstruktion som fördelar lyftkrafterna på många stora punkter tror jag också behövs.
Att bara stroppa runt på ett par ställen kan ge rätt stora punktbelastningar.
Kanske finns ingjutna lyftöglor som är anpassade för lyftet, jag vet inte.  <dontkn>

Vi vill se bilder!!  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Flytta glasfiberpool
« Svar #9 skrivet: februari 19, 2016, 22:55:13:13 »
Kan det vara mildare för poolen om den går att lyfta med hjälp av hydrauliska krafter ? Om marken omkring poolen är relativt vattentät borde man kanske kunna få den att flyta upp om man tömmer poolen och sedan spolar in en massa vatten mellan marken och poolen ? Men det förutsätter ju då att den inte sitter hårt fast på något visst ställe så att det blir konstiga snedkrafter.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan