CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ska bygga pool nästa år  (läst 5745 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ebon

  • ebon har en pool, och numera även ett spabad
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: blekinge sverige
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolägare 10:e året
    • Visa profil
ska bygga pool nästa år
« skrivet: juli 14, 2006, 08:02:25:25 »
Hej alla poolmänniskor! Vi ska bygga pool nästa år, är osäkra på vilken form. ??? Tar gärna emot tips, för och nackdelar av olika former. Någon som har erfarenhet av combipoolen ifrån Lainex?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: ska bygga pool nästa år
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2006, 08:44:39:39 »
Det blir mycket lättare att komma med råd om vi får en liten hint om budgeten. Då menar jag budgeten för själva poolen, inte allt runt omkring (som kan bli lika dyrt beroende på vad ni vill med er poolmiljö)

Välkommen till forumet O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ebon

  • ebon har en pool, och numera även ett spabad
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: blekinge sverige
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolägare 10:e året
    • Visa profil
SV: ska bygga pool nästa år
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2006, 08:56:00:00 »
Hade tänkt nånstans mellan 50-70 000 för poolpaket. Har tittat lite på Combipoolen från Lainex.
Enligt dom så ska men inte behöva någon uppvärmning, eller väldigt liten om man bor i södra sverige. Med rätt överdrag och cirkulation skulle man kunna hålla ca 24 grader. Kan detta stämma ??? Någon som har en sådan pool?  Själv bor jag i Blekinge, södra Sverige
« Senast ändrad: juli 14, 2006, 09:12:57:57 av Ebon »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: ska bygga pool nästa år
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2006, 09:57:20:20 »
Jag tror säkert att det stämmer att den kan hålla ca 24 grader även utan värme, däremot rekomederar jag ingen att bygga en pool som bara håller 24 grader, den kommer med allra största sannorliket inte att användas speciellt mycket.

Jag och många med mig kan gå i god för att 28-31ºC är mer lämplig badtemperatur. En isolerad pool kan jag däremot rekomendera, jag isolerade vår pool från Svenska Poolfabriken med 50 mm markskiva efter att ha läst på Lainex hemsida... Det ångrar jag absolut inte, med värmepump ligger vår uppvärmningskostnad (mitten maj - mitten septemper, 30-31 C) på 1500 - 1800 kWh/år.

De pooler som jag anser ha goda förutsättningar för livslängd på >20 år är Folkpool, Miamipool, Svenska pollfabriken och lainexpool, det finns säkert fler som jag missat, men de kan jag räkna upp så här på en gång. Med en budget på 50-70 000 kr så kanske det inte räcker till en så stor pool, men jag kan inte priserna så bra.

Har en kompis som bygger en miamipool just nu, en njurformad, som jag tycker ser både trevlig och gedigen ut. Tror de betalade 72 000 kr för poolpaketet, ca 4 X 7 meter (vet inte exakt storlek).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ebon

  • ebon har en pool, och numera även ett spabad
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: blekinge sverige
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolägare 10:e året
    • Visa profil
SV: ska bygga pool nästa år
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2006, 11:40:31:31 »
hittade en                                                                                                                   rektangulär pool "Poolpaketet levereras med 640 mm topmonterat sandfilter, 0,8 mm liner, 4 stegs stege, 1,0 hk pump, skimmer standard liner,  inlopp liner 2 x 50mm, rengöringsset med teleskopstång 3,75 - 7,5 m, 12 m vacumslang.Achensee" 4 x 8 på sidan www.poolbutikenilund.com för 39 250. Någon som har handlat av dom eller vet något om det företaget eller konstruktionen av poolen.

Utloggad Fia

SV: ska bygga pool nästa år
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2006, 23:06:41:41 »
Var inne och tittade och jag tror priset är fel. Hittade denna sida.
Tyckte det lät väldigt billigt. Om jag fattat rätt så är det 39 250 + 89 600= 128 850:-.
Rätta mig om jag har fel. ???

http://www.poolbutikenilund.com/Pooler%201/Rektangulara%20pooler%204,00%20x%208,00%20m%20djup%201,50.html
« Senast ändrad: juli 15, 2006, 23:19:01:01 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: ska bygga pool nästa år
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2006, 09:45:53:53 »
Väldigt kryptiskt uttryckt på deras sida, men jag är benägen att hålla med till viss del, dock inte allt som du säger Fia.

Linern ingår väl i båda paketen?

Jag tror att paketet för 39 250 kr är för de som själva gjuter sin pool, och paketet för 89 600 är för de som vill bygga en poolstomme de levererar, fattar inte riktigt varför de utelämnar pump + sandfilter i det dyrare paketet, så vitt jag kan se så kan man inte köpa en pool av dem (som finns beskriven på hemsida) som är helt komplett, att köpa båda paketen som du skriver Fia resulterar ju i att man står där med två liners...  <dontkn>

OK, man kanske måste ringa dem och fråga vad det egentligen kostar om man vill ha ett komplett poolpaket!

Vad jag reflekterar över mer är ju kostnaderna för gjutan platta och armering mm som tillkommer även om man köper komplett poolpaket av dem, det blir nog inte så billigt i alla fall. Men det skulle vara intressant att bena ut detta ordentligt.  <hmm>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ebon

  • ebon har en pool, och numera även ett spabad
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: blekinge sverige
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolägare 10:e året
    • Visa profil
SV: ska bygga pool nästa år
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2006, 19:54:16:16 »
Har kollat sidan igen, det kan ju vara som du tror Fia. Blir ju dyrt isåfall. :(Tänkte ringa dom imorgon och kolla vad som gäller. ;)

Utloggad Ebon

  • ebon har en pool, och numera även ett spabad
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: blekinge sverige
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolägare 10:e året
    • Visa profil
SV: ska bygga pool nästa år
« Svar #8 skrivet: juli 19, 2006, 10:30:43:43 »
Har varit i kontakt med försäljaren. Lite oklart vad som ingår, han skulle sätta ihop ett paket och höra av sig. Är inte så snabb i svängarna precis. Någon som har handlat av honom?  <hmm>www.poolbutikenilund.se

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag