Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byta liner själv och rikta formen  (läst 21841 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard B

Byta liner själv och rikta formen
« skrivet: maj 08, 2011, 21:58:05:05 »
Hejsan

Jag är ny här på forumet och jag behöver lite tips och råd. Jag har en 8x4 m pool med en form från 80-talet och nu är det dags att byta liner. Tyvärr så behöver formen också ses över då jag som grön pool-ägare hade ur för mycket vatten inför vintern så formen sedan fick inbuktningar av tjälen. Ena hörnet har även fått en sättning och man ser tydligt på poolkantsbrädorna att den har sjunkit i det hörnet.
Jag har fått offert från två ställen varav det ena är folkpool och notan skulle gå på ca 50 000 kr.
Jag har tyvärr inte råd med detta så jag undrar om det är svårt att byta liner själv och eventuellt renovera formen?
Jag tar väldigt gärna emot så många tips, förslag och beskrivningar som möjligt. Har ni tips på leverantörer och montörer som är billigare än de offerter jag har fått så lyssnar jag gärna.

Tack på förhand!

Mvh
Rickard

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2011, 23:18:43:43 »
Hej och välkommen till forumet!

Du får gärna beskriva lite mer noga vad det är för slags pool du har. Men i och med att du kontaktade Folkpool, kanske det är fråga om en "Classic" Folkpool med stomme i trä eller motsvarande? I så fall skulle jag själv göra på följande sätt när det gäller "inbuktningarna":
1. Fyll poolen med vatten maximalt.
2. Gräv upp närmast längs med sidorna som har sättningar inåt. Det bör räcka med att gräva ca 60 cm ned i marken för att märka resultat.
3. Kolla att poolstommen ser ok ut på utsidan där du grävt ut. Fyll i så fall igen där du grävt ut, när sättningarna tryckts tillbaka av vattentrycket från insidan.
4. Montera rejäla reglar tvärs över hela långsidorna på poolen som klarar att stå emot marktrycket.
5. Töm poolen och byt liner. Kolla samtidigt att plywoodskivorna ser ok ut och byt där så inte är fallet och ev. övrigt virke som du konstaterat vara dåligt från utsidan.

Sättningen i hörnet är jag lite mer osäker på hur det ska åtgärdas. Om det är så att hörnet av poolen har sjunkit ned i marken, som det verkar av din beskrivning, är det förmodligen ett större problem som jag inte vet hur man i så fall ska åtgärda.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Rickard B

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2011, 07:59:58:58 »
Hej Ingvar

Tack för ditt svar! Jag vet inte riktigt vadet är för pool mer än att den är från tidigt 80-tal och är av trä.
Ja, jag misstänkte nästan att man skulle utnyttja vattentrycket för att rikta formen och gräva ur. Bör man vara försiktig med grävning runt formen?
Ja, den där sättningen jag har fått känns lite oroväckande hur det kan ha skett. Kan det bero på en läcka?
Är det svårt att byta liner själv? Kan man hitta en bra gör det själv guide någonstans eller finns det någon vänlig själ som kan beskriva steg för steg hur man gör?  <help>  :)

Tack!

Utloggad Ingvar

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2011, 14:17:05:05 »
När du gräver runt formen, så bör du vara observant på att trät kan vara i dåligt skick där du gräver. Det är nog t.o.m. ganska vanligt för en pool som legat i marken i ca 30 år. I så fall kan det vara riskabelt att gräva ur och använda vattentrycket till att rikta om poolen. Om du märker att stommen är dålig, så bör du tömma och sedan byta ut skadat trä. När du tar bort linern kanske du också ser bättre av den sättning som uppstått, och kan åtgärda den samtidigt.

Linerbyte finns beskrivet i flera trådar på detta forum, så det är bara att söka runt lite.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Rickard B

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2011, 17:46:53:53 »
Tror du att det kan vara bättre att tömma ur allt vatten och ta bort linern först för att inspektera virket hur det ser ut?

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2011, 20:30:08:08 »
Hej om du tömmer så sätt förstärkningar rakt över!
Du måste nog ta bort liner för att kunna se det.
Men om du nu skall byta ut och märker att det är dåligt kolla
då även hur dränering runt pool är utförd kanske behöver göras
om skall vara makadam närmast poolsarg sen fiberduk. Tänk även
på att du skall ha tryckat för mark inte den vanliga på cheapy typ.
Roland!
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Rickard B

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2011, 11:43:15:15 »
Menar du förstärkningar som reglar från poolvägg till poolvägg och sedan tömma ur resterande vatten som är kvar? Finns det någon risk med att gräva upp runt poolen? Jag är lite fundersam hur jag ska kunna fixa till sättningen som jag har fått i ena hörnet. Den har fått in och utlopp att vinklas uppåt så jag är lite orolig att rören som går till pumpen ska ta stryk. Någon som har ett förslag?

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #7 skrivet: maj 10, 2011, 18:06:22:22 »
Om du skall kunna inspektera ramen får du gräva en del på utsidan, gör du det
innan du tömmer så tar du bort trycket emot pool, är det
inte gjort så som jag beskrev ovan så bör du gräva rent
runt hela poolen o utföra det rätt.

Tömmer du pool på vatten innan så sätt reglar tvärsöver fastskruvat
i poolram ev sarg om den är fast i ramen så inte sidor trycks in!!

Om det är fel gjort, dränering alltså så är det nog risk att ramen
är i ett dåligt skick, kan jú vara ett varningstecken
m sättningen. Gräv rent först vid rör så de inte går sönder.
Roland
Ps, gärna ngn bild på det också.ds
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad robert123

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #8 skrivet: maj 10, 2011, 18:15:03:03 »
Hej.

Jag har gjort ett antal renoveringar som dessa och det som är viktigt är det som nämnts. staga upp långsidorna ordentligt innan du gräver och skall du använda en minigrävare så ta den minsta som finns(600kg).Vad gäller hörnorna så skulle jag använda mig av byggband som finns som det är små hål i. Skulle vara intressant och se om du hadde några bilder.
maila om du har några frågor hur du skall skall bygga ett bra stag för långsidorna.

//Robert

Utloggad Rickard B

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2011, 19:47:53:53 »
Nu har jag grävt upp nästan ända ner till botten på den ena kortsidan där sättningen var och där var skivorna i mycket dåligt skick. Nu hade jag inte fyllt på poolen med vatten utan vatten nivån slutar strax under in och utlopp. Det räckte dock för att trycka tillbaka den utbuktning som hade blivit där och formen höll. Sen har jag grävt nästan halva djupet på den långsida där en utbuktning är från hälften av poolen till den kortsida jag grävt upp. Jag tänkte gräva ner en liten bit till och se om formen kund gå tillbaka även där. Tilläggas ska att reglarna på formen endast var fuktiga men annars i gott skick. Jag har haft Folkpool här och tittat och ska få en offert. Jag ska göra så mycket jobb jag kan själv så inte kostnaderna skjuter i höjden.
Tror ni att man släpper tillräckligt på trycket från marken mot ramen om man gräver halva djupet på poolen?
Skicket på trät på de motsatta sidorna är mycket bättre.
Jag ska ta lite bilder så lägger jag upp här.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan