Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltklorinator låg salthalt  (läst 1115 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pooldude2021

Saltklorinator låg salthalt
« skrivet: januari 08, 2021, 16:44:14:14 »
Försöker läsa på om saltklorinatorer för att precis som alla andra göra ett klokt köp  <hmm>

Jag vill ha en saltklorinator som klarar att jobba med så låg salthalt som möjligt då jag tänker att det bör slita mindre på all utrustning <dontkn>

Någon som har något tips eller kanske rentav själv gjort någon jämförelse? Är det någon mer funktion man kan önska av en saltklorinator utan att titta på de i allra dyraste segmentet?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator låg salthalt
« Svar #1 skrivet: januari 08, 2021, 18:37:12:12 »
Hej,

Om du inte har en massa metall i poolen behöver du inte tänka på salthalten.
Vidare kräver alla klorinatorer en lägsta halt av salt. Jag kör fortfarande manuellt med kemikalier. På hösten har jag nog högre salthalt än de som använder klorinator.

Likaså de som kör med flytande klor.


De som kan vara problem med klorinator är styrningen eller regleringen. Antingen med tid och effekt eller helautomatisk styrning.

Men du är helt rätt i din tanke med klorinator. Vattnet är mer "stabilt" vilket betyder att samma kemikalier jobbar, förbrukas och återbildas. Vi som ständigt tillför kemikalier förändrar vattnet lite varje gång.

Med klorinator blir vattnet lättare att tolka med mätningar.

Roger




Utloggad Pooldude2021

SV: Saltklorinator låg salthalt
« Svar #2 skrivet: januari 08, 2021, 21:42:10:10 »
Jag kör fortfarande manuellt med kemikalier. På hösten har jag nog högre salthalt än de som använder klorinator.

Är det en felskrivning eller tillsätter du både klor och salt men använder ingen saltklorinator?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator låg salthalt
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2021, 21:57:13:13 »
Hej,

Tillsätter inget salt för jag kör inte med klorinator.
Kör manuellt med kalciumhypoklorit.  Tyvärr kommer detta att öka min koncentration av salt över tid. Vilket kan bli högre än det du frågar om. Samma sak gäller för de som kör flytande klor.

Så denna del är inget att vara orolig för.

Saltkoncentrationen ökar när vi tillsätter mer kemikalier. Har du klorinator är saltkoncentrationen relativt konstant.

Detta är en fördel med klorinator. Blir lättare att förstå och tolka mätvärden.

Roger





Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan