CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Aktivt syre - svårmätt  (läst 987 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henlin431

Aktivt syre - svårmätt
« skrivet: december 19, 2020, 21:41:05:05 »
Hej!

Har sökt runt rätt rejält efter information kring aktivt syre. De flesta tillverkare rekommenderar mätning efter 10 minuter, efter en timme, eller till och med efter 2 timmar och att då halten skulle ligga på mellan 5-8 ppm. Verkar helt omöjligt då jag får ett väldigt litet utslag endast om jag överdoserar.

Har tömt forum i sverige och i us utan resultat. Här på forumet lyckades jag se en äldre tråd där någon lyckats komma upp i 19 ppm.

Häller alla i exakt det som står på förpackningen utan att mäta halten syre och nöjer sig med det? Det ger ju knappast någon verkan om halten inte kommer upp i rekommenderad nivå.

Jag lade i 3 tabletter från poolklubben i dispensern. Mätte direkt efter att de lösts upp. Får ev. ett litet litet utslag på stickan (svårtolkat), men inte över 1 ppm. Hällde därefter i 35 gram aktivt syre från Folkpool (granulat). Såg inget utslag alls.

Har 1500 liter vatten, 38 grader, pH 7,43 mätt med en kalibrerad pH-mätare. Alka lite högt vid 140. Chockklorerade för en vecka sen vid uppstart. Har algmedel i enligt instruktion/dosering och detta kompletterades med igår.

Får oavsett inga (eller bara extremt låga) värden med teststickorna.

Testade att dra av lite pulver från en syretablett i ett glas med poolvatten. Såg direkt att mätstickorna fungerar.

Givetvis kan jag fortsätta ösa i aktivt syre men det känns olämpligt om jag hamnar långt över rekommenderad dosering.

Tacksam för tips!  <help>

Poolgiganten

Utloggad henlin431

SV: Aktivt syre - svårmätt
« Svar #1 skrivet: december 20, 2020, 21:42:12:12 »
Svarar mig själv.

Det behövs helt enkelt mer än vad förpackningen rekommenderar.

Utloggad Telekiter

SV: Aktivt syre - svårmätt
« Svar #2 skrivet: december 21, 2020, 09:46:45:45 »
Jag har (som jag skrev i en annan tråd) tidigare använt Bromtabletter. Jag körde med kombinationen Bromtabletter - Aktivt syre (pulverform) - Alka+. Jag kom fram till ett sätt att använda dessa som funkade riktigt bra. Du kan söka på mina inlägg så kanske de kan ge nått användbart för dig :)

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag