VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinterstängning - Låg klornivå  (läst 4086 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeeWee

Vinterstängning - Låg klornivå
« skrivet: oktober 19, 2020, 16:07:05:05 »
Första året med pool och lite funderingar kring stängning.

Vattnet är äntligen under 10grader men saltklorinatorn har varit avstängd länge och klornivån (fritt) är i det närmaste 0 (0,07 uppmätt med Poollab 1.0,  0,08 totalt). Ph är 7,56. Vattnet är rent och klart. Men det står i instruktionen att man ska ha en del klor, 1-3ppm, i vattnet vid stängning. Behöver jag göra något åt den låga klornivån och vad i så fall?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2020, 16:23:26:26 »
Folkpool har det som de kallar för Aktionchock, men valfri tillverkare av kalciumhypoklorit går bra. Kör med det innan du vinterstänger, annars är det stor risk att det är en grön pool du öppnar i vår.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2020, 17:34:33:33 »
Hej,

För att komma upp i 2,8 ppm FC med kalciumhypoklorit behövs 40g/10000 liter.
22kr/40000liter

Följ inte produktbeskrivningen. Det ger en verklig chock på 14 ppm FC.


Lös gärna upp det i vatten innan tillsättning.

Det går att använda klorin för detta. Blir tyvärr lite dyrare till en pool (80kr/40000liter).

MVH
Roger
« Senast ändrad: oktober 19, 2020, 21:07:46:46 av Roger. »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2020, 20:58:15:15 »
Hej,

Det som är bra är att du kommit ner till 10 grader.

Fritt klor är då mycket stabilt och sönderfaller mycket långsamt.
Vilket betyder att din desinfektion med klor kommer att vara kvar mycket länge vid lägre temperaturer.

Roger

Utloggad PeeWee

SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #4 skrivet: oktober 20, 2020, 08:42:03:03 »
Tackar så jättemycket för svaren! Inser att det är helt meningslöst att åka och prata med Folkpool här i stan, de som jobbar där har verkligen ingen koll alls  <dontkn>

Jag har folkpools aktionchock hemma så för att ta mig från 0 till 2-3ppm FC i min pool som idag har bra precis 40000l i sig så har jag i 140-160gr aktionchock. Om jag hade haft i det som folkpool skriver dvs nära 800gr, vad händer då egentligen vid dessa förutsättningar framöver om FC sönderfaller mycket långsamt?

Hej,

För att komma upp i 2,8 ppm FC med kalciumhypoklorit behövs 40g/10000 liter.
22kr/40000liter

Följ inte produktbeskrivningen. Det ger en verklig chock på 14 ppm FC.


Lös gärna upp det i vatten innan tillsättning.

Det går att använda klorin för detta. Blir tyvärr lite dyrare till en pool (80kr/40000liter).

MVH
Roger
« Senast ändrad: oktober 20, 2020, 09:12:13:13 av PeeWee »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #5 skrivet: oktober 20, 2020, 18:23:57:57 »
Själv hade jag turen att handla i en butik/Folkpool där personen hade mer än 30 års erfarenhet.

Produkten aktionchock ger doseringen 14 ppm FC. Tanken med denna produkt är att chocka sitt vatten. Alla motsvarande produkten ligger i denna storlek.

Men det är samma kalciumhypoklorit som i deras dagsklor. Alla kalciumhypokloritprodukter innehåller samma mängd klor 65-70% Anledningen till det har med beslut av EU och USA att göra.

Om aktionchock används för vanlig klorering kan det vara bra att hålla koll på doseringen som jag skrev tidigare. 

Chockar sitt vatten gör man av två orsaker. Döda mikroorganismer eller för att driva bort bundet klor.

Är vattnet rent och inte luktar kanske man inte ska chocka sitt vatten. Det är ju inget problem med vattnet.

Är det fel på vattnet och kanske klorförbrukningen är hög. Då har man mikroorganismer och bör ligga på en högklorhalt tills mikroorganismerna är borta.

Har man bundet klor. Tex. 0,5ppm. Då kan man ”chocka” sitt vatten med kalciumhypoklorit.
Mängden klor som ska tillsättas är då 10*0,5=5 ppm FC. Alltså det räcker att höja klorhalten till 5 ppm.

Har man CYA måste även hänsyn tas till det.

Så vad kan hända vid det som brukar kallas superchock (10-15ppm FC). Vilket är mycket hög klorhalt.

Har kloret något att reagera med så förbrukas kloret. Om vattnet är rent och kallt kommer klorhalten vara hög under en längre tid.

Kloret skulle kunna bleka poolen, Vidare ökar pH rejält vid denna typ av chock. Det skulle också kunna påverka poolen.

Dessa superchock används för att lösa alla problem med en åtgärd.

Enligt mig och många i världen chockas det alldeles för mycket i våra vatten. Så varför chocka sitt vatten om det inte behövs?

Det var bra att du skrev 2-3 ppm klor. I kallt och rent vatten räcker denna mängd. När temperaturen i vattnet sjunker ytterligare så avtar risken för att mikroorganismer ska öka.

Lägger ut klippet om chock igen.
https://www.troublefreepool.com/threads/shocking-salt-water-pools.190194/

Slutade själv med dessa ”chockningar” för 5 år sedans.

Anledningen till många instruktioner och produkter har att göra med att de flesta vill ha en enkel lösning på sitt vatten. Helst en tablett i veckan.
En app i telefonen ska meddela om något är fel. Då tillsätter man en tablett till.


Roger
« Senast ändrad: oktober 20, 2020, 20:09:30:30 av Roger. »

Utloggad MathiasS

SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #6 skrivet: oktober 29, 2020, 16:58:33:33 »
Jag läser detta som att jag borde dosera lite mindre chockklor vid vinterstängning än vad jag gör?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #7 skrivet: oktober 30, 2020, 09:01:45:45 »
Jag brukar bara lägga ned lite extra klor "på känsla" (Typ ett par extra puckar) så jag får minst 5 ppm när jag stoppar cirkulationen.
Det brukar fungera bra.
HAr provat bara stänga med "normala" nivåer och klart vatten, men då blev det grönt på våren, så lite nivå behövs det nog även om vattnet ser klart ut på hösten när man stänger.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #8 skrivet: november 01, 2020, 18:38:20:20 »
Beror ju lite på.

CYA-baserat klor eller inte?

Har man inte CYA är 5 ppm mycket. Har man CYA kan 5 ppm vara mycket lite.

7,5-%-metoden ger en närmare sanning om FC?

Roger

Utloggad MathiasS

SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #9 skrivet: november 01, 2020, 21:01:24:24 »
Ingen cya för mig, hur borde chockkloret (granulat) doseras vid vinterstängning till 40kubik?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #10 skrivet: november 01, 2020, 21:16:56:56 »
Det är detta som företagen ska svara på?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #11 skrivet: november 01, 2020, 22:07:57:57 »
Hej,

Funderar. Du har haft pool en längre tid. Hur är skillnaden på färgen under och över vattenytan?



Utloggad MathiasS

SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #12 skrivet: november 02, 2020, 07:40:32:32 »
På linern antar jag att du menar. Jag har ju bytt liner i år så jag tänker till lite extra på vad jag gör nu. Den gamla linern hade stor färgskillnad - från nyskick ovan vattnet till väldigt blek under, speciellt där solen ligger på.... Detta har dock triggats av ett tillfälle med gravt felaktiga kemivärden när automatiken mätte fel pga för lågt flöde. Innan denna incident var linern lika under och över vattenytan. Efter började färgen sakta lossna.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #13 skrivet: november 03, 2020, 20:49:29:29 »
Hej MathiasS,

Var det för hög klorhalt eller för lågt pH?

För hög klorhalt kan bleka poolen. Det är därför jag tycker det är dumt att chocka sitt vatten om det inte behövs. Inget förbrukar kloret och vid lägre temperaturer är det stabilt länge. Vilket kan påskynda blekning.

Roger


Utloggad MathiasS

SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #14 skrivet: november 03, 2020, 21:06:52:52 »
Jag minns tyvärr inte detaljerna längre, men det var PH som var väldigt fel. Jag tror att det förstörde ytskiktet på linern. Klor var nog också lite högre men inte helt tokigt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #15 skrivet: november 03, 2020, 21:12:09:09 »
Hej,

Lite högre klorhalt och lägre pH?
Kan vara av intresse för att förstå vad som påverkar en liner?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #16 skrivet: november 03, 2020, 21:27:54:54 »
När du tillsätter din natriumhypoklorit (klorin) så bildar det hypokloritsyra.

Som fritt klor räknas hypoklorit och hypokloritsyra. Båda är desinfektionsmedel och blekmedel. Eller som jag säger oxidationsmedel.

Det som styr förhållande mellan dessa två är pH. Vid ca. pH=7.4 är det lika mycket av dessa två. Lägre pH ger mer hypokloritsyra och högre mer hypoklorit.

Hypokloritsyra är nästan dubbelt så bra som oxidationsmedel. Vilket betyder att lägre pH ger större blekning.


Anledningen till pH och klor har att göra med att hypokloritsyra är ca. 100ggr bättre som desinfektionsmedel än hypoklorit.

Roger



Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #17 skrivet: november 03, 2020, 22:02:29:29 »
Hej MathiasS,

Måste lägga till en till fråga som handlar om din förändring av din tidigare liner.

Har du som tillägg använt kalciumhypoklorit eller höj kalk?

Roger



Utloggad MathiasS

SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #18 skrivet: november 04, 2020, 10:29:19:19 »
Hej, det är flera år sedan denna incident inträffade, minns inte längre nivåerna. Linern blev sedan gradvis sämre under flera år.

Tillsätter inte något annat än natriumhypoklorit och saltsyra. Kommunalt vatten.

Vår och höst använder jag granulat för att chocka. Funderingen är nu om man borde minska doseringen vid vinterstängning. 42kubik vatten.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #19 skrivet: november 04, 2020, 14:29:24:24 »
Hej Mathias,

Din produkts doseringar ger en klorhalt på 4,2-5,6 ppm, enligt denna ”startchock”.
Som uppstartschock är detta inte extremt. Kan vara rimligt vid uppstart med nytt vatten.

Tydligen verkar det skilja mellan olika märken och doseringar? Det borde finnas en gemensam standard.

När man stänger av inför vintern har du troligtvis rent vatten. Vidare kallt vatten. Ditt tillsatta klor har inget att reagera med och sönderfallet av ditt fria klor går långsamt pga. temperaturen.

Hade önskat att det fanns en gemensam standard för vinterstängning och desinfektion.
De flesta desinfektionsmedlen till pool och spa är oxidationsmedel. Oavsett vilken klorprodukt som används bildas samma klor som blekmedlet klorin gör.

Högre halt ger mer blekning.
Det är här jag tycker att man inte ska ha högre halt än vad som behövs.

I din pool ger varje 60g av kalciumhypokloriten 1 ppm FC. 120g ger 2 ppm osv.
Är vattnet kallt så gör kylan jobbet med att förhindra att mikroorganismer förökar sig. Om de finns i vattnet försvinner dessa vid uppstart.

Blir vintern varm så behöver man kanske tillsätta klor vid jämna mellanrum.
Jag skulle göra som Peewee. Avsluta under 10 grader och 3 ppm FC (Detta enbart om man inte har CYA).

Köp en dunk klorin från ÖoB på 5liter/69kr. Detta om du behöver tillsätta mer klor pga. att vattnets temperatur stiger.

I din pool borde 1,5 liter ge en höjning av FC på 1 ppm.

Tycker det är bra att du avslutar med kalciumhypoklorit. Kan vara så att en liner behöver kalciumjoner?

Roger

Utloggad MathiasS

SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #20 skrivet: november 04, 2020, 18:23:02:02 »
Ok, jag tror jag testar med ungefär halva doseringen mot normalt då. Lite drygt kanske 150-200gram. Oavsett vad jag gör så kommer jag få lite grönt vatten till våren, då det blir så attans varmt under taket, långt innan jag är redo att starta poolen, men eftersom detta är så enkelt att bli av med så stör det mig inte så mycket. Tror inte detta blir speciellt mycket värre av att ha lite mindre klor i nu på hösten.

skulle jag behöva (och faktiskt orka göra det) stötta på våren så har jag jag ju flytande kloret kvar.

Vad gäller linern och hur den interagerar med kemikalierna så är jag helt blank. Skulle vara intressant att förstå mer om detta.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #21 skrivet: november 04, 2020, 18:41:36:36 »
Kemikalier kan påverka material. Har tyvärr ingen liner. Lite därför jag ställde lite frågor till dig.

Men jag tror du indirekt gav svar på dessa.

Vidare nu när du tar lite mindre av kloret vid avstängning kanske vi är på rätt väg? Minska blekningen?

Sen angående liner och kalciumjoner tror jag mer och mer på detta. Som stabilseringsmedel till PVC tillsätts ofta kalcium/zink. Förhindrar att PVC bryts ner.

Därför kan det vara en fördel med kalciumjoner i vattnet i en linerpool.

Roger




Utloggad MathiasS

SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #22 skrivet: november 04, 2020, 18:45:24:24 »
Om jag ska säga något mer om den gamla linern så var det möjligen att den inte var hårdare under vattnet än över, dvs mjukmedlet verkar inte ha reagerat annorlunda under vattnet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vinterstängning - Låg klornivå
« Svar #23 skrivet: november 04, 2020, 19:07:59:59 »
Idag finns olika mjukgörare och jag tror att de som tillsätts till en liner är ofarliga nu för tideni.
Men mjukgörare och kalcium/zink fyller olika funktioner i en liner. De senare förhindrar nedbrytningen av PVC.

Ex.

Har du mycket låg halt av kalcium i ditt poolvatten och hög temperatur i vattnet kan kalcium att läcka ut till vattnet och skapa ett hålrum som vattnet kan fylla. Vilket gör att linern kan svälla.

Vidare hur mycket bleks en pool av för hög klorhalt?

Det är bland annat om sådant här man vill ha tydliga råd och riktlinjer.


Roger


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan