VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sur lukt och cya?  (läst 2815 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perke

SV: Sur lukt och cya?
« Svar #10 skrivet: januari 16, 2020, 21:38:06:06 »
Du behöver inte tvätta filtren så ofta!

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Sur lukt och cya?
« Svar #11 skrivet: januari 17, 2020, 09:03:30:30 »
På någon burk Aktivt Syre har jag läst rekommendationen att addera Aktivt syre minst 2 timmar innan bad eller EFTER bad. Jag vet inte anledningen till detta  <dontkn> men antar att det aktiva syret är hyggligt aggressivt när det tillsätts i vattnet, och en stund efter, vilket "kan" ge besvär på nått sätt för badaren. Har man tillsatt det i vattnet typ 2 tim innan bad så kanske det liksom hunnit lugnat ner sig innan man kryper ner. Jag tror dock inte detta är anledningen till illa lukt. Jag tillsätter alltid Aktivt Syre (pulverform) EFTER badet är avklarat då behöver jag inte fundera över detta öht. Att det skulle ha någon betydelse för desinfektionen av vattnet om man adderar före eller efter bad har jag väldigt svårt tänka mig. Det aktiva syre som jag använder är "Spachock" som jag köper hos Folkpool.

/Urban.

poolgrejarn

  • Gäst
poolgrejarn
SV: Sur lukt och cya?
« Svar #12 skrivet: december 19, 2020, 21:24:41:41 »
Hej!

@Urban, hur mycket syre tillsätter du och hur ser dina mätningar ut? Jag kör också Folkpools aktiva syre men får i stort sett inga värden.

Jag kan få ett litet utslag på stickan om jag kör kring 3 aktivt syre-puckar efter bad. Precis efter de lösts upp. Har en badtunna på 1500 liter, filtrering och pump.

Om jag dubblar dosen kanske jag får högre värden men det känns nästan löjligt mycket. Ikväll började jag med 3 puckar. Därefter 35 gram syre från Folkpools granulat. Funderar på om syret förbrukas av poolens orenheter. Om det är därför jag inte hinner mäta det.

Tacksam för tips om du har samt hur du doserar och mäter. Jag kör mätstickor för syre från Swim and fun

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan