CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ORP Milivolt i PPM?  (läst 9376 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad salle40

ORP Milivolt i PPM?
« skrivet: juni 29, 2019, 22:34:36:36 »
Nån som kan förklara vad är det för skilnad mellan ppm och mV när man mäter klor. Har köpt automatisk dosering där man ställer in vilket nivå av klor ska det vara i poolen i mV förinställd på 650 mV. Hur mycjet motsvarar det i ppm? Har en Scuba 2 och den mäter kloret i ppm och då jag saknar kalibreringsvätska för Orp mV så vill jag dubbelkolla att nivåerna sv klor i poolen motsvarar nivåerna i Orp mV som enehen är inställd på.
Finns det nån enkel tabel som visar klor i mV och motsvarighet i ppm.
Tack

Poolgiganten

Utloggad largab

SV: ORP Milivolt i PPM?
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2019, 08:21:14:14 »
Hej,
Det är inte så enkelt. Googla efter "sbcontrol orpuse.pdf". I den pdfen så finns nyttig info.
Men man brukar ha i önskad ppm i poolen och använda det som börvärde på morgonen då ingen använt poolen på länge. Då kan man anse att vattnet är rent. Titta på hur man kalibrerar minimasters fr pahlen på sådant sätt.


Utloggad MathiasS

SV: ORP Milivolt i PPM?
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2019, 09:19:38:38 »
Det korta svaret på frågan är att klorhalt mäts i ppm, inte i Volt. Det finns ingen exakt korrelation mellan dessa som alltid är sann. Det du mäter i mV är vattnets oxidationspotential (ORP) och det är ett mått på förmågan att bryta ner biomaterial i vattnet.

Largab's länk visar tydligt komplexiteten i översättningen mellan dessa.

Din utrustning mäter ORP i mV för sedan baserat på detta dosera klor för att upprätthålla en viss oxidationspotential. Vad det resulterar i för klorhalt i varje ögonblick kommer variera (se pdfen).

Vad är det för reglerutrustning du har?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad salle40

SV: ORP Milivolt i PPM?
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2019, 09:48:42:42 »
Har en Eurodos Compact
https://www.rubinpool.se/produkter/kemikalier/vattenrening/eurodos-compact.
Nu på morgonen är vattnet lite lätt mjölkigt i poolen
Och scuba 2 visar:
Fritt klor 1.5
Totalt klor 1.8
Ph 7.3
Ganske dags för chockklorering?
Mvh

Utloggad TommyC

SV: ORP Milivolt i PPM?
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2019, 11:28:03:03 »
Om automatiken har hållit halten fritt klor på 1.5 ppm så borde det inte finnas något behov av chockklorering. Jag chockklorerar bara vid starten när poolen är nyfylld (tömmer alltid inför vintern). Därefter lägger jag i en 200 grams puck var 7-10:e dag. Har aldrig haft problem med vattnet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: ORP Milivolt i PPM?
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2019, 21:47:23:23 »
Om du behövde chocka skulle du se att bundet klor (1.8-1.5=0.3ppm) skulle vara en mycket större del av totalt klor. Gissar att det mjölkiga kommer av något annat.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad salle40

SV: ORP Milivolt i PPM?
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2019, 21:56:42:42 »
la i 200 gram snabbklor tidigare idag och vattnet är kristallklart nu. vet ej vad det mjölkiga berodde på, detta uppstod direkt efter att jag övergick till flytande klor. alla andra värde ser bra ut förutom alka som är ca 50.
« Senast ändrad: juli 01, 2019, 07:28:36:36 av salle40 »

Utloggad Erica

SV: ORP Milivolt i PPM?
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2019, 00:16:56:56 »
Vi har ett äldre automatiksystem som mäter Redox (=Orp) och doserar klor efter detta. Men systemet ger bara en visarindikering, inte några absolutvärden på Redox. Visaren skall stå inom ett visst område, en liten cirkel på mätaren. När vi körde igång systemet så klorerade vi upp manuellt, mätte med tabletter och färgskala och när vi hade fått rätt klornivå så skruvade vi på en liten trimpotentiometer på automatiken tills nålen visade på rätt ställe. Sedan dess har det rullat på, vi bara kontrollmäter med tabletter någon gång då och då. Så vi får inte några värden på Orp, men vi ser om det blir för lågt (=mer klor behövs) och ser att automatiken då går in och gör sitt jobb.

Utloggad salle40

SV: ORP Milivolt i PPM?
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2019, 07:29:54:54 »
Vi har ett äldre automatiksystem som mäter Redox (=Orp) och doserar klor efter detta. Men systemet ger bara en visarindikering, inte några absolutvärden på Redox. Visaren skall stå inom ett visst område, en liten cirkel på mätaren. När vi körde igång systemet så klorerade vi upp manuellt, mätte med tabletter och färgskala och när vi hade fått rätt klornivå så skruvade vi på en liten trimpotentiometer på automatiken tills nålen visade på rätt ställe. Sedan dess har det rullat på, vi bara kontrollmäter med tabletter någon gång då och då. Så vi får inte några värden på Orp, men vi ser om det blir för lågt (=mer klor behövs) och ser att automatiken då går in och gör sitt jobb.

Vad har ni för ppm värde i poolen när ni mäter med tabletter?

Utloggad Erica

SV: ORP Milivolt i PPM?
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2019, 18:41:38:38 »
Vi ligger mellan 0.5 och 1.0 ppm. Vår pool är inomhus och mer klor än så behövs inte för att hålla den fräsch.

Bjorlina

  • Gäst
Bjorlina
SV: ORP Milivolt i PPM?
« Svar #10 skrivet: februari 27, 2021, 11:19:18:18 »
Hej,

Intressant tråd,
Jag har en Blueconnect som bl.a. möter ORP...
När jag tittar i Appen, kan jag se om det är lite eller för mycket klor i poolen? Vad jag förstår finns det ingen översättning på detta?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag