VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Thermojito

Sidor: [1] 2 3
1
Ovanmarkspooler / Olöst mysterium med vinterpluggar som hoppar ur inloppen
« skrivet: mars 26, 2022, 18:47:51:51  »
Någon annan som haft vinterpluggar som hoppar ur inloppen som på bilden?

Vad beror det på och hur undviker man detta?

Har funkat bra i 6 år men i år har BÅDA pluggarna hoppat ur, som tur var verkar inte isen som därmed sjönk lyckats ta sönder något i poolen DENNA gången men det är inget som jag vill ska upprepas nästa år.

- Blir gummit hårt med tiden?
- Drog jag åt för lite med mina stelfrusna händer i Novembervattnet?
- Kan det på något sätt ha uppkommit ett tryck från pump/filtersidan som detta år var helt öppet både på in- och utlopp i maskinrummet inomhus? Räcker tryckpulsen genom slangen av en dörr som stängs mot ett tätt maskinrum upprepade gånger?? Känns inte troligt.

De ca 6 kubikmeter vatten som rann ut i maskinrummet hamnade som tur var direkt i katastrofavloppet och jag märkte det inte ens innan det eventuella vattnet på golvet torkat upp så det blev ingen katastrof på den sidan men som sagt is som sjunker i poolen känns INTE säkert….

2
Vatten och kemi / Hur man undviker läckande slangar till kemidoserare?!??
« skrivet: mars 20, 2022, 20:02:00:00  »
Nu har även jag fått problem med läckande slangar till poolkemidoseraren.  >:(  <antman>

En 6år gammal minimaster i mitt fall där syraslangen börjat läcka men har läst om andra på forumet som också haft problem även med natriumhypoklorit-slangen till ”klordoseraren” som inte verkar hålla i evigheter och kan skapa mindre katastrofer…

När jag skulle köpa en ny slang till både syran och natriumhypokloriten studsade jag på priset för poolaffärens ”vanliga” PVC-slang med medföljande vikt (som i mitt fall fortfarande gör sitt jobb och inte behöver bytas). Jag funderade även på om det fanns bättre slangar som skulle kunna hålla längre än 6år, vilket skulle kunna förlänga utbytesintervallet från vart tredje år till något längre. (Dessa tre år är mitt egen rekommendation baserat på att min slang alltså gick sönder efter 6år…)

En snabb googling gav vid handen att just PVC-slangar, som alltså verkar vara standard för vissa kemidoserare, inte är ett jättebra val för varken saltsyra eller natriumhypoklorit. Bättre slangmaterial för dessa kemikalier vid rumstemperatur var PTFE, UPE och PEX samt ett antal mer ovanliga material som ofta var helt ogenomskinliga vad jag förstod.

Mätte upp minimasterns peristaltpumpsanslutningar och en slang med innerdiameter mellan 4,5 och 5,5mm passar på den koniska anslutningen vars mot-trycksmutter kräver <6,1mm ytterdiameter på slangen.

Har därför nu beställt PFTE-slang med innerdiameter 5mm och ytterdiameter 6mm hos detta företag: https://ptfetubeshop.com/sv/product/ptfe-slang-5-mm-x-6-mm-2/

-Är det någon som har erfarenheter eller andra bättre rekommendationer?

Blir denna Teflonslang för styv för att vara praktiskt användbar?

Missar man chansen att se luftbubblor eller annat som gör att man ser om doseringen fungerar när den kör pga att PTFE-slang är för ogenomskinlig jämfört med PVC?

Finns det bättre alternativ?

3
Teknik / Temperaturstyrd poolpump sparar pengar!
« skrivet: april 20, 2021, 20:48:35:35  »
Som många av oss upplevt:

* Om temperaturen är låg i poolen behöver man inte köra poolpumpen lika mkt. (Vid < 9-10 grader inte alls under hela vintern...)

* Om temperaturen är hög i poolen så behövs rejäl cirkulation för att det inte ska börja växa. (bara ngn dag utan cirkulation kan ge ärtsoppa vid 33-35 grader)

* JA, mängden solljus spelar också roll, men vi som har klarplast i pooltaket vet också att ovanstående ändå stämmer rätt väl trots att vi inte har heltäckande vinterplåtar som gör det mörkt i poolen...

* Med en frekvensriktare kan man sänka pumpens hastighet och strömförbrukning, REJÄLT.. Enligt uppgift är även verkningsgraden (antal liter per Watt-timme) betydligt bättre om man inte kör på max.

HUR ser nu den optimala kurvan ut gällande vattenomsättningshastighet relativt poolens temperatur?

Temperaturloggning har jag sedan länge, nyligen införskaffade jag även en styrbar frekvensriktare som driver poolpumpen.
Nu är steget kort att automatisera & realisera en överföringsfunktion som automatiskt kör pumpen på minimal hastighet och antal timmar per dygn för att ha rimligt liten marginal till algtillväxt eller dåligt vatten av andra anledningar. Har 18 olika pumphastigheter att välja för var och en av dygnets alla timmar...självklart vill man dock gärna gå på lågfart eller inte alls under natten. Pumpen blir oerhört tyst när den går på 40% av hastigheten kan jag tillägga....

Vilken erfarenhet/input har NI till detta "modellbygge"?

Några datapunkter från min egen pool är att:

* Jag kan konstatera att vid ca 14 grader i poolen räcker lägsta hastigheten (12% av tidigare elförbrukning) om jag kör 11timmar/dag, åtminstone hittills. Hur stor marginal jag har vet jag inte (ännu).

* Vid maxhastighet (utan frekvensriktare) är full fart under 11h/dygn på gränsen till OK om det är 34-35 grader. Här blir vattnet lätt dåligt även under perioder där vi inte badar. Min hypotes är dock att huvudproblemet är att jag slår av pumpen och därmed den automatiska klordoseringen under 13h/dygn och då sjunker nog klorhalten ner till nära noll framåt morgontimmarna när pumpen + doseringen går igång igen. Att från och med nu ha möjlighet att köra jättelångsamt på natten hoppas jag ska göra skillnad.

* Har noterat att min MiniMaster inte påvisar tillräckligt vattenflöde om poolpumpen går långsammare än ca 2000 rpm. Vet dock inte ännu hur detta påverkar autodoseringen. (Slår den av eller riskerar den att reglera dåligt pga ökad "lag" i reglerloopen? Alternativt mår den dåligt av att jag vid den injusteringen på flödesratten får rejält mkt mer än tillräckligt flöde under perioder när pumpen går på max??)

* Effekt/varvtalskurvan mätte jag upp enligt nedan. "Put" är den uteffekt till pumpen som frekvensriktaren rapporterar, "Pin" är ineffekten mätt med en enkel/billig effektmätare som inte verkar ge rätt mätvärde när strömmen "är switchad". Ingen precisionsmätning alltså men ger en bra bild av ungefärlig inverkan på effekten. Men verkningsgraden i frekvensriktaren ska man nog inte dra några slutsatser om....





4
Uppvärmning / Pooltemperaturen löper amok! Hur gör ni???
« skrivet: juni 27, 2020, 11:03:35:35  »
”I-landsproblem” - absolut. Men nu börjar jag på allvar bli bekymrad och undrar hur ni andra med samma problem tänker.

Temperaturen i poolen bara stiger och stiger, nu är den 35 grader och ökningstakten är fortfarande konstant. Min minimaster pumpar konstant i Natriumhypoklorit och säkerhetstimern på 90 minuter löser ut hela tiden vilket gör att jag antingen får springa och starta om den stup i kvarten eller se poolen börja bli grumlig pga för låg klorhalt.

En hel dunk (utspädd 50%) klor har gått åt på 14 dagar...inte billigt heller...Dunken har visserligen stått så hela vintern så kloret har alldeles säkert brutits ned en hel del men ändå. Har kollat med både stickor och tabletter att klorhalten är rimligt och brukar få ca 0,5ppm och regleringen brukar stanna på 1,0 när den i sällsynta fall lyckas pumpa upp tillräckligt.....

Poolen är en 8 x 3,5m thermopool med tak och bergvärmen som kan värma poolen har inte varit igång mer än en dag i April. Har kollat flera gånger...
Linern börjar dessutom kännas sträv så jag är även orolig för den på längre sikt. Att pumpen, och därmed minimastern, går på timer och bara är på dagtid gör inte problemet mindre...men jag har än så länge inte fått gul- eller grönfärgad pool iallafall.

Alternativ:

1. NJUT. Låt detta nöje kosta och sluta späda klordunkarna. Köp fler fräscha.
2. Täck pooltaket med en presenning för att stoppa temperatur-rusningen. Ser TRIST ut!
3. Dosera chockpulver varje kväll för att minska kostnaden något
4. Köp frekvensriktare för att låta minimastern jobba även på nätterna...
5. Skruva bort sidorna på taket under dagtid för att få korsdrag utan att få in för mkt UV-strålning som bryter ner kloret.

5
Teknik / Måste man ha ventil på sandfilteravloppet?
« skrivet: oktober 22, 2017, 20:39:27:27  »
På många/(alla?) kopplingsinstruktioner för poolmaskiner så finns det inritat en ventil på avloppet från sandfiltret.

-Vad är syftet med denna och vad är nackdelen om man inte har någon?

(Jag avser avloppsledningen från sex-lägesventilen ovanpå filtret genom vilken waste-vattnet går när man backspolar, inte vintertömningspluggen i botten av filtret.)

Dels kostar denna ventil både pengar och tid, dessutom ökar den risken för att köra pumpen mot stängd ventil vilket är lätt hänt och som flera på forumet berättat så händer det lätt att man spräcker sexlägesventilen eller andra grejer även om man snabbt slår av....

Jag tänker att man på vintern låter ventilen vara i något annat läge än Rinse eller Waste så att detta avlopp är blockerat och inga lukter kan komma ut eller nå sanden?

6
Vatten och kemi / Hur lågt kan ni få Minimastern att reglera klorhalten???
« skrivet: juni 19, 2017, 23:28:34:34  »
Ni som har (Pahlens) Minimaster med fritt-klor prob/justering (Ej redox-prob), -Hur lågt kan ni framgångsrikt hålla klornivån?

Jag lyckas inte få min installation att acceptera kalibrering under 1,1 i klornivå vilket inte känns rätt?

Vid 1,1 fritt klor, uppmätt med Pahlens Autocheck med DPD1-tablett,  är sensorvärdet 2 dioder av 7 vilket man ser genom att (kort) trycka på övre högra knappen. Vid denna nivå lyckas jag få kalibreringen att låsa till gröna centerdioden och maskineriet har bevisligen reglerat och hållit detta värde över flera dygn.

MEN, om jag slår av regleringen så att klorhalten sakta sjunker, tex till uppmätt 0,9 vilket motsvarar en av 7 dioder mha övre högra knappen, så tar inte kalibreringen????

Vid denna klornivå lyser den lägsta röda dioden till vänster hela tiden vad jag än gör... :-(
Kan tillägga att jag nyligen bytt till ny fritt-klor prob.

Klarar inte Minimastern att reglera lägre nivåer än 1,1????

7
Vatten och kemi / Suglans ett måste till Minimaster??
« skrivet: maj 02, 2017, 14:56:43:43  »
Står i slutskedet för att besluta vilket klor/pH-doseringssystem jag ska köpa och det står just nu mellan Zodiac Ph/Chlor expert och Pahlens minimaster.

Zodiac'en levereras med suglansar som har nivåavkänning som vad jag förstår stoppar dospumpen med larm direkt när kem-dunken tar slut, en finess som Minimastern verkar sakna?

-Vad händer när kemdunken tar slut med en Minimaster?

Snurrar dospumpen på i 90 minuter konstant då varje gång som den får matningspänning, dvs 90 min varje morgon då jag antar att man helst kopplar Minimastern på samma spänning som matar den stora sandfilterpumpen vilket i mitt fall är timerstyrd?

Någon som isåfall köpt suglansar från annat håll och kopplat ett torrkörningsskydd liknande det som Zodiac'en har?

8
Teknik / Risk med skimmerpåsar!
« skrivet: augusti 29, 2016, 20:35:43:43  »
Allt här i världen har för- och nackdelar, så även skimmerpåsar....

Har varit jättenöjd med skimmerpåsar hittills. Det är ju så tydligt hur mycket smuts som hindras från att nå teknikrummet. Pumpen mår säkert bättre och får längre livslängd av att slippa barr, löv och potentiellt även hårdare otrevligheter. Dessutom behöver jag bara backflusha sandfiltret 1-2ggr per år vilket sparar både tid och vatten.

MEN

Det gäller verkligen att tömma/rengöra eller byta skimmerpåsarna tillräckligt ofta....som ni ser på bilden sög pumpen sönder silkorgen efter en dammsugning som satte kanske 100gr sand i botten på skimmerpåsen...såg inte mycket ut alls...hade tömt skimmerpåsen drygt en vecka innan och vi har tak...

Den lokala poolhandlaren ville sedan ha 560kr !!!! för en ny silkorg i plast till mitt Pahléns breddavlopp....!!!   
>:(  :'(

Herre min skapare! Ut och töm era skimmerpåsar allihopa!!!

Och leta efter billigare ställen att köpa era silkorgar om ni ramlar i samma grop som jag....


9
Teknik / Gratis vintervärme till poolen?
« skrivet: november 28, 2015, 12:23:11:11  »
Jag har en Thermopool med pooltak och skulle vilja åstadkomma:
  • Tunnare/ingen is i poolen på vintern för minskad skaderisk
  • Tidigare poolstart på våren
  • Högre start-temperatur = Lägre startkostnad på våren
3 meter från poolväggen finns utblåset från mitt frånluftsaggregat. (Nibe FLM30 som värmer inkommande KB från bergvärmen genom att kyla ventilationsfrånluften i huset)

Temperaturen på den luften har jag loggat under några år och den har en jämn temperatur på mellan +7 till +10 grader och relativ luftfuktigheten 75-90%RH (varierar dock kraftigt) under perioden när poolen är vinterstängd.

Borde man inte kunna använda denna "gratisenergin"?

Kruxet blir väl att åstadkomma kondenseringen som kommer att ske på ett väl valt ställe eller....

10
Markpooler. / Övervintra rak helgaveltrappa??
« skrivet: november 11, 2015, 19:04:51:51  »
Har läst att några av er med (rundad) romersk trappa i glasfiber med framgång använt tomma hinkar med grus i botten ståendes i trappan för att minska istrycket på vintern.

MEN

-Hur vintersäkrar man en RAK ståltrappa som täcker hela gaveln?

(Det är en Thermopool med ståltrappa som står på frigolitstöd på plattan.)

Har sett att det finns (dyra) specialkuddar med vikter som man kan lägga i trappan, men är det så ni gör alla som har en sådan trappa?

Sidor: [1] 2 3
Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan