VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp, ny med pool och snart kommer vintern  (läst 3729 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsp

Hjälp, ny med pool och snart kommer vintern
« skrivet: november 03, 2014, 12:44:40:40 »
Hej,

Mitt första inlägg här och då jag är helt grön på det här med pool är jag verkligen i behov av hjälp.

Flyttat till hus i helgen och tanken var att den tidigare ägaren skulle ha vinterbonat poolen men jag misstänker att det inte gått rätt till.

Presseningen som är spänd över poolen med gummiöglor som sitter i plattorna kring poolen täcker fn inte hela poolen runt om. Vattnet är grönt och där ligger en massa löv på botten. Går det att rädda poolen? Skall man ge sig på att köpa plåtar att lägga över istället? Vilka medel bör man hälla i poolen i detta läget?

Invändig (garaget) står pump och sandfilter som jag heller inte vet om de är klara för vintern. Gissar att filtret behöver backspolas och tömmas på vatten. Pumpen bör väl också tömmas på vatten och stängas ner?

Någon vänlig själ här inne som kan hjälpa en gröngöling som mig att få bukt på mitt poolproblem och som vill dela med sig av sin expertis?

mvh,
Fredrik

Poolgiganten

Utloggad Toker

SV: Hjälp, ny med pool och snart kommer vintern
« Svar #1 skrivet: november 03, 2014, 13:19:42:42 »
Folkpool har en video upplagd om hur man vinterstänger en pool.
Men då måste cirkulationen vara igång.
Eller kolla här på forumet finns mycket att läsa i ämnet


Utloggad Erica

SV: Hjälp, ny med pool och snart kommer vintern
« Svar #2 skrivet: november 03, 2014, 20:30:49:49 »
Pump och filter MÅSTE tömmas helt på vatten, om du nu inte har dem ståående i ett utrymme som hålles uppvärmt och frostfritt förstås. Poolen går säkert att rädda - det låter inte som några hopplösa problem. Men vad är det för sorts pool ? Det blir ju olika sätt att gå tillväga om det t.ex. är en linerpool eller en betongpool, vad det gäller hur de kan övervintras.

Övertäckningen verkar ju inte göra skäl för namnet riktigt. Om du inte kan hinna ordna med vinterplåtar finns ju alternativ som en träställning (för avrinningen) plus en rejäl presenning. Mycket beror ju på var du bor också - kommer det massor med snö och blir -30 grader eller bor du i söder med betydligt mildare vintrar ?

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp, ny med pool och snart kommer vintern
« Svar #3 skrivet: november 03, 2014, 21:04:52:52 »
Lite beroende på var du bor någonstans skulle jag nog snarare dra igång poolen än stänga ner den. Grönt vatten är inte roligare att ta hand om om 5 månader, bättre att göra det nu och sedan vinterstänga.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsp

SV: Hjälp, ny med pool och snart kommer vintern
« Svar #4 skrivet: november 05, 2014, 08:06:54:54 »
Bor strax utanför Malmö och än så länge har inte frosten kommit hit.

Håller fn på att kolla runt efter plåtar men verkar omöjligt att komma ner i något vettigt pris. Min plan är att först få bukt med det gröna vattnet, införskaffa de kemikalier som behövs och göra rent poolen för att sedan täcka över den med plåt.

Steg 1 måste kanske vara att kolla tempen på vattnet och se om pumpen skall hållas igång ett tag till eller ej.

Tips på kemikalier att använda för att få bukt med det gröna vattnet? Ph+/ph-?Algmedel?Choklorera?

Någon som vet var man kan få hyfsat pris på plåtar i Malmö trakten?

Har nog tagit mig vatten över huvudet  :'(

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp, ny med pool och snart kommer vintern
« Svar #5 skrivet: november 05, 2014, 08:57:15:15 »
Tänkvärd signatur som finns på ett annat forum jag tillbringar tid på:
Att mäta är att veta.

Dvs det du först och främst måste göra är att mäta vilka värden du har i vattnet. Många kör sticka (jag gör det till viss del), några kör med Aqua-check (digital avläsning av sticka) och det är blandad erfarenhet hur tillförlitlig den är. Själv kör jag med Scuba vilket är digital avläsning av tabletter. Sedan kan vi komma med rekommendationer vad nästa steg är.


Steg ett är i alla fall att få igång cirkulationen igen, om den är avstängd. Utan cirkulation blir det svårt att göra något.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp, ny med pool och snart kommer vintern
« Svar #6 skrivet: november 05, 2014, 20:09:57:57 »
I detta läge behöver man ju inte nå några specifika nivåer. Det borde räcka att chockklorera ett par gånger till det gröna är väck. Men, det beror på vattentempen.

Scuban som Erik pratar om använder även jag - man måste kunna mäta ph och klor i pooleb.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Hjälp, ny med pool och snart kommer vintern
« Svar #7 skrivet: november 05, 2014, 21:42:26:26 »
Troligen räcker det som sagt att chockklorera ett par gånger för att ta död på det gröna. Kör cirkulationen samtidigt som kloret får verka. Börja med att håva upp alla löv och annan skit från botten. Håll koll på klorhalten och chockklorera igen om den går under 5 ppm. Om pH-värdet är för högt så har kloret sämre verkan, därför är det bra att mäta både pH och klorhalt. Halten fritt klor bör vara mer än hälften av totalt klor (Totalt klor = fritt klor + bundet klor). Läs Folkpools eller någon annans mer pedagogiska guide som förklarar hur det hela fungerar.

Om du fixar det värsta nu så slipper du ta hand om eländet i vår men motivationen att gå ut och kämpa med en grön pool nu är nog inte så hög.

Det är egentligen ganska enkelt att sköta en pool även om det kan verka lite rörigt innan man förstått grunderna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad fredsp

SV: Hjälp, ny med pool och snart kommer vintern
« Svar #8 skrivet: november 07, 2014, 12:51:28:28 »
Supertack för all svar och all hjälp!!

Jag får helt enkelt sätta igång cirkulationen på pumpen igen och börja med att tömma poolen på skräp, kolla klorhalten och förmodligen chockklorerar ett par gånger. Sen vintertäcka poolen, slå i algmedel, backspola filtret och stänga cirkulationen när tempen understiger 10 grader.

Hoppas jag fått med allt.

Än en gång, tack för all hjälp och vägledning här inne.

/Fredrik

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag