CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kan detta stämma med min pump?  (läst 4081 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rico

Kan detta stämma med min pump?
« skrivet: februari 10, 2013, 15:34:34:34 »
Jag har nu börjat förbereda och planera inför bygget av pumphuset.
Så idag när jag packa upp min pump så sitter det en klister lapp på baksidan av bruksanvisningen som verkar vara ett kvitto på fabrikstestet. Det jag undrar är om kan det stämma som står på lappen att man har uppmätt ett flöde till 7,87 kubik/timme och tycker det är OK, för på märkplåten på pumpen står det att den ska pumpa 12,5 kubik/timme. 7,87 är ju bara 63% av 12,5.
Sen undrar jag vilket flöde som rekommenderas till 29 kubik?

Så vad säger ni poolare som har erfarenhet av detta.
PP-Pool från Poolnet 6x3,5 med invändig hörntrappa och runda hörn. Pooltak LQ Klassik A pluss.
Värmepump: HydroPro 7. SMC20 saltklorinator. Pump: Vagner 0,75kw, Pentair sandfilter 105 kg sand.

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Kan detta stämma med min pump?
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2013, 15:59:25:25 »
Om du tittar närmare så står det 12,5 m³/h vid en uppfordringshöjd på 8 m vp och testet är utfört med ett mottryck på 12,6 m vp. Du måste alltså se efter på pumpens pumpkurva utifall det är ok eller inte. Det låter dock ok. Alltså, pumpen kan kanske fortfarande ge 12,5 m³/h vid 8 mvp även fast testet gjorts vid 12,6 m vp.   

En privatpool skall väl omsätta sin vattenvolym ca 4-5 ggr per dygn vad jag hört. Ganska ovetenskaplig tumregel helt enkelt då den inte tar hänsyn till belastning, temperatur eller annan yttre påverkan.

Utloggad Rico

SV: Kan detta stämma med min pump?
« Svar #2 skrivet: februari 10, 2013, 17:30:22:22 »
Tack för svaret. Då har jag lärt mig vad de siffrorna står för och förstår nu vad den där kurvan betyder. När jag läser av kurva så ska pumpen pumpa 6kubik/timme med 12,6m Vp så det är ju då helt ok.

Men nu undrar jag istället vilket tryck lär man då landa på om man har filter, värmepump, saltklorinator. Pumpen står i i nivå med vattenytan. Det är ca 10m från utlopp och ca 4m till inlopp?
Kanske en dum fråga som inte går att svar på men vad vet jag, jag håller ju på att lära mig.
PP-Pool från Poolnet 6x3,5 med invändig hörntrappa och runda hörn. Pooltak LQ Klassik A pluss.
Värmepump: HydroPro 7. SMC20 saltklorinator. Pump: Vagner 0,75kw, Pentair sandfilter 105 kg sand.

Utloggad Tjalle

SV: Kan detta stämma med min pump?
« Svar #3 skrivet: februari 11, 2013, 08:24:51:51 »
Om du gör en vettig installation med 50mm rör/slang får du ett flöde om c:a 8 "kubik"
Du bör omsätta vattnet minst 2ggr/dygn
Du bör alltså ha pumpen igång, minst, 8 tim/ dygn - mer om många bad.

Räkna på det - det är dyrt att ha pumpen igång. Det lönar sig att ha timer.

Med tanke på saltklorinatorn, bör du kanske gå upp till 12 tim - dagtid.

Utloggad Rico

SV: Kan detta stämma med min pump?
« Svar #4 skrivet: februari 13, 2013, 10:32:32:32 »
Ok tack.
Det är min saltklorinator Autochlor Oceanic SMC20 som bekymrar mig lite. Bruksanvisningen som följde med var på tjeckiska och var inte till så stor nytta. Jag har hitta några andra bruksanvisningar på nätet och det står lite olika i dom angående flödet.
200-400 l/min, 150-450 l/min och i en tredje står det bara minimum flöde 95 l/min. 8 kubik/timme är ju då 133 l/min så man undrar ju om det kommer fungera. :-\
Att parallell koppla den med värmepumpen som rekommenderas kan jag i alla fall glömma. 
PP-Pool från Poolnet 6x3,5 med invändig hörntrappa och runda hörn. Pooltak LQ Klassik A pluss.
Värmepump: HydroPro 7. SMC20 saltklorinator. Pump: Vagner 0,75kw, Pentair sandfilter 105 kg sand.

Utloggad Steffe

SV: Kan detta stämma med min pump?
« Svar #5 skrivet: februari 13, 2013, 11:20:54:54 »
Ok tack.
Det är min saltklorinator Autochlor Oceanic SMC20 som bekymrar mig lite. Bruksanvisningen som följde med var på tjeckiska och var inte till så stor nytta. Jag har hitta några andra bruksanvisningar på nätet och det står lite olika i dom angående flödet.
200-400 l/min, 150-450 l/min och i en tredje står det bara minimum flöde 95 l/min. 8 kubik/timme är ju då 133 l/min så man undrar ju om det kommer fungera. :-\
Att parallell koppla den med värmepumpen som rekommenderas kan jag i alla fall glömma.

Jag skulle tippa på att ditt tryckfall är ca 10 m vp, men hur nära det är verkligheten låter jag vara osagt. För att göra en riktig tryckfallsberäknings så måste man ha tillgång till dimensioner, antalet böjar, rörlängder, tryckfallsdiagram över engångsmotsånd som t ex din salt saltklorinator, inlopp etc. Skall du då

Normalt vill man att klordoseringen är sist i cirkulationskedjan före pool, dvs. efter värmepumpen. Du behöver inte parallellkoppla den med VPn. Gällande flödet så tror jag inte det är några problem förutsatt att du inte har riktigt lågt flöde och då antar jag att den har en flödesvakt inbyggd. Är det vanlig standarddimension på den (Ø50) så är ditt flöde nog ok. Däremot kan jag tänka mig att man önskar installera den i en bypass-slinga utifall du skulle ha väldigt högt cirkulerande flöde (t ex över 20 m³/h).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag