VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sätta timer? Skada vp?!  (läst 4948 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad reiman

Sätta timer? Skada vp?!
« skrivet: augusti 06, 2012, 22:44:46:46 »
Nybörjare här! ... Vill sätta timer på pumpen så att den går mellan 8-21 på dagarna.. men det står så här i manualen till vpn: "The user must start the pump before the machine, and turn off the machine before the pump or the machine will be damaged" ... Betyder det att jag måste sätta timer på både pump och vp?
Är det någon risk med att börja cirkulera vatten till vp när den redan är påslagen? Låter märkligt.

Nån som kan reda ut detta?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Sätta timer? Skada vp?!
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2012, 23:42:02:02 »
Värmepumpen kommer ju inte att kunna bli av med sin värme om pumpen inte går. Den borde inte gå sönder utan bara stanna, men tydligen anser tillverkan att det finns en risk på något sätt. Du kan ju köpa en timer med två tidskretsar och ha en till poolpump och en till värmepump, men frågan blir väl då om din värmepump har någon anslutning så att du kan styra den med en yttre timer. Jag vet att vi letade efter en sådan funktion till vår luft-luft vp men det fanns tyvärr ingen.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sätta timer? Skada vp?!
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2012, 09:09:53:53 »
En del värmepumpar har ju utgång för styrning av pump. Om VP har inbyggd timer så kan man då sätta tidstyrningen på den och den i sin tur styr cirkulationspumpen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sätta timer? Skada vp?!
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2012, 12:21:48:48 »
Eller om man vill köra åumpen lite längre än VP så blir det en timer till vardera.
Vi kör med VP:ns inbyggda timer för att slå av och på värmen, sen har vi en separat timer till cirkulation som normalt
startar en timme innan VP och går ett par timmer längre än VP.

Har också hört att det är en dålig idé att störa VP via flödesvakten vilket troligen blir effekten av att sätta timer bara på cirkulationen.

Det är lättare att svara om du talar om vad det är för en VP ni har.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sätta timer? Skada vp?!
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2012, 13:56:17:17 »
Och jag har hört att det inte är något problem att styra VP via flödesvakten. Däremot att styra VP med extern timer som gör så att strömmen bryts mitt i drift kan vara skadligt för kompressorn.

Vem som har rätt får vi nog ta en grundligare undersökning för att utröna.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad GamboTurbo

SV: Sätta timer? Skada vp?!
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2012, 14:17:43:43 »
Jeg hadde satt opp min Hayward varmepumpe til å bli styrt av flow-switch'en. Når sirkulasjonspumpen stopper så gir varmepumpen en alarm i tillegg til at den slår av kompressoren.
Min min modell har en bug i softwaren som gjør at når sirkulasjonspumpen starter igjen, og vannet flower gjennom varmepumpen, så vil ikke VP'en starte likevel. VP'en må fysisk slåes av/på for at kompressoren skal starte.
Leverandøren anbefalte faktisk at man på denne modellen styrte VP'en med ekstern timer, evt på samme timer som sirkulasjonspumpen.

Jeg tror ikke at kompressor-kretsene til disse pool-varmepumpene er spesielt intelligente. Jeg har ikke hørt om hverken soft-start eller soft-stopp av disse (tross alt billige) modellene. Kompressoren er enten av eller på. Men arrester meg om jeg tar feil.  :)

Mvh Turbo

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sätta timer? Skada vp?!
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2012, 14:36:03:03 »
Det kan ju vara olika mellan fabrikaten. Jag har en G&J, den lät inte bra den gången jordfelsbrytaren löste ut. Om det är skadligt vet jag ju inte, det är bara vad jag hört. Däremot när den stoppar på flödesvakten så hör man hur kompressorn stannar mjukt, fläkten går ett tag efter och sedan stänger den av sig helt.

När flödet kommer igång så startar fläkten, efter ett tag så startar kompressorn.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad reiman

SV: Sätta timer? Skada vp?!
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2012, 14:57:26:26 »
tack för alla svar. en sådan här pump har jag: http://www.folkpool.se/pool-produkter/pool-varme/pool-varme-pump/poolvarmepump-heat-dragon-45-2900205?ModPagespeed=off

den har ju timer, som jag antar bara stänger av värmen när den slår av?

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sätta timer? Skada vp?!
« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2012, 15:36:16:16 »
Då behöver du som sagt bara en timer till cirkulationen :)
/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag