CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Motorstyrd trevägsventil stängs ej  (läst 3340 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool-Tobias

Motorstyrd trevägsventil stängs ej
« skrivet: juli 25, 2012, 10:43:30:30 »
Av en ren slump märkte jag häromdagen att den motorstyrda trevägsventilen inte stängs när jag stänger via styrpanelen, den fortsätter att vara öppen så att vattnet går upp till solfångarna istället för till poolvärmepumpen.

Jag skruvade av höljet på ställdonet och kan se att motorn fungerar och kuggarna snurrar när jag slår på eller av automatiken. Inte för att jag är någon tekniker men kuggarna snurrar åt samma håll oavsett om jag slår på eller av. I min värld borde de snurra åt motsatt håll när jag slår av, eller?

Är det någon som vet om man kan stänga ventilen manuellt på något sätt? Som det är nu kyler jag vattnet med solfångarna för att sedan värma med poolvärmepumpen...

En märklig effekt är att när jag stänger ventilen till höger (den som går till solfångarna efter trevägsventilen) så ändras flödet i hela systemet och poolvärmepumpen indikerar dåligt flöde. Kan det verkligen spela någon roll om det är trevägsventilen som är stängd eller den efterföljande ventilen? För mig borde samma mängd vatten gå motsatt riktning oavsett vilken som är stängd.

På bifogad bild går vänsterdelen av trevägsventilen till poolvärmepumpen och högerdelen till solfångarna.
8*4 m murad pool
Carrara-liner
Uponor solfångare
Gullberg & Jansson V20 (9,2)
Walu pooltäckning

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Motorstyrd trevägsventil stängs ej
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2012, 10:07:12:12 »
Utan lite mer detaljer så är det svårt att veta hur det ska fungera så här får du lite spekulationer och gissningar som möjligen stämmer helt, delvis eller inte alls.