CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Motorstyrd trevägsventil stängs ej  (läst 3340 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool-Tobias

Motorstyrd trevägsventil stängs ej
« skrivet: juli 25, 2012, 10:43:30:30 »
Av en ren slump märkte jag häromdagen att den motorstyrda trevägsventilen inte stängs när jag stänger via styrpanelen, den fortsätter att vara öppen så att vattnet går upp till solfångarna istället för till poolvärmepumpen.

Jag skruvade av höljet på ställdonet och kan se att motorn fungerar och kuggarna snurrar när jag slår på eller av automatiken. Inte för att jag är någon tekniker men kuggarna snurrar åt samma håll oavsett om jag slår på eller av. I min värld borde de snurra åt motsatt håll när jag slår av, eller?

Är det någon som vet om man kan stänga ventilen manuellt på något sätt? Som det är nu kyler jag vattnet med solfångarna för att sedan värma med poolvärmepumpen...

En märklig effekt är att när jag stänger ventilen till höger (den som går till solfångarna efter trevägsventilen) så ändras flödet i hela systemet och poolvärmepumpen indikerar dåligt flöde. Kan det verkligen spela någon roll om det är trevägsventilen som är stängd eller den efterföljande ventilen? För mig borde samma mängd vatten gå motsatt riktning oavsett vilken som är stängd.

På bifogad bild går vänsterdelen av trevägsventilen till poolvärmepumpen och högerdelen till solfångarna.
8*4 m murad pool
Carrara-liner
Uponor solfångare
Gullberg & Jansson V20 (9,2)
Walu pooltäckning

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Motorstyrd trevägsventil stängs ej
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2012, 10:07:12:12 »
Utan lite mer detaljer så är det svårt att veta hur det ska fungera så här får du lite spekulationer och gissningar som möjligen stämmer helt, delvis eller inte alls.

Termomat 5 är tänkt att användas för att styra pumpen som cirkulerar vattnet i en solfångaranläggning (http://www.acaso.se/Global/LK_Acaso/Monterings_bruksanvisningar/TERMOMAT_5_SE_200509.pdf).

Här har de kopplat utsignalen från Termomat 5 till en växelventil. Det fungerar gissningsvis så att växelventilen går till det ändläget som skickar vattnet till solfångaren när Termomat 5 sluter relät på sin utgång. Gissningsvis är 220 V in till Termomat 5 byglad inne i Termomat 5 till relät på utgången så att det är 220 V som skickas till ställdonet. När spänningen till ställdonet bryts så går ställdonet till det ursprungliga läget och allt vatten skickas till värmepumpen.

Kolla att den Termomat 5 som du har överensstämmer med mina antaganden. Kolla produktid på ställdonet och försök hitta beskrivning på dess funktion här: http://www.storkautomation.se/

Citera
En märklig effekt är att när jag stänger ventilen till höger (den som går till solfångarna efter trevägsventilen) så ändras flödet i hela systemet och poolvärmepumpen indikerar dåligt flöde. Kan det verkligen spela någon roll om det är trevägsventilen som är stängd eller den efterföljande ventilen? För mig borde samma mängd vatten gå motsatt riktning oavsett vilken som är stängd.

Om ingången till ventilen är i mitten och den växlar mellan att skicka vattnet till vänster eller höger så kommer det röda vredet att helt strypa hela flödet om växelventilen är ställd att skicka vattnet åt höger.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag